زیرساخت شبکه ذخیره‌سازی

زیرساخت ذخیره‌سازی معمولاً تمام دستگاه‌های ذخیره‌سازی، سرورها و عناصر شبکه را شامل می‌شود که با بقیه زیرساخت IT در تعامل باشند. مدیران IT بایستی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی را با استفاده از تکنیک‌های مدیریتی تحت کنترل داشته باشند. هم‌چنین زیرساخت ذخیره‌سازی شامل فضای فیزیکی، امنیت فیزیکی، برق و سیستم‌های HVAC می‌باشد که توسط تجهیزات ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. مدیریت ذخیره‌سازی عملکرد ایمن و بدون وقفه را تضمین می‌کند.

زیرساخت فیزیکی ذخیره‌سازی داده‌ها

مدیران IT بایستی چندین مولفه اساسی را در یک مرکز داده رعایت کنند تا به عملکرد سیستم ذخیره‌سازی بهینه دست یابند. آن‌ها باید مرکز داده فیزیکی را از لحاظ کنترل دسترسی ایمن کنند، استفاده از دوربین مدار بسته برای شناسایی متجاوزان، استفاده از منبع تغذیه برق کمکی برای مواقع اضطراری، سیستم‌های Backup برای به حداقل رساندن خرابی سیستم‌ها، استفاده از سیستم‌های HVAC برای حفظ دما و رطوبت تعیین شده، روشنایی اضطراری و سیستم‌های تشخیص و اطفاء حریق. هم‌چنین داشتن حداقل دو نقطه ورود و خروج در قسمت زیرساخت ضروری است که هر کدام توسط سیستم‌های امنیتی محافظت شوند.

زیرساخت تکنولوژی ذخیره‌سازی داده‌ها

سرورهای ذخیره‌سازی، دستگاه‌های ذخیره‌ساز را به کاربران ذخیره‌سازی متصل می‌کنند و به آن‌ها در برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت منابع ذخیره‌سازی کمک می‌کنند. ذخیره‌سازی می‌تواند بر روی دیسک‌های ثابت، تجهیزات RAID، ذخیره‌سازی دیسک solid-state، ذخیره‌سازی در فضای cloud و بسیاری از دستگاه‌های دیگر انجام شود.

هم‌چنین ابزارهای مدیریت زیرساخت ذخیره‌سازی بایستی اطمینان حاصل کنند که منابع ذخیره‌سازی با ظرفیت کافی و سرعت مناسب در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

  • مدیریت ظرفیت

مدیریت ظرفیت تضمین می کند که زیرساخت ذخیره‌سازی ظرفیت کافی برای برنامه‌ها، فایل‌ها، پایگاه‌های داده و سایر منابع دارد. برنامه‌های مدیریت ظرفیت، پارامترهایی هم‌چون ذخیره‌سازی فعال و ثابت، تعداد انتقال داده‌ در فضای ذخیره‌سازی و تغییرات در فعالیت‌های ذخیره‌سازی را کنترل می‌کنند تا با استفاده از آن‌ها مدیران IT بتوانند مقیاس منابع را افزایش یا کاهش دهند.

  • مدیریت اجرایی

اگر کاربران برای دسترسی و تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها مجبور باشند مدت زیادی را منتظر بمانند، این امر سبب به خطر افتادن عملکرد ذخیره‌سازی می‌شود. مدیریت اجرایی، عملکرد فرآیندهایی که با انتقال داده میان کاربران و دستگاه‌های ذخیره‌سازی مرتبط است را بررسی می‌کند. فعالیت‌های مدیریت اجرایی معیارهای مختلفی را ارائه می‌کند تا مشخص کند عملکرد چه زمانی انتظارات را برآورده نمی‌کند. مدیران IT می‌توانند دستگاه‌های مختلف را برای ارائه پهنای باند بیشتر تنظیم کنند و هم‌چنین موانع عملکرد ذخیره‌سازی را شناسایی و حذف کنند مانند مشکلات دستگاه‌های ذخیره‌سازی و حملات سایبری که موجب خراب شدن منابع می‌شود.

  • مدیریت در دسترس بودن فضای ذخیره‌سازی

اگر منابع ذخیره‌سازی در دسترس نباشد، می‌تواند برای یک سازمان فاجعه به بار بیاورد. اطمینان از اینکه دستگاه‌های ذخیره‌سازی ظرفیت کافی دارد و می‌تواند در صورت نیاز به سرعت اضافه شود، یک وظیفه ضروری برای مدیران IT می‌باشد. اما این موضوع یک طرفه نیست. مدیران IT هم‌چنین بایستی به صورت فعال با کاربران ذخیره‌سازی ارتباط برقرار کنند تا از نیازهای آن‌ها مطلع شوند.

  • مدیریت دسترسی به فضای ذخیره‌سازی

مدیریت دسترسی برای در دسترس بودن امری ضروری است و اطمینان حاصل می‌کند که کاربرانی که به منابع ذخیره‌سازی نیاز دارند می‌توانند در صورت تقاضا به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

  • مدیریت عملیات

مدیریت عملیات ذخیره سازی باعث می‌شود کار مدیران IT در ذخیره‌سازی در دسترس‌تر باشد، اما از اهمیت کمتری برخوردار نیست. پیدایش هوش مصنوعی به مدیران IT کمک می‌کند تا تغییرات ظرفیت ذخیره‌سازی را براساس تجزیه و تحلیل روندهای تاریخچه پیش‌بینی کنند. و با بسیاری از گزینه‌های ذخیره‌سازی در دسترس، مدیریت ظرفیت ذخیره‌سازی به صورت local و در فضای cloud، به یک ابزار ضروری برای مدیران ذخیره‌سازی تبدیل شده است.

خدمات زیرساخت شبکه

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما از جمله مجازی‌سازی، امنیت و زیرساخت ذخیره‌سازی می‌باشد.