مجازی سازی با ESXi

مجازی سازی سرور با ESXi

ESXi چیست؟

ESXi از اجزای پلتفرم مجازی سازی VMware vSphere می‌باشد و یک Hypervisor نوع 1 است که توسط شرکت VMware توسعه یافته است. این Hypervisor بدون نیاز به سیستم عامل به طور مستقیم بر روی سرور فیزیکی نصب شده و VM ها بر روی آن ایجاد و اجرا می‌شوند، هم‌چنین می‌تواند از هر سیستم عاملی به طور مستقل استفاده کند. ESXi مبتنی بر VMkernel است و نیازی به سیستم عامل اصلی خود ندارد، به این معنی که فضای کمتری را نسبت به Hypervisor های دیگر مصرف می‌کند. این دسترسی مستقیم به سخت‌افزار به آن اجازه می‌دهد تا عملکرد بهتر، سریع‌تر و مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به سایر Hypervisor ها داشته باشد. این امر باعث می‌شود ESXi برای زیرساخت‎های دسکتاپ مجازی (VDI) به همراه دیگر اجزای vSphere یک گزینه ایده‌آل باشد.

ویژگی‌های ESXi

  1. ESXi با حجم 150 مگابایت را می‌توان به عنوان کوچکترین Hypervisor معرفی کرد.
  2. با حجم کم آن، قطعاً نصب آن نیز سریع‌تر خواهد بود و به شما این امکان را می‌دهد در سریع‌ترین زمان ممکن زیرساخت خود را راه‌اندازی کنید.
  3. ESXi دارای یک فایل سیستم به نام VMFS می‌باشد که به شما امکان می‌دهد حتی اگر ذخیره‌سازی فیزیکی محدودی دارید، از منابع ذخیره‌سازی بیشتری استفاده کنید. هم‌چنین VMها نیز می‌توانند از بیش از یک CPU به طور همزمان استفاده کنند.
  4. دارای ابزارهای مدیریت از راه دور
  5. دارای تنظیمات امنیتی آسان
  6. دارای محیط‌های script نویسی به صورت command line
  7. ادغام با API نیاز به مدیران IT جهت نصب و کنترل عوامل مدیریتی شخص ثالث را از بین می‌برد.

مزایای ESXi
  • برای استفاده از ظرفیت بالاتر می‌توان سخت‌افزارها را باهم ادغام کرد.
  • مجازی‌سازی کل مرکز داده می‌تواند در هزینه، منابع و فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی کند بدون اینکه به امنیت آن لطمه‌ای وارد شود.
  • به لطف نصب شدن بر روی سخت‌افزار، ESXi عملکرد قوی داشته و از منابع موجود استفاده بهینه می‌کند.
  • انعطاف‌پذیری و نصب سریع از مزایای دیگر آن است.
  • به حداقل رساندن منابع سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای ESXi که در نتیجه کارایی بیشتر را به همراه دارد.
پشتیبان گیری از VMware ESXi VM

پشتیبان‌گیری و Redundancy میان داده‌ها بخش نسبتاً مهمی در سازمان‌ها به شمار می‌رود که بسته به نوع Backupای که می‌خواهید بگیرید، گزینه‌های زیر وجود دارد:

  • پشتیبان‌گیری از هارد درایو VM

اگر قصد دارید از هارد دیسک VM خود پشتیبان بگیرید، فقط می‌توانید فایل VMDK مرتبط با یک VM را در vCenter ذخیره کنید.

  • پشتیبان‌گیری از کل یک VM

اما اگر می‌خواهید از راه‌اندازی VM خلاص شوید و یک نسخه آماده برای کار داشته باشید، export گرفتن از VM در قالب یک فایل OVF سریع‌ترین راه است. این راه حل تضمین می‌کند که فایل‌های پیکربندی، داده‌ها و برنامه‌های نصب شده همگی به یک فایل OVF انتقال داده شوند که این امر سبب می‌شود شما بتوانید به سرعت VM را در ESXi دیگر یا حتی یک Hypervisor دیگر راه‌اندازی کنید.

معماری ESXi

ساختار ESXi به طور عمده از VMkernel و فرآیندهایی که بر روی آن اجرا می‌شود تشکیل شده است.

VMkernel: VMkernel از نظر فنی یک سیستم عامل است. مانند سایر سیستم عامل‌ها، VMkernel نیز فرآیندها را ایجاد و کنترل می‌کند. دستگاه‌های سخت‌افزاری بر روی سرور کنترل می‌کند. از یک فایل سیستم استفاده می‌کند. اما وظیفه اصلی آن پشتیبانی از VMها می‌باشد.

فرآیندهایی که بر روی VMkernel اجرا می‌شوند:
  • کنسول DCUI

این کنسول یک رابط برای پیکربندی و مدیریت به صورت local است. شما فقط می‌توانید به صورت local به DCUI دسترسی داشته باشید، به عبارتی در خود سرور ESXi. قابل ذکر است از DCUI به منظور پیکربندی اولیه و عیب‌یابی استفاده می‌شود.

  • مانیتور ماشین مجازی (VMM)

VMM محیط اجرای یک ماشین مجازی را فراهم می‌کند. این فرآیند همیشه با یک فرآیند اجرایی ماشین مجازی (VMX) همراه است، این به این معنی است که هر VM در حال اجرا همیشه با یک فرآیند VMM و یک فرآیند VMX همراه است. VMM مسئول مجازی‌سازی دستورالعمل‌های سیستم عامل Guest و مدیریت RAM است، در حالیکه VMX، Input/Output دستگاه‌ها را مدیریت می‌کند.

  • سیستم CIM

این سیستم برای برنامه‌های از راه دور یک رابط فراهم می‌کند تا بتوانند به درایورها و منابع سخت‌افزاری سرور ESXi مورد نظر دسترسی داشته باشند که این دسترسی از طریق مجموعه‌ای از API ها فراهم می‌شود.

خدمات نسام در زمینه مجازی سازی با ESXi

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما از جمله مجازی سازی که امروزه به عنوان تکنولوژی روز دنیا در بسیاری از سازمان‌ها راه‌اندازی شده، می‌باشد.