پیاده‌سازی زیرساخت مرکز داده

طراحی زیرساخت مرکز داده

طراحی زیرساخت مرکز داده بهینه کار کوچکی نیست. قبل از شروع بایستی مؤلفه‌های تأسیسات و زیرساخت مرکز داده و استانداردهای مختلف آن را را بررسی نمایید. مرکز داده در واقع یک مرکز فناوری عملیات مدرن سازمانی است که زیر ساخت اصلی IT را برای ارائه منابع و خدمات به کارمندان، شرکاء و مشتریان تجاری در سراسر دنیا فراهم می‌کند. یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط اغلب می‌تواند یک مرکز داده محدود را در داخل یک کمد یا یک اتاق، با ایجاد تغییرات کوچک، پیاده‌سازی کند. در مقابل، مرکز داده با مقیاس بزرگ درگیر فضای اختصاصی قابل توجهی را می‌طلبد که با دقت طراحی شود تا از نیازهای فضا، برق، سرمایشی، مدیریت، قابلیت اطمینان و امنیت زیرساخت IT پشتیبانی کند.

اجزای اصلی یک مرکز داده

برای هر مرکز داده دو جنبه اصلی وجود دارد: تسهیلات و زیرساخت IT. این جنبه‌ها باهم در ارتباط بوده و باهم کار می‌کنند اما می‌توان آن‌ها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد.

  1. تسهیلات

منظور از این جنبه، مواردی است که در ساختمان فیزیکی برای مرکز داده استفاده می‌شود. می‌توان گفت، یک مرکز داده یک فضای باز و گسترده برای راه‌اندازی زیرساخت است. مرکز داده‌ای که به درستی طراحی شده باشد، مجموعه‌ای از عوامل زیر را در نظر می‌گیرد:

    • فضا: برای مرکز داده بایستی فضا به اندازه کافی وجود داشته باشد (از نظر اندازه) تا بتوان زیرساخت‌های IT کسب‌وکارهای در حال حاضر و آینده را راه‌اندازی و نگهداری کرد. این فضا بایستی در یک مکان خوب در نظر گرفته شود.
    • برق: برای راه‌اندازی تمامی زیرساخت‌های IT بایستی توان کافی وجود داشته باشد.این انرژی بایستی مقرون به صرفه، بدون نوسان و اختلال و قابل اعتماد باشد و هم‌چنین از برق کمکی نیز باید استفاده کرد.
    • سیستم سرمایشی: مقدار قابل توجهی از توانی که در یک مرکز داده تولید می‌شود به گرما تبدیل می‌شود که این گرما بایستی با استفاده از سیستم‌های HVAC معمولی یا سایر سیستم‌های سرمایشی از زیرساخت حذف شوند.
    • امنیت: با توجه به ارزش مرکز داده و اهمیت حیاتی آن برای کسب‌وکار، مرکز داده بایستی شامل دسترسی‌های کنترل شده با استفاده از انواع تاکتیک‌ها، از دسترسی کارمندان گرفته تا نظارت تصویری باشد.
    • مدیریت: مراکز داده مدرن معمولاً دارای یک سیستم BMS هستند که به منظور کمک به مدیران IT در جهت نظارت بر محیط مرکز داده طراحی شده است، از جمله نظارت بر دما، رطوبت، برق، سیستم سرمایشی و دسترسی و ثبت امنیت.
  1. زیرساخت IT

منظور از زیرساخت مجموعه وسیعی از تجهیزات IT است که در داخل تاسیسات مستقر شده‌اند. این تجهیزات، برنامه‌ها را اجرا کرده و سرویس‌های معین شده را به کسب‌وکار و کاربران ارائه می‌دهند. یک زیرساخت IT معمولی شامل اجزای زیر است:

    • سرورها: این تجهیزات میزبان برنامه‌های سازمانی هستند و کارهای محاسباتی را انجام می‌‌دهند.
    • فضای ذخیره‌سازی: این تجهیزات داده‌هایی هم‌چون آرایه‌های دیسک‌ها، داده‌های برنامه و کسب‌وکار را ذخیره کرده و از آن‌ها محافظت می‌کنند.
    • شبکه: تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد یک شبکه تجاری شامل سوئیچ‌ها، روترها، فایروال‌ها و سایر عناصر امنیت سایبری است.
    • کابل‌کشی و رک: برای اتصال تجهیزات IT از مقدار زیادی کابل و برای سازمان‌دهی سرورهای فیزیکی و سایر تجهیزات نیز از رک‌ها استفاده می‌شود.
    • برق پشتیبان: منبع تغذیه UPS و سایر سیستم‌های برق اضطراری برای اطمینان از اتصال زیرساخت در هنگام قطع برق بسیار مهم است.
    • پلتفرم‌های مدیریتی: یک یا چند پلتفرم مدیریت زیرساخت مرکز داده به منظور نظارت و مدیریت گزارش زیرساخت IT در مورد سلامت سیستم، در دسترس بودن، ظرفیت و پیکربندی مورد نیاز است.

قابل ذکر است، زمانی که یک کسب‌وکار تصمیم به طراحی یا ساخت یک مرکز داده می‌گیرد، تمرکز اصلی بر روی طراحی و ساخت تاسیسات است، اما مدیران IT بایستی تجهیزات زیرساختی که در مرکز داده به کار گرفته می‌شوند را نیز در نظر بگیرند.

نحوه طراحی زیرساخت مرکز داده

هیچ استاندارد یا الزامی برای طراحی مرکز داده وجود ندارد. در واقع یک مرکز داده به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای منحصر به فرد یک کسب‌وکار طراحی می‌شود. با این حال، هدف اصلی هر استاندارد ایجاد یک پلتفرم مشترک از بهترین‌ روش‌ها و راه‌حل‌هاست. به عبارت دیگر، طبق استانداردهایی که برای مرکز داده وجود دارد، یک کسب‌وکار می‌تواند یک یا چند استاندارد یا بخشی از استانداردها را در پروژه مرکز داده ترکیب کند. این استانداردها کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که توجه کافی به عواملی که در ادامه ذکر می‌شود، صورت می‌گیرد:

  • طراحی مفهومی
  • چیدمان و برنامه‌ریزی فضا
  • الزامات ساخت‌ و ساز ساختمان
  • مسائل امنیتی فیزیکی
  • اجزا داخلی ساختمان اعم از سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی، لوله‌کشی
  • نگهداری
فضای فیزیکی و مرکز داده

یک مرکز داده چیزی بیشتر از یک فضای باز گسترده است، اینگونه می‌توان در نظر گرفت، یک انبار با دقت آماده شده برای میزبانی و بهره‌برداری از زیرساخت‌های IT نیاز دارد. اگرچه یک مرکز داده می‌تواند بزرگتر و پیچیده‌تر باشد، اما مهم‌ترین مسئله اندازه آن است. مهم‌ترین و گیج‌کننده ‌ترین مسئله فضا، اندازه مناسب مرکز داده برای کسب‌‌وکار است. مراکز داده هزینه‌های زیادی را شامل می‌شوند: اگر مرکز داده کوچک باشد ممکن است نیازهای فعلی یا آتی کسب‌‌وکار را برآورده نکند و اگر خیلی بزرگ باشد ممکن است باعث شود سرمایه هنگفتی در تامین فضای بلااستفاده هدر رود. در ادامه به برخی از دیگر فاکتورهایی که در فضای مرکز داده باید در نظر گرفته شود، اشاره می‌کنیم:

  • روشنایی: در مراکز داده بهتر است هنگام حضور افراد از روشنایی کم و در صورت نبود آن‌ها از هیچ روشنایی استفاه نشود.
  • میزان حرارات: سیستم‌های خنک‌کننده می‌توانند دما را پایین نگه دارند به طوری که نیاز باشد افراد برای ورود به مرکز داده به لباس محافظ نیاز داشته باشند.
  • میزان سروصدا: سیستم‌های خنک‌کننده در مراکز داده‌ای که سرورهای زیادی دارند، باعث ایجاد صداهای ناهنجار می‌شود که افراد به دستگاه‌های محافظت از شنوایی نیاز دارند.
  • وزن تجهیزات: تجهیزاتی که در مراکز داده استفاده می‌شوند، سنگین هستند و بایستی طوری طراحی شوند که بتوانند وزن بسیار زیاد را تحمل کنند.

بیشتر از فضای مرکز داده، طراحی‌های مرکز داده اعم از مکان‌ها و چیدمان تجهیزات باید دقیق انجام شود، به طور مثال، جایی که زیرساخت IT در داخل تاسیسات قرار می‌گیرد. رایج‌ترین عنصر برای هر طرح‌بندی مرکز داده، رک می‌باشد. رک یک قفسه فلزی خالی است که طبقات آن با فاصله‌های استاندارد از هم قرار گرفته‌اند و گزینه مناسبی برای نگهداری تجهیزات استاندارد IT مانند سرورها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، تجهیزات شبکه، کابل‌کشی، سیستم‌های برق کمکی مانند UPS و تجهیزات I/O مانند کیبورد و مانیتور برای دسترسی افراد می‌باشد.

امنیت مرکز داده

امنیت مرکز داده شامل سه جنبه امنیت در دسترسی، امنیت در تجهیزات و امنیت سایبری می‌باشد.

1. امنیت در دسترسی

هر بحثی در مورد تجهیزات مرکز داده باید شامل در نظر گرفتن امنیت فیزیکی باشد. امنیت فیزیکی شامل مدیریت پرسنل انسانی و حفاظت از امکانات فیزیکی و زیرساخت IT است که در صورت اجرای مناسب این امنیت، تضمین می‌کند که فقط پرسنل مجاز اجازه دسترسی به تاسیسات و تجهیزات را دارند و تمام فعالیت‌های انسانی مستند می‌شود. این تضمین شامل اقدامات زیر است:

  •  دسترسی به داخل و اطراف تاسیسات
  • دسترسی به رک‌ها و سرورهای خاص
  • Log گیری از دسترسی کارمندان
  • نظارت تصویری
  • پرسنل امنیتی در محل
2. امنیت در تجهیزات

امنیت فیزیکی به یکپارچگی محیط مرکز داده از جمله دما، رطوبت، دود، آتش، سیل اهمیت می‌دهد. این جنبه از حفاظت از مرکز داده توسط BMS انجام می‌شود که بر شرایط محیطی و اضطراری نظارت کرده و به پرسنل ساختمان گزارش می‌دهد.

3. امنیت سایبری

امنیت سایبری به کنترل دسترسی به داده‌های سازمانی یا برنامه‌های کاربردی در زیرساخت IT مرکز داده تمرکز دارد. امنیت سایبری تضمین می‌کند که فقط کاربرانی که به درستی احراز هویت شده‌اند می‌توانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند یا از برنامه‌ها استفاده کنند و هرگونه نقض در این موارد گزارش و رسیدگی می‌شود. امنیت سایبری از ترکیبی از ضد بدافزار، مدیریت نحوه پیکربندی، سیستم‌های پیشگیری از نفوذ، ثبت فعالیت و سایر ابزارها برای نظارت بر فعالیت شبکه و شناسایی تهدیدات احتمالی استفاده می‌کند.

بهترین شیوه‌های طراحی زیرساخت مرکز داده

هیچ روش واحدی برای طراحی یک مرکز داده وجود ندارد و طرح‌های بی‌شماری وجود دارند که نیازهای منحصر به فرد هر کسب‌وکار را برآورده می‌کند، اما استراتژی‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود می‌توانند یک طراحی مرکز داده با کارایی و پایداری بیشتری را به وجود آورند:

  • اندازه‌گیری راندمان برق: اپراتورهای مرکز داده نمی‌توانند آنچه را که اندازه‌گیری نمی‌کنند، مدیریت کنند؛ بنابراین، از معیارهایی مانند PUE به منظور نظارت بر کارایی مرکز داده استفاده می‌کنند. PUE باید در فواصل زمانی مکرر در طول سال و به طور مداوم اندازه‌گیری کند، چرا که فصول و آب و هوا نیز می‌توانند بر مصرف برق تاثیر بگذارند.
  • بررسی جریان هوا: سیستم‌های سرمایشی برای عملکرد ایمن و مناسب زیرساخت IT امری ضروری است، اما جریان هوا بایستی مدیریت شود.
  • بالا بردن دما: هر چه اتاق سرور سردتر باشد، انرژی مصرفی و هزینه زیادی را می‌طلبد. به جای سرد کردن اتاق سرور، تاثیر افزایش دما را بررسی کنید. به طور مثال، به جای اجرای یک راهروی سرد با دمای 68 تا 72 درجه، یک راهرو با دمای 78 تا 80 درجه در نظر بگیرید. اکثر تجهیزات IT چنین دماهایی را می‌توانند تحمل کنند.
  • بهبود راندمان برق: اغلب مراکز داده به دلیل ناکارآمدی در دستگاه‌های کنترل و توزیع برق مانند PDU یا UPSها از بین می‌روند. پس بهتر است از تجهیزات توزیع برق با راندمان بالا استفاده کنید و بار را به حداقل برسانید تا منجر به کاهش تلفات شود.
چالش‌های طراحی زیرساخت مرکز داده

اگرچه هیچ فرمول واحد و منحصر به فردی برای طراحی و ساخت مرکز داده وجود ندارد اما چالش‌های متعدد و همیشگی برای طراحان مرکز داده وجود دارد. در ادامه به تعدادی از این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مرکز داده یک راه‌اندازی طولانی مدت است که می‌تواند تا چندین دهه سرویس‌دهی کند. با این حال، مرکز داده امروزی ممکن است با مرکز داده‌ای که در دهه‌های آینده سرویس می‌دهد، تفاوت قابل توجهی داشته باشد.طراحان مرکز داده بایستی راه‌هایی را برای مدیریت بارهای کاری برای زیرساخت امروز در نظر بگیرند و هم‌چنین در نظر داشته باشند که چگونه می‌توان این منابع را در آینده به خوبی گسترش داد. در واقع چالشی برای فراهم کردن محیطی برای گسترش فضا، بهبود نیرو و سیستم سرمایشی و در عین حال کاهش هزینه‌های اضافی تا زمان مورد نظر آن نیاز است.
  • انعطاف‌پذیری یک مرکز داده مانند یک طبقه پر از تجهیزات سنگین است. این تجهیزات در جای خود قرار می‌گیرند اما حرکت و تغییر آن‌ها تنها به هنگام تقاضا امکان‌پذیر است. ناتوانی در حمل این تجهیزات می‌تواند مانع از تکامل کسب‌وکار برای پاسخگویی به خواسته‌های جدید شود.
  • یک کسب‌وکار به مرکز داده خود متکی است. اگر مرکز داده کار نکند، عملاً شرکت کار نمی‌کند. قطع برق، اختلال در شبکه، حوادث محیطی، هک و نفوذ و موارد دیگر می‌تواند مرکز داده را از بین ببرد.

خدمات نسام در زمینه پیاده‌سازی زیرساخت مرکز داده

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما از جمله مشاوره، طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت مرکز داده می‌باشد.