معایب مجازی سازی دسکتاپ

معایب VDI

فناوری مجازی سازی دسکتاپ همانند هر فناوری دیگر دارای معایبی می‌باشد که نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرده و یا نادیده گرفت. ما به عنوان شرکت متخصص در مجازی سازی دسکتاپ و با تکیه بر تجربیاتی که در این زمینه طی چند سال اخیر داشته‌ایم. در این مقاله سعی داریم به بررسی بیشتر معایب و ایرادات مجازی سازی دسکتاپ پرداخته و تا جائیکه امکان دارد راهکار رفع این ایرادات را نیز مطرح نمائیم.

متأسفانه با گشت و گذار در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و وب سایت شرکت‌های IT تنها در باب مزایا و امتیازات مجازی‌سازی دسکتاپ مطلبی ارائه داده‌اند. در مورد معایب این تکنولوژی یا صحبتی نشده و یا بصورت تیتروار به چند مورد کلی اشاره شده است. امید است این مقاله قوت قلبی باشد برای دوستان عزیزی که دوست دارند مجازی‌سازی دسکتاپ را در شرکت خود پیاده‌سازی نمایند ولی دل نگرانی در مورد معایب آن مانع از اتخاذ تصمیم نهایی می‌شود.

جهت مشاوره رایگان و یا راه اندازی زیرساخت مجازی سازی دیتاسنتر با کارشناسان

                                        نسام تماس بگیرید.

تماس با کارشناسان دفتر تهران ۹۱۰۱۵۴۶۹-۰۲۱

شاخص‌ترین معایب مجازی سازی

1- VDI یک راه حل جامع برای همه سناریوها نیست:

مجازی سازی دسکتاپ (VDI) برای پرسنل و کارمندانی که روزانه از سیستم‌های مشابه استفاده می‌کنند، ایده‌آل است. با این حال، برای کاربرانی که به مشتریان مختلف و در چندین مکان متفاوت خدمات ارائه می‌دهند، مناسب نیست. در VDI عملکردهای قابل استفاده و همچنین برنامه‌های کاربردی مورد دسترسی هر کارمند به طور قابل توجهی با هم متفاوت بوده و این امری است که همواره باید در نظر گرفته شود. لذا برای هر شرایط و سازمانی نمی‌توان VDI را پیشنهاد داد.

ما به عنوان یک شرکت متخصص در مجازی سازی دسکتاپ پیشنهاد می‌دهیم ما را همراه و پشتیبان خود ببینید و مطمئن باشید نهایت دقت و تخصص خود را بکار می بریم تا بهترین راهکار را برای شما ارائه دهیم.

2- هزینه سرمایه‌ای بالا:

هر پروژه‌‌ای با مفاهیمی همچون هزینه‌های سرمایه‌ای (Cap-Ex) و هزینه‌های عملیاتی (OpEx) سر و کار دارد.

  • هزینه‌های سرمایه‌ای (CapEx) یا Capital Expenditure:

هزینه‌های سرمایه‌ای (Cap-Ex) هزینه‌هایی می‌باشد که یک شرکت برای دارایی‌های ثابت هزینه می‌کند. مانند خرید، نگهداری و بهسازی ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تجهیزات یا زمین. در دنیای فناوری اطلاعات، نمونه‌هایی از این موارد مهم عبارت‌اند از: سیستم‌های کاربران، سوئیچ‌ها و روترها، سرورهای قدرتمند، انواع اقلام پشتیبانی مانند UPS.

  • هزینه‌های عملیاتی (OpEx) یا operating expenses:

هزینه‌های عملیاتی (OpEx) وجوهی هستند که هر شرکت در طول سال پرداخت می‌نماید. اقلام OpEx عموماً در طول سال خریداری شده و مصرف می‌شوند. نمونه‌های این نوع هزینه عبارتند از: مواد مصرفی مانند کارتریج چاپگر، کاغذ، برق و سایر لوازم، خدمات یا نگهداری سالانه، میزبانی وب‌سایت و ثبت دامنه وب.

مجازی سازی دسکتاپ نیز همانند هر پروژه‌ای با این مفاهیم و هزینه‌ها سر و کار دارد. یکی از معایب مجازی سازی دسکتاپ را می‌توان هزینه‌های سرمایه‌ای (CapEx) بالای آن دانست. که اگر بدرستی پیاده‌سازی نشود بدون شک توجیه‌پذیری پروژه را زیر سوال برده و ضامن شکست پروژه و به بار آمدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر خواهد شد.

سه ضلع مثلث مجازی سازی دسکتاپ

پروژه‌های مجازی‌سازی دسکتاپ همانند یک مثلث می‌باشند که طراح و متخصص مجازی سازی دسکتاپ نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری این مثلث دارد. اگر بتواند سه ضلع این مثلث را بدرستی کنار هم قرار دهد می‌تواند موفقیت پروژه را تضمین نماید.

ضلع اول مثلث تجهیزات و سخت‌افزار

انتخاب درست تجهیزات سخت‌افزاری بسیار مهم می‌باشد، چرا که در نهایت این تجهیزات و سخت‌افزارها هستند که مسئولیت سرویس‌دهی به کاربران را دارند.

ضلع دوم مثلث نحوه طراحی و دیزاین

داشتن تجهیزات سخت‌افزاری عالی ضامن موفقیت پروژه نمی‌باشد. بلکه طراح و مجری باید این هنر و مهارت را داشته باشد که بهترین دیزاین و چیدمان سخت‌افزاری را ارائه دهد. تا بتواند از حداکثر توانمندی و عملکرد سخت‌افزارها بهره لازم را ببرد.

ضلع سوم و نهایی، QoS یا کیفیت سرویس‌دهی

اگر هر دو ضلع قبلی به بهترین شکل ممکن شکل گرفته باشند ولی کیفیت سرویس‌دهی پائین باشد، عملاً سرمایه‌گذاری با شکست مواجه خواهد شد. کیفیت سرویس‌دهی وقتی نمایان می‌شود که کاربر از نظر سرعت عملکرد نرم‌افزارها و سرویس‌های سازمانی نه تنها افت کیفیت نسبت به ساختار قبلی نبیند، بلکه بهبود و افزایش عملکرد را شاهد باشد.

ما با طراحی و دیزاین تخصصی، انتخاب درست تجهیزات و رعایت QoS تمام تلاش و همت خود را بکار می‌بریم تا بتوانیم پاسخگوی مناسبی برای دغدغه‌ها و نگرانی‌های شما باشیم.

3- انتقال از ساختار سنتی به ساختار VDI:

یکی از چالش‌های مهم در پیاده‌سازی مجازی سازی دسکتاپ انتقال شبکه و دامین از ساختار سنتی به ساختار جدید می‌باشد. این انتقال می‌تواند بسیار زمانبر و حساس باشد. چرا که مشکلی که در پیاده‌سازی مجازی سازی دسکتاپ وجود دارد این هست که شرکت و کارمندان در ساعات اداری روز کاری مشغول به کار می‌باشند، نمی‌توان بصورت یکپارچه و در ساعات اداری این تغییرات را انجام داد. لذا ما به عنوان طراح و مجری پروژه‌های مجازی سازی در اکثر پروژه‌ها مجبوریم تا در ساعات غیر اداری پروژه را اجرا نموده و به نقل و انتقال شبکه، دامین، Permissiomها و موارد دیگر بپردازیم. ‌

4- مقاومت کاربر در برابر تغییر:

کاربران همواره به چیزی که در اختیار دارند عادت کرده‌اند و تمایلی به تغییر ندارند، بخصوص وقتی که با محدودیت‌هایی نیز همراه باشد. این محدودیت‌ها می‌تواند شامل افزایش کنترل و نظارت واحد فناوری اطلاعات، محدودیت در دسترسی به اینترنت، محدودیت در نصب نرم‌افزارهای دلخواه، نحوه دانلود فایل‌ها از اینترنت و استفاده از آنها، تغییر روش login و دسترسی به ویندوز و پروفایل باشد.

5- خطای مدیریت متمرکز:

از آنجائیکه تمامی سرویس‌ها، نرم‌افزارها، فایل‌ها بر روی یک یا چند سرور فیزیکی راه‌اندازی می‌شوند. می‌بایست پیش‌بینی‌هایی بابت منابع سخت‌افزاری پشتیبان داشته باشیم. تا در صورت بروز ایراد و خرابی در یکی از منابع سخت‌افزاری بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به تعویض سخت‌افزار مذکور نمائیم. در غیر اینصورت ممکن است تمامی کاربران چندین ساعت به سرویس‌ها و نرم‌افزارهای خود دسترسی نداشته باشند. این موضوع خسارت مادی سنگینی را متوجه شرکت می‌نماید.

ما به لطف تجربه‌ی چندین ساله خود سعی کرده‌ایم تا تمامی این مشکلات و معایب را پیش‌بینی کرده و راهکارهای مناسب را در پروژه‌ها پیاده‌سازی نمائیم.

نسام نخستین شرکت دانش محور در اجرای پروژه های انفورماتیکی کشور

تماس با کارشناسان دفتر تبریز ۳۳۳۶۳۴۷۰-۰۴۱
کلام آخر:

اگر شما به عنوان مالک و مدیر تمایل دارید که بر روی مجازی‌سازی دسکتاپ سرمایه‌گذاری نمائید، در واقع بر روی طراح و متخصص مجازی‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کنید! یک طراح و متخصص مجرب می‌تواند برای هر یک از این معایب راهکار مناسبی ارائه دهد. تا هیچکدام از آنها برای شما یک دغدغه و دلنگرانی نباشد و شما این اطمینان را داشته باشید که سالیان سال از مزایای مجازی سازی دسکتاپ نهایت استفاده و بهره را خواهید برد.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نصب و راه اندازی VDI