راهکارهای امنیت مرکز داده

راهکارهای امنیت دیتاسنتر

تعریف امنیت مرکز داده

زمانی که زیرساخت سازمانی در یک مرکز داده قرار می‌گیرد، اطمینان از اینکه این مکان از نظر فیزیکی و مجازی ایمن است، امری ضروری است. امنیت مرکز داده شامل امنیت فیزیکی و امنیت مجازی است که از داده‌های شرکت در برابر هک و نفوذ محافظت می‌کند. اکثر مراکز داده، داده‌های حساس سازمان‌های متعددی را در خود نگهداری می‌کنند. بنابراین تنها یک آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری می‌تواند برای ده‌ها شرکت نقض داده به همراه داشته باشد. امنیت مرکز داده از تهدیداتی همچون نقض داده جلوگیری کرده و از به روز بودن و یکپارچگی زیرساخت‌های سازمانی و هر سرویسی که در فضای Cloud بارگذاری می‌شود، اطمینان می‌یابد.

منظور از راهکارهای امنیت مرکز داده چیست؟

راه حل‌های امنیتی مرکز داده شامل ابزارها، نرم‌افزارها و تجهیزات تخصصی می‌باشد که به ایمن‌سازی داده‌های شما در برابر تهدیدات داخل یا خارج سازمانی و هم‌چنین افزایش پایداری کمک می‌کند. راهکارهای امنیتی مرکز داده به منظور محافظت از شبکه آنلاین شما در برابر حملات سایبری و تضمین امنیت زیرساخت کسب‌وکار شما طراحی شده‌اند.

اهداف اصلی راهکارهای امنیت مرکز داده عبارتند از:

  • جلوگیری از آسیب
  • شناسایی سریع تهدیدات احتمالی
  • برطرف کردن سریع مشکل

امنیت مرکز داده برای چه سازمانی مناسب است؟

هر کسب‌وکاری که برای کل یا بخشی از عملیات خود به مرکز داده متکی باشد، بایستی اقدامات امنیتی فیزیکی و مجازی متعددی را برای محافظت از اطلاعات خود در مرکز داده در برابر از دست دادن، دستکاری و سرقت داشته باشد. امروزه، هر سازمانی یک سازمان بر پایه IT به حساب می‌آید و فقط تعداد کمی از شرکت‌ها بدون برخی فناوری‌ها تجارت می‌کنند. اکثر کسب‌وکارها از کاغذ به دیجیتال تبدیل شده و بیشتر اطلاعات به جای قرار گرفتن در کمدهای بایگانی در کامپیوترها قرار می‌گیرند. هر شرکتی به روشی نیاز دارد تا اطمینان یابد که اطلاعات موجود در مرکز داده در امنیت کامل هستند.

جهت مشاوره رایگان و یا راه اندازی زیرساخت مجازی سازی دیتاسنتر با کارشناسان

                                        نسام تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان دفتر تهران ۹۱۰۱۵۴۶۹-۰۲۱

دلیل اهمیت مرکز داده چیست؟

از آنجایی که یک مرکز داده اطلاعات، برنامه‌ها و سرویس‌های سازمان‌ها را میزبانی می‌کند. پس سازمان‌ها بایستی اطمینان حاصل کنند که از اقدامات امنیتی مناسبی برای محافظت از مرکز داده استفاده می‌شود. اگر امنیت کافی در مرکز داده وجود نداشته باشد، منجر به نقض داده می‌شود. در آن اطلاعات حساس شرکت یا بدتر از آن اطلاعات مشتری در معرض سرقت قرار می‌گیرد. این نقض داده می‌تواند از نظر مالی و اعتبار شرکت پر هزینه باشد. ممکن است برخی از کسب‌وکارها پس از نقض داده دیگر نتوانند سر پا شوند. تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، اگر از دید دیگر به این جمله نگاه کنیم، تهدیدات امنیتی نیز به سرعت در حال تکامل هستند. با افزایش فناوری مرکز داده مجازی، نیاز به امنیت مرکز داده در لایه زیرساخت نیز افزایش پیدا می‌کند.
نحوه ایمن کردن مرکز داده

مرکز داده یک Cluster متمرکز و تشکیل شده از تجهیزات و شبکه است که اطلاعات مهم شرکت را در یک مکان فیزیکی ذخیره و پردازش می‌کند. بهتر است کسب‌وکارها از اقدامات امنیتی فیزیکی و مجازی برای محافظت از مرکز داده خود استفاده نمایند. یکی دیگر از نگرانی‌ها برای ایمن‌سازی یک مرکز داده از بدافزار، امنیت شبکه است و سایر تهدیداتی که می‌توانند از طریق شبکه به مرکز داده منتقل شوند.

امنیت زیرساخت شبکه

کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد یک محیط امنیتی یا به کمک یک فایروال قوی، میان ترافیک خارجی و شبکه داخلی، از مرکز داده در برابر ترافیک شبکه ورودی مخرب محافظت نمایند. مدیران IT می‌توانند به منظور امنیت در مرکز داده، زیرساخت شبکه را تقسیم‌بندی کنند، جداسازی هر جزء از اجزای دیگر، به هنگام ورود یک عامل مخرب، کل شبکه را به خطر نمی‌اندازد.

اقدامات امنیت مرکز داده

راه حل‌های امنیتی که برای مرکز داده در نظر گرفته می‌شود، به دو صورت امنیت فیزیکی و مجازی می‌باشد. از آنجایی که تجهیزاتی که در مرکز داده استفاده می‌شوند بسیار حساس و در ابعاد بزرگی می‌باشد. بنابراین ملاحظات خاصی برای امنیت فیزیکی در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال مراقبت از اینکه آب و برق اتصالی باهم نداشته باشند. همچنین اطفاء حریق سنتی در مراکز داده امروزی پاسخگو نخواهد بود و از آنجایی که مراکز داده از طریق دسترسی کاربر به شبکه‌های خارجی متصل می‌شوند. مدیران IT بایستی اطمینان حاصل کنند که policyهای امنیتی مناسبی برای شبکه و کاربر در آن نقطه‌ای که به مرکز داده دسترسی دارند، وجود داشته باشد. اقدامات امنیتی مجازی نیز شامل روش‌هایی برای تائید هویت کاربران می‌باشد. مانند احراز هویت چند عاملی (Multi-factor) و نرم‌افزاری که کاربران غیر مجاز را همانند فایروال از شبکه دور نگه می‌دارد.

امنیت فیزیکی

اقدامات امنیت فیزیکی برای یک مرکز داده بسته به اندازه مرکز داده انجام می‌گیرد. مراکز داده اغلب شامل بسیاری از تجهیزات IT می‌باشند. اعم از سرورها، سوئیچ‌ها و روترها، زیرساخت‌های برق، سیستم‌های خنک کننده و تجهیزات مخابراتی. ممکن است این تجهیزات در داخل یک رک قرار گیرند که با یک قفل فیزیکی می‌توان از آن محافظت کرد. یا در یک اتاق نگهداری شوند که امنیت فیزیکی آن اتاق با نظارت تصویری، زنگ هشدار یا نگهبانان امنیتی تامین می‌شود. یکی دیگر از نگرانی‌های امنیت فیزیکی، محافظت در برابر آتش است. از آنجایی که یک مرکز داده شامل تجهیزات حساس می‌باشد. بنابراین برای محافظت از تجهیزات در برابر آتش سوزی، استفاده از سیستم‌های اطفاء حریق شیمیایی بهتر از sprinkler (سیستم آب‌پاشی) خواهد بود.

امنیت مجازی

امروزه بسیاری از مراکز داده از فناوری مجازی‌سازی استفاده می‌کنند و سرورها، شبکه و فضای ذخیره‌سازی را به صورت مجازی ارائه می‌دهند. این حالت انتزاعی، مدیران IT را قادر می‌سازد تا خدمات مرکز داده را از راه دور مدیریت کنند، با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه، workload ها را در چندین سرور فراهم می‌کنند. برخی از مراکز داده از فناوری مجازی‌سازی به منظور دسترسی به cloud عمومی و استفاده از آن به عنوان بخشی از زیرساخت مرکز داده استفاده می‌کنند. استفاده از نرم‌افزارها یا راه حل‌های بر پایه cloud، ساختار و مدیریت مرکز داده را انعطاف‌پذیر کرده و مرکز داده را در برابر حملات سایبری ایمن می‌کند. برخی از نرم‌افزارها برای تعامل با سایر ابزارهای امنیتی چون فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص و پیشگیری از نفوذ طراحی شده‌اند.

ممکن است مدیران IT از این نرم‌افزارها برای تعیین policyهایی برای شناسایی کاربران استفاده کنند و مشخص کنند که کدام کاربران می‌توانند به مرکز داده دسترسی داشته باشند. به طور مثال یکی از این روش‌های قابل اعتماد، شناسایی دو عاملی (Two-factor) می‎‌باشد که کاربران با وارد کردن رمز عبور خود و با وارد کردن کد تائیدی که به تلفن همراه آن‌ها ارسال می‌شود، می‌توانند به عنوان کاربر مجاز به مرکز داده دسترسی داشته باشند. نرم‌افزارهای امنیتی نه تنها کاربران غیرمجاز را از مشاهده یا سرقت داده‌های حساس باز می‌دارد بلکه می‌توان از این نرم‌افزارها به منظور پشتیبان‌گیری از اطلاعات موجود در مرکز داده استفاده کرده و از آن‌ها در برابر از دست رفتن داده‌ها محافظت نمود.

نقاط آسیب‌پذیر

هکرها و مجرمان سایبری از ابزارهای مختلفی برای دسترسی به مراکز داده استفاده می‌کنند. این حملات سایبری کاربران را هدف قرار داده و آن‌ها را فریب می‌دهند تا رمز عبورهای خود را فاش کنند و یا راه‌هایی را برای ورود کاربران غیرمجاز باز می‌کنند. ممکن است کاربران بد‌افزارهایی هم‌چون باج افزار را دانلود کنند که این کار مانع ورود کاربران مجاز به سیستم شده و باج افزار، سیستم را تا زمانی که کاربران غیر مجاز وارد نشده‌اند، باز نگه می‌دارد.

رمزهای عبور ضعیف یکی دیگر از عواملی است که مجرمان سایبری برای دسترسی به مرکز داده استفاده می‌کنند. برای ایمن نگه داشتن مرکز داده، مدیران IT بایستی انواع مختلف حملات سایبری را به کاربران آموزش داده و شیوه‌های امنیتی مناسبی را برای کاربران اعمال کنند. قابل ذکر است، کاربران تنها نقطه آسیب‌پذیری نیستند. شبکه‌هایی که پیکربندی نادرست داشته یا از نرم‌افزارهای نامناسبی استفاده کنند، ممکن است اجازه دسترسی به مرکز داده برای مجرمان سایبری صادر کنند.

نسام نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور

تماس با کارشناسان دفتر تبریز ۳۳۳۶۳۴۷۰-۰۴۱

خدمات نسام در زمینه راهکارهای امنیت مرکز داده

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات در خصوص امنیت زیرساخت شبکه به تمامی کسب‌وکارها می‌باشد. متخصصان ما با دانش خود، آماده خدمت‌رسانی در زمینه راه‌اندازی، مشاوره و پشتیبانی در حوزه امنیت شبکه، مجازی‌سازی و موارد دیگر می‌باشند.