مزایای مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی کدام دغدغه مدیران را مرتفع می‌کند؟

امروزه، مجازی سازی دسکتاپ به یکی از داغ‌ترین مباحث حوزه فناوری اطلاعات تبدیل شده است. کافیست در مرورگر خود، عبارت «مزایای مجازی سازی دسکتاپ» را جستجو کنید! نتیجه این جستجو، وب سایت‌های بیشماری است که حاوی مطالبی در باب مزایای مجازی سازی دسکتاپ هستند. مطالبی که به جرأت می‌توان گفت سرتیتر آنها تکراری بوده و تنها در شیوه بیان این توضیحات با هم تفاوت دارند. این مطالب عمدتاً در حوزه تخصصی شبکه، امنیت و دیتاسنتر بوده و با تفکرات استراتژیک یک مدیر انفورماتیک هم‌سویی دارند.

اما نکته قابل تأمل چیز دیگری است!

آیا مزایایی که این مقالات مطرح می‌کنند، پاسخگوی دغدغه‌های مدیران کسب و کار نیز هست؟! برای پاسخ به این سوال اجازه بدهید ابتدا از دید یک مدیر کسب و کار به این موضوع نگاه کنیم:

از نگاه مدیران کسب و کار، موضوع مجازی سازی دسکتاپ، مدلی از کسب و کار است که باید بتواند توجیه اقتصادی داشته و به سوالاتی که در مدل‌های کسب و کار مطرح می‌شود، پاسخ قانع‌کننده و منطقی بدهد. پس لازم است ابتدا بصورت مختصر در باب مدل کسب و کار و سوالات مطروحه در آن صحبت کنیم:

مدل کسب و کار چیست؟

مدل کسب و کار ساختار ساده‌ای از واقعیت است. تعریف مدل کسب‌ و کار غالبا با دشواری همراه است زیرا در زمینه‌های متفاوت کسب‌ و کار، معانی متفاوتی از آن برداشت می‌شود. تعاریف ارائه ‌شده از مدل کسب و کار بر اساس دیدگاه‌های ارائه‌دهندگان تعاریف، ممکن است متفاوت باشد.

از جمله تعاریف مدل کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خلاصه‌ای از این‌که چطور مجموعه‌ای از متغیرهای تصمیم‌گیری در رابطه با استراتژی‌های بنگاه معماری و اقتصادی، جهت ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای تعریف شده عمل می‌کنند.
  2. بیان چگونگی منطق اساسی و انتخاب استراتژیک جهت خلق و دریافت ارزش درون یک شبکه ارزشی.
  3. مدل کسب و کار ساختاری است که فرآیند خلق ارزش را با گزینش تکنولوژی‌ها و ایده‌ها فراهم آورده و آن‌ها را در پیکره‌بندی خاص بسته‌بندی می‌کند تا به بازار هدف انتخابی ارائه دهد.
سوالاتی که مدل کسب و کار باید برای آن پاسخ داشته باشد:
  1. چقدر سرمایه‌گذاری لازم است؟
  2. تزریق سرمایه باید در چه مقاطعی انجام شود؟
  3. چه نوع زمین یا کارگاه یا کارخانه‌ای لازم است؟
  4. به چند نفر نیروی انسانی با چه تخصص‌هایی نیاز داریم؟
  5. قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟
  6. حاشیه‌ی سود چگونه است؟
  7. در نهایت، بازگشت سرمایه به چه شکلی خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوالات، به صورت مختصر به بیان مزایای مجازی سازی دسکتاپ از دیدگاه فنی پرداخته و در ادامه، بصورت مبسوط بررسی می‌کنیم که آیا این مزایا می‌توانند پاسخگوی دغدغه‌های مدیران کسب و کار باشند یا خیر؟

جهت مشاوره رایگان و یا راه اندازی زیرساخت مجازی سازی دیتاسنتر با کارشناسان

                                        نسام تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان دفتر تهران ۹۱۰۱۵۴۶۹-۰۲۱

مزایای مجازی سازی دسکتاپ

1- مدیریت متمرکز

در مجازی سازی دسکتاپ (VDI) تمامی کاربران، سیستم‌عامل‌ها و سرویس‌ها کاملاً بصورت متمرکز مدیریت گردیده و دیگر نیازی به کنترل و نظارت تک به تک بر روی سیستم‌عامل‌ها نمی‌باشد. در این تکنولوژی امکان نصب نرم‌افزار برای کل کاربران بدون نیاز به نصب بر روی تک تک کلاینت‌ها وجود دارد. با توجه به مدیریت متمرکز در VDI، در صورتیکه نیاز به ارتقاء سخت‌افزار، نرم‌افزار و حتی سیستم‌عامل برای کلاینت‌ها باشد، در حداقل زمان و با کمترین هزینه می‌توان این موارد را اعمال نمود. (با یک تنظیم و اعمال آن به کل کاربران یا کاربران مد نظر)

2- مدیریت بهینه منابع سخت افزاری

یکی از مزایای VMware VDI مدیریت بهینه منابع سخت‌افزاری می‌باشد. در روش سنتی هدر رفت منابع سخت‌افزاری سمت کاربران بسیار زیاد می‌باشد. به عنوان مثال بر روی سیستم کاربر هارد دیسک 1TB نصب می‌گردد که در خوشبینانه‌ترین حالت، بیش از 40 درصد منابع استفاده نمی‌شود. حال آنکه در دسکتاپ مجازی منابع سخت‌افزاری بصورت بهینه و بر اساس نیاز هر کاربر اختصاص یافته و از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، همواره بحث ارتقاء سخت‌افزاری سیستم کاربران در سازمان‌ها وجود دارد. این ارتقاء علاوه بر هزینه‌بر بودن، زمان‌بر نیز می‌باشد. چرا که با تغییر نسل سیستم‌های کامپیوتری، مستلزم تعویض کل سیستم کلاینتی و نصب مجدد سیستم‌عامل و تمامی سرویس‌ها و نرم‌افزارها بر روی سیستم جدید می‌باشیم. این قبیل مشکلات در VMware VDI براحتی با چند کلیک برطرف می‌گردد.

3- ارتقاء امنیت اطلاعات

در VMware VDI، سیستم‌ عامل کلاینت‌‌ها بر روی RAM سرورها بصورت موقت (Instant Clone) ایجاد می‌شود و درصورت آلوده شدن، می‌توان گفت دلنگرانی چندانی برای مدیران IT بهمراه ندارد. چرا که با Logoff کاربر، ویندوز پاک شده و به همراه آن نیز ویروس از بین می‌رود. همچنین با توجه به اینکه تمامی داده‌ها و اطلاعات سازمانی کاربران بر روی یک File Server جداگانه و ایزوله ذخیره می‌گردد، عملاً سیستم‌عامل کلاینت‌ها از این FileServer و فایل‌ها جدا می‌باشند. در نتیجه دیگر نیازی به نصب آنتی‌ویروس بر روی تمام کلاینت‌ها نمی‌باشد. تنها کافیست بر روی File Server آنتی‌ویروس مطمئن نصب گردد. علاوه بر این، همواره احتمال باز بودن USBها به هر دلیل در سیستم کلاینت وجود دارد. موردی که می‌تواند از عوامل مهم انتقال و انتشار ویروس در شبکه باشد. در مجازی سازی دسکتاپ، سیستم کلاینت از سخت‌افزار آن جدا بوده و این انتقال و انتشار ممکن نیست.

4- مدیریت پهنای باند

مدیریت پهنای باند در شبکه‌‌های سنتی از چالش‌های مستمر مدیران IT می‌باشد که مدیریت و کنترل آن نیازمند سخت افزارهای گران قیمت شبکه مانند روتر و سوئیچ‎‌های Cisco و دانش و مهارت بالا می‌باشد. همچنین در برخی از نرم افزارها مانند نرم افزارهای حسابداری، تبادل اطلاعات و ترافیک سنگینی مابین سرور و سیستم کاربر وجود دارد. این حجم از ترافیک می تواند تأثیر نامطلوبی بر روی شبکه بگذارد. در VMware VDI علاوه بر کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری می‌توان ترافیک شبکه و جریان داده مابین سرورها و کلاینت‌ها را مدیریت نمود. چرا که در VMware VDI تمامی سیستم‌عامل‌های سازمانی کاربران و سرویس‌های سازمانی بر روی سرورها نصب می‌باشد و ترافیک شبکه و جریان داده مابین سرورها و سوئیچ TOR اتفاق افتاده و کاربران تنها تصویری از سیستم‌عامل‌ها، سرویس‌ها و نرم‌افزارها را دارند. در نتیجه این جریان داده در کل شبکه پخش نمی‌شود.

5- Scalable بودن

با توسعه زیرساخت سازمانی یا ارتقاء نرم‌افزارها، نیاز به افزایش تعداد سیستم کلاینتی یا ارتقاء منابع سخت‌افزاری کلاینت‌ها همواره در سازمان مطرح می‌باشد. این افزایش و ارتقاء سیستم ها توأم با هزینه های مالی بسیار برای سازمان و هزینه زمانی بسیار برای کارشناسان IT می¬باشد. حال آنکه در VMware VDI، سیستم عامل سازمانی از سخت‌افزار کلاینتیِ کاربر جدا می‌باشد. این جدا بودن، موجب Scalable بودن زیرساخت فیزیکی شبکه و منابع سخت‌افزاری کلاینت‌ها می‌شود. کافیست با حداقل هزینه، برای کاربران ZiroClient یا ThenClient تهیه نموده و تنها با افزایش یا ارتقاء منابع Instant Cloneها پاسخگوی نیازهای جدید سازمان و کاربران بود (تنها در عرض چند دقیقه!!!). از طرفی کاربران از هر نقطه مکانی و با هر سیستمی مانند موبایل، تبلت می‌توانند به سیستم سازمانی خود دسترسی داشته باشند که یکی دیگر از مصادیق Scalable بودن می‌باشد.

6- قابلیت دسترسی

دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، و تین کلاینت‌ها به عنوان یک واسط می توانند دسکتاپ مجازی سازمان را در دسترس کارمندان قرار می‌دهند. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند نرم‌افزارهایی در دسترس داشته باشند که به طور معمول خارج از سازمان در دسترس آنها نبود، مانند انواع نرم‌افزارهای گرافیکی، نرم‌افزار حسابداری.

7- کارایی هزینه

دلیل اینکه VDI بازده بسیار زیادی را ایجاد می‌کند کاملاً واضح است. نقاط پایانی (تین‌کلاینت‌ها) ارزان بوده و طول عمر بیشتری نسبت به یک رایانه شخصی معمولی دارد. علاوه بر این، هزینه‌های هنگفتی که در ساختار سنتی (بدلیل ماهیت کار برخی از کاربران) به سازمان تحمیل می‌شد در VDI وجود ندارد. این موارد می‌تواند از دلایل کاهش و مدیریت هزینه‌ها در VDI باشد.

8- افزایش بهره وری

در VDI با متمرکز کردن مدیریت و نگهداری کاربر نهایی، مدیران  و کارشناسان انفورماتیک فرصت مییابند تا بر روی سایر وظایف کلیدی تمرکز کنند. همچنین، کاربران نهایی در اثر خرابی سیستم، ارتقاء یا مسائل امنیتی مانند حمله ویروس کمتر دچار اختلال می‌شوند، زیرا چنین رویدادها یا ناهنجاری‌هایی تقریباً فوراً شناسایی و برطرف می‌شوند.

9- قابلیت های پشتیبان گیری فوری

از مهمترین مزایای مجازی سازی دسکتاپ دارا بودن تدارکاتی برای امنیت داده‌ها و قابلیت‌های پشتیبان گیری فوری است. استفاده از دسکتاپ مجازی در دو مرکز داده مجزا در شرکت‌هایی که سیستم‌های حیاتی را اجرا می‌کنند، معمول است. یکی به عنوان مرکز داده اصلی عمل می‌کند در حالی که دیگری یک سایت پشتیبان برای افزونگی است. اگر به هر دلیلی یکی از این مراکز، به دلیل به خطر افتادن امنیت یا خرابی قطعات اصلی از کار بیفتد، ارائه خدمات فوراً به سایت پشتیبان تحویل داده می‌شود.

10- مهاجرت‌های سیستم عامل

VDI مهاجرت‌های سیستم عامل را بسیار ساده کرده است. پیش از این، ارتقاء نسخه ویندوز مستلزم انجام ممیزی تجهیزات و همچنین ارتقای قطعات سخت‌افزاری بود. امروزه به کمک VDI مدیران انفورماتیک می‌توانند براحتی تمامی ویندوزهای کاربران را بر اساس نیاز آنها ارتقاء دهند بدون آنکه درگیر قطعات سخت‌افزاری سیستم کاربران شوند.

11- مالکیت داده‌ها

VDI بنوعی مالکیت داده‌ها را تضمین می‌کند. سرمایه گذاری‌های هنگفت در منابع نصب شده در مرکز داده که ذخیره‌سازی، برق، شبکه، امنیت، پشتیبان‌گیری و بازیابی را پوشش می‌دهد، تضمین می‌کند که داده‌های شما در ابر ایمن، به روز، در دسترس و همچنین قابل بازیابی هستند. بنابراین، شرکت شما به درستی می‌تواند ادعای مالکیت داده‌ها را در همه زمینه‌ها داشته باشد، زیرا برای چنین خدماتی نیازی به وابستگی به شخص ثالث ندارید.

1- داده سازمان ها

در روش سنتی، داده‌های سازمان می‌توانست پراکنده و در دست کاربران خاص باشد. به طور مثال، یک سری اسناد یا یک سری از فایل‌های مورد نیاز بخش‌های مختلف سازمان همیشه ممکن است در اختیار کارمندان خاصی قرار بگیرد و این کاربران می‌توانند برای سازمان در بعضی مواقع خطرناک باشند؛ این احتمال وجود دارد که با کوچک‌ترین مشکلات سازمانی و تصمیم‌های مدیریتی، این کاربران فایل‌های سازمان را پاک کرده یا از محل اصلی به جای دیگر انتقال دهند.

2- پشتیبان گیری

همچنین در روش سنتی، مدیر شبکه نهایتاً به File server دسترسی داشته و صرفاً می‌تواند از فایل‌های موجود در سرور پشتیبان (Backup) بگیرد ولی در حالت VDI مدیر شبکه به تمام Document ها, Download ها  و Desktop کاربران دسترسی دارد و می‌تواند از آن‌ها به راحتی پشتیبان (Backup) بگیرد. کنار تمام این‌ها، مهم ترین بخش مسائل امنیتی visibility می‌باشد. بدین معنی که مدیران IT به نوع عمل کاربران کاملاً مسلط بوده و آگاه باشند که از منابع شبکه به چه صورت استفاده می‌کنند!!

3- آگاهی مدیر شبکه به فرایند‌ها و عملیات کاربران

این روش، مدیر شبکه به عملکرد کاربران در ویندوز هایشان هیچ نوع دید و آگاهی ندارد ولی در حالت VDI می‌تواند تمام فرایند‌ها و عملیاتی که کاربران در محیط ویندوز انجام می‌دهند را به صورت ضبط شده در اختیار داشته و در صورت نیاز آن‌ها را بررسی کند و  یا بر اساس آن مشکلات پیش آمده را حل و یا از ایجاد مشکلات جلوگیری کند.

4- دسترسی به ذخیره نوع داده

علاوه بر موارد گفته شده در روش سنتی، مدیر شبکه به ورود و ذخیره نوع داده ها در Desktop کاربران یا ساده‌تر در محیط پروفایل کاربران دسترسی چندانی ندارد، ولی حالت VDI به راحتی می‌تواند سیاست‌های لازم را تدوین نموده و مشخص کند چه نوع فایل‌هایی و با چه پسوندی اجازه اجرا و ذخیره ماندن در پوشه‌های پروفایل هر کاربر دارند.

مسلماً مزایای مجازی سازی دسکتاپ برای هر مدیر انفورماتیکی جذاب و محصور کننده است. ولی آیا تأثیر لازم برای جلب رضایت مدیران کسب و کار را نیز دارد؟

باید قبول کنیم که این مزایا در عین محصور کننده بودن برای مدیران فناوری اطلاعات، نه تنها جذابیتی برای مدیران کسب و کار ندارد، بلکه حتی رغبتی برای سرمایه گذاری نیز در آنها ایجاد نمی‌کند. در صورت بیان کردن این مزایا برای مدیران کسب و کار به عنوان ویژگی‌های منحصر به فرد دسکتاپ مجازی، شما (به عنوان مدیر واحد فناوری اطلاعات یا به عنوان مدیر شرکتی که این خدمات را ارائه می‌دهید) محکوم به شکست خواهید بود و نمی‌توانید در ترغیب مدیران به سرمایه‌گذاری بر روی مجازی سازی دسکتاپ و انتقال از ساختار سنتی به ساختار VDI موفق شوید.

حال سوال اصلی این است:

«دلیل این شکست و عدم موفقیت چیست؟»

جواب این سوال بر می‌گردد به تفاوت نگاه مدیران کسب و کار با مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها.

همانطور که در مدل کسب و کار گفتیم، بحث مجازی سازی دسکتاپ همانند مدل کسب و کار باید بتواند به سوالات مدیران پاسخ قاطع و قانع کننده داشته باشد. آیا این مزایا برای سوالات مدیران کسب و کار پاسخ قاطع و قانع کننده دارد؟ بنظرم من که نه، و دلیل اصلی آن هم این هست: مدیر کسب و کار معتقد هست ساختار فعلی کارائی لازم را دارد و این مزایا ارزش سرمایه‌گذاری و تغییر ساختار را ندارد و می‌توان با همین ساختار سنتی چندین سال ادامه داد.

در واقع از نظر مدیر کسب و کار، با توجه به مزایایی که از مجازی سازی دسکتاپ گفته شده است، سرمایه گذاری بر روی مجازی سازی دسکتاپ ارزش افزوده‌ چندانی را برای سازمان به ارمغان نمی‌آورد و در نتیجه توجیه‌ اقتصادی ندارد.

هر چند این مزایا پاسخگوی نیازهای یک مدیر کسب و کار می‌تواند باشد ولی به زبانی بیان نشده است که قابل فهم و درک برای مدیر کسب و کار باشد. این مزایا جذابیت بیشتری برای مدیران فناوری اطلاعات دارد تا مدیران کسب و کار.

در ادامه سوال جدیدی مطرح می‌شود:

مجازی سازی دسکتاپ چه مزایا و منافعی می‌تواند داشته باشد که برای مدیر کسب و کار جذابیت لازم را داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوال اجازه بدید به عنوان مدیر کسب و کار خودم با شما صحبت کنم.

به جرات می‌توانم بگویم اصلی‌ترین دارائی‌های سازمانی داده‌ها، اطلاعات و فایل‌های سازمانی هست که طی چندین سال فعالیت شرکت جمع‌آوری شده است و طبیعتاً اولین دغدغه من به عنوان مدیر کسب و کار، احتمال از دست دادن آنها به هر شکل می‌باشد.

با تجربه‌ای که در زمینه کاری خودمان (خدمات تخصصی دیتاسنتر، مجازی سازی و زیرساخت شبکه) داشتیم، دارائی‌های سازمانی (داده‌ها، فایل‌ها و اطلاعات) همواره در معرض سه نوع تهدید دائمی زیر می‌باشند:

الف) انواع بدافزارها مانند انواع ویروس‌ها و باج‌‌افزارها

ب) خرابی سخت‌افزاری تجهیزات دیتاسنتر و سیستم کامپیوتری کاربران

ج) اشتباهات کاربران و بخصوص مدیران، ادمین‌ها و کارشناسان فناوری اطلاعات

اولین سوال من از مجازی­ سازی دسکتاپ این هست:

آیا مجازی سازی دسکتاپ راه‌حل یا راهکاری برای در امان ماندن دارائی‌های سازمانی من از تهدیدات را می‌تواند ارائه دهد یا خیر؟

پاسخ این سوال فقط یک کلمه است: بله.

برای توضیح کاملتر پاسخ «بله» بهتر است آن را با توجه به تهدیدات گفته شده تشریح نمائیم:

اولین نکته‌ای که در مورد مجازی­ سازی دسکتاپ باید به آن اشاره کنیم، ماهیت مجازی­ سازی دسکتاپ هست که در آن، کاربران تصویری از دسکتاپ سازمانی خود را می‌بینند. با در نظر گرفتن همین نکته به بررسی جواب «بله» مجازی­ سازی دسکتاپ می‌پردازیم:

الف) پاسخ مجازی سازی دسکتاپ به تهدیدات انواع بدافزارها:

در مجازی سازی دسکتاپ، امکان جداسازی اینترنت از بستر شبکه سازمانی براحتی وجود دارد، بدین معنی که مرورگرها و رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، واتس اپ بر روی یک سرور ایزوله و ایمن اجرا شده و صرفاً تصویری از آنها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از طرفی فایل‌های دانلود شده توسط کاربران نیز بر روی یک سرور ایزوله مجزا که بر روی آن آنتی ویروس به روز نصب شده است، ذخیره می‌گردد. در نتیجه در صورت نفوذ هر نوع بدافزاری از طریق فایل‌های دانلود شده، تنها سرور مذکور آسیب دیده و براحتی می‌توان از گسترش و انتشار آلودگی در سطح شبکه سازمانی جلوگیری نمود.

علاوه بر این، در مجازی­ سازی دسکتاپ هیچ جریان ترافیکی داده سازمانی در شبکه وجود ندارد و تنها داده موجود در ساختار شبکه، استریم (تصویر زنده) دسکتاپ سازمانی می‌باشد. در نتیجه حتی با نفوذ به شبکه سازمانی، اطلاعات خاصی به بیرون درز نخواهد کرد.

همچنین با استفاده از فایروال‌هایی مانند NSX-T در VDI می‌توانیم تنها با چند کلیک برای هر یک از کاربران فایروال‌هایی حتی در سطح لایه 7 یا فایروال هایی به اندازه Fortigate و palo alto داشته باشیم. چرا که کاربران ما تبدیل به یک VM شده اند و فایروال هایی مثله NSX-T می‌توانند آنها را در هر سطحی مراقبت کنند. نکته مهم­ تر اینکه در این شرایط مدیر شبکه visibility و tracking کامل بر بسته‌های ارسالی کاربران در سطح network دارد، چه به سمت خارج از سازمان چه به سمت سرویس‌های اصلی.

ب) پاسخ مجازی­ سازی دسکتاپ به تهدیدات سخت‌افزاری:

کاربران بر اساس سطوح مختلف تخصص و کارآیی شان نیازمند منابع سخت‌افزاری متنوعی می‌باشند. با توجه به نسل‌های CPU بروزرسانی هر سخت‌افزار هزینه‌های سنگینی را به مدیران کسب و کار تحمیل می‌نماید. همچنین سالانه هزینه‌های قابل توجهی از بابت نگهداری و پشتیبانی کلاینت‌ها به سازمان تحمیل می‌شود.

از طرف دیگر، یکی از معضلاتی که مدیران کسب و کار با آن دست به گریبان می‌باشند پراکندگی اطلاعات می‌باشد. بدین معنی که بسیاری از کاربران به دلایل مختلف فایل‌هایی که در اختیار دارند را بر روی کامپیوتر کلاینتی خود ذخیره نموده و تمایلی به ذخیره آن‌ها بر روی فایل سرور ندارند. همین موضوع به ظاهر ساده می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد. به عنوان مثال: با سوختن هارد دیسک کلاینت فایل‌های موجود از بین رفته و دیگر راه برگشتی وجود ندارد. در حالیکه همان فایل‌ها می‌تواند ارزشی بالغ بر یک میلیارد تومان داشته باشد.

در نتیجه مدیران کسب و کار همواره درگیر هزینه‌های پشتیبانی، ارتقاء منابع سخت‌افزاری و از دست دادن فایل‌ها و اطلاعات سازمانی می‌باشند.

مجازی­ سازی دسکتاپ (VDI) با متمرکز­سازی منابع سخت‌افزاری و اطلاعات و داده‌ها بر روی سرورها نه تنها از پراکندگی اطلاعات جلوگیری می­نماید، بلکه هزینه‌های پشتیبانی و ارتقاء را نیز کاهش می‌دهد.

ج) پاسخ مجازی­ سازی دسکتاپ به تهدیدات کاربران:

همانطور که اشاره شد معمولاً کاربران فایل‌های سازمانی را که در اختیار دارند بر روی سیستم کلاینت ذخیره نموده و روزانه تغییراتی بر روی آن اعمال می‌کنند. همچنین ممکن است سازمان کاربرانی داشته باشد که مجبورند فایل‌های سازمانی را به بیرون از سازمان انتقال داده و در سیستم مشتری یا سیستم خود تغییراتی بر روی آن اعمال نمایند.

از طرفی، امروزه لزوم کار از راه دور و دسترسی به اطلاعات بصورت ریموت امری اجتناب ناپذیر بوده و سازمان‌های بیشماری به این نحو فعالیت می­کنند. امری که اطلاعات سازمان‌ها را به شدت در معرض آسیب و سرقت قرار می‌دهد.

بهتر است اینچنین توصیف کنیم: فایل‌های سازمانی که میلیاردها تومان ارزش دارند، در اختیار کاربرانی می‌باشد که آن‌ها را بر روی سیستم کلاینت خود ذخیره نموده‌اند. هر لحظه به دلایل مختلف امکان از دست دادن اطلاعات وجود دارد. ممکن است کارمند شما این اطلاعات را به خارج از سازمان انتقال داده و در سیستم شخصی یا مشتری تغییراتی بر روی آنها اعمال کند. یا اینکه کارمندتان بصورت ریموت و از راه دور به این اطلاعات دسترسی دارد که همواره اطلاعات را در معرض آلودگی و سرقت قرار می‌دهد؛ آیا وحشتناک نیست؟ (بنظرم تصورش هم وحشتناک هست، ولی متأسفانه در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها همه این موارد وجود دارد.)

در مجازی­ سازی دسکتاپ با توجه به اینکه تمامی داده­ های سازمان (اعم از پروفایل‌ها، اطلاعات، فایل‌ها و دسکتاپ سازمانی کاربران) بر روی سرور قرار دارد و کاربران بصورت ایمن و از راه دور به آن‌ها دسترسی دارند. در نتیجه احتمال اینکه فایل‌ها و داده‌های سازمانی در معرض آلودگی و یا سرقت قرار گیرند به شدت کاهش می‌یابد.

نسام نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور

تماس با کارشناسان دفتر تبریز ۳۳۳۶۳۴۷۰-۰۴۱

دومین سوال من از مجازی سازی دسکتاپ در مورد مدیریت داده‌ها و اطلاعات محرمانه سازمانی می‌باشد.

آیا مجازی سازی دسکتاپ راه‌حلی برای تأمین محرمانگی داده‌ها دارد؟

بدون شک سازمان‌ها اطلاعات محرمانه‌ای دارند که حفظ مالکیت معنوی آنها بسیار مهم می‌باشد. در واقع لزوم جداسازی اطلاعات محرمانه از سایر اطلاعات سازمان، به نحوی که حتی سرورهای فیزیکی آنها نیز جدا بوده و تنها کاربران خاصی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، از اهمیت بالائی برای شرکت‌ها برخوردار می‌باشد.
مجازی سازی دسکتاپ، از طریق Application Virtualization می‌توان نرم‌افزارها، اطلاعات و داده‌ها را در اختیار کاربران خاص قرار داد. به نحوی که کاربر مذکور به هیچ عنوان نتواند تشخیص دهد IP سرور چیست و سرور کجا قرار دارد. در نتیجه محرمانگی اطلاعات و داده‌ها کاملاً رعایت می‌شود.

تا بدین جای مقاله سعی کردیم مزایای مجازی سازی دسکتاپ را بررسی کنیم و به برخی سوالات مدیران کسب و کار پاسخ دهیم. ولی در ادامه بهتر است به مفهوم مدل کسب و کار برگردیم و ببینیم آیا به سوالات مدل کسب و کار پاسخ داده شد یا نه؟
سوالاتی که مدل کسب و کار باید برای آن پاسخ داشته باشد:

– چقدر سرمایه گذاری اولیه لازم است؟

میزان سرمایه‌گذاری در پروژه مجازی سازی دسکتاپ تابع فاکتورهای متعددی می‌باشد که برخی از این فاکتورها به شرح زیر می‌باشد:

  1. تجهیزات و دستگاه‌های زیرساختار شبکه‌ی فعلی سازمان
  2. سرورهای موجود و منابع سخت‌افزاری هر کدام از آنها
  3. تعداد کاربران ستادی سازمان (کاربرانی که از سیستم کامپیوتری و نرم‌افزارهای عمومی استفاده می‌کنند)
  4. تعداد نرم‌افزارهایی که نیاز به پردازش گرافیکی دارند، مانند Solid works, Autocade, Piping.
  5. تعداد کاربرانی که از نرم‌افزارهای پردازش گرافیکی استفاده می‌نمایند
  6. حجم فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز کاربران
  7. میزان Ram مورد نیاز کاربران به تفکیک تخصص و نیازمندی هر کدام از آنها
  8. پیش‌بینی از توسعه سازمانی و کارکنانی که قرار هست به مجموعه اضافه شوند

برای درک بهتر این مطلب، جدولی ارائه داده ایم که نمایانگر نمونه‌ای از تجهیزات مورد نیاز یک شرکت با 60 کاربر آفیس و 20 کاربر برنامه‌نویس می باشد:

ملاحظات جدول:

الف) برای مدیریت هزینه، از فضای ذخیره‌سازی SAN صرف نظر شده است. (که اصلاً توصیه نمی‌شود، ولی همواره بدلیل مباحث مالی جزو اولین گزینه‌هایی است که حذف می‌شود.) و بجای آن از فضای ذخیره Local سرورها استفاده شده است.
ب) در این جدول از هزینه خرید تین کلاینت صرف نظر شده است. چرا که می‌توان از کامپیوترهای کاربران به عنوان تین کلاینت استفاده نمود.
ج) فرض بر این هست که زیرساخت فیزیکی شبکه کاملاً مناسب بوده و حداقل از پهنای باند 100mbps برخوردار است.
د) کاربران این نمونه، از نرم‌افزارهای پردازش گرافیکی استفاده نمی‌نمایند. در نتیجه نیازی به کارت گرافیکی و لایسنس مربوطه در این پروژه نیست.

– تزریق سرمایه باید در چه مقاطعی انجام شود؟

متأسفانه در حال حاضر که این مقاله نگارش شده است (زمستان 1401) و با توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان تقریباً می‌توان گفت بالای 70 درصد سرمایه‌گذاری بصورت نقد و نهایت یک ماهه می‌باشد.

– قیمت تمام شده چقدر خواهد بود؟

همانطور که اشاره کردم، برآورد قیمت برای یک شرکت با 60 کاربر آفیس و 20 برنامه‌نویس با احتساب تجهیزات و خدمات راه‌اندازی در حدود 460 میلیون تومان می‌باشد.

– حاشیه‌ی سود و بازگشت سرمایه چگونه است؟

همانند هر مدل کسب و کاری، پروژه راه‌اندازی مجازی سازی دسکتاپ نیز دارای حاشیه سود می‌باشد. برگشت سود و سرمایه در این مدل کسب و کار بصورت نقدی و مالی نمی‌باشد؛ بلکه امکانات، امنیت و صرفه‌جوئی‌هایی می‌باشد که در طول حیات سازمان وجود خواهد داشت. حاشیه‌ی سود دقیقاً همان 23 مزیت مجازی سازی دسکتاپ می‌باشد که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد.

نتیجـه:

ما در مجازی سازی دسکتاپ همانند هر پروژه‌ دیگری مفاهیمی همچون Cap-Ex و Op-Ex داریم. مجازی سازی دسکتاپ همانند هر پروژه‌ای دارای سرمایه‌گذاری اولیه، سرمایه در گردش و هزینه‌هایی می‌باشد که دلیل بر توجیه‌پذیر بودن پروژه یا شکست آن می‌شود.

خدمات مجازی سازی دسکتاپ

معماری VDI به گونه‌ای است که دسکتاپ‌ها به عنوان یک سرویس مدیریت شده از یک مرکز داده ارائه می‌شوند. مدیران کسب و کار می‌توانند با خاطری آسوده از این قابلیت منحصر به فرد استفاده کنند. زیرا بار نگرانی‌های امنیتی از دوش آنها برداشته می شود. هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش می یابد. قابلیت اطمینان فناوری اطلاعات شرکت افزایش می یابد.

استقرار آسان و بدون دردسر می شود، و در عین حال بهره‌وری کارمندان و همچنین رضایت آنها افزایش می یابد.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد