نصب و راه اندازی VDI

نصب و راه‌اندازی VDI

زیرساخت دسکتاپ مجازی چیست؟

زیرساخت دسکتاپ مجازی یا VDI یک ابزار نرم افزاری برای ایجاد و مدیریت متمرکز دسکتاپ مجازی است. دسکتاپ‌های مجازی نرم افزارهایی هستند که از کامپیوترهای رومیزی واقعی تقلید می‌کنند. به عبارتی فناوری VDI یک دسکتاپ مجازی بر روی یک سرور مرکزی ایجاد می‌کند تا کاربران بتوانند از راه دور  و با هر دستگاهی از طریق اینترنت به این دسکتاپ دسترسی داشته باشند. بستر VDI به سرعت دسکتاپ‌های مجازی را راه‌اندازی می‌کند تا دسترسی از راه دور به طور ایمن به برنامه‌ها و خدمات کسب و کار داخلی را فراهم آورد. بنابراین، با استفاده از دسکتاپ مجازی، قادر هستید به طور مقرون به صرفه و انعطاف پذیر زیرساخت‌های دسکتاپ سازمانی را افزایش دهید.

نصب و راه‌اندازی VDI
انواع VDI

دو نوع روش استقرار زیرساخت دسکتاپ مجازی وجود دارد: دسکتاپ مجازی پایدار و دسکتاپ مجازی ناپایدار:

  • در VDI پایدار، کاربران هر بار به همان دسکتاپ متصل شده و می‌توانند دسکتاپ را نسبت به نیازهای خود شخصی سازی نمایند؛ چرا که در این روش، تغییرات حتی پس از تنظیم مجدد اتصال نیز ذخیره می‌شوند. به عبارت دیگر، دسکتاپ‌ها در محیط دسکتاپ مجازی پایدار دقیقاً همانند دسکتاپ‌های فیزیکی شخصی عمل می‌کنند.
  • در VDI ناپایدار، کاربران به دسکتاپ‌های عمومی متصل شده که در این دسکتاپ‌ها هیچ تغییری ذخیره نمی‌شود، این نوع VDI ها معمولاً ساده‌تر و ارزان‌تر می‌باشند؛ چرا که نیازی به نگهداری دسکتاپ شخصی سازی شده نیست. اغلب از دسکتاپ مجازی ناپایدار در سازمان‌هایی با تعداد کارمندان بالا که مجموعه محدودی از وظایف تکراری را انجام می‌دهند و نیازی به دسکتاپ شخصی سازی شده ندارند، استفاده می‌شود.

 

بستر vdi

نحوه کار VDI

فناوری مجازی سازی، سیستم عامل را از دسکتاپ فیزیکی جدا می‌کند و یک برنامه نرم افزاری به عنوان دسکتاپ شما عمل می‌کند که می‌توانید هر سیستم عامل و برنامه‌ای را بر روی آن نصب نمایید. VDI نوعی مجازی سازی دسکتاپ از راه دور است که به نوعی به عنوان دسکتاپ مجازی برای کاربر عمل می‌کند. در دسکتاپ مجازی، یک Hypervisor سرورها را به ماشین‌های مجازی تقسیم می‌کند که هر کدام به عنوان دسکتاپ‌های مجازی می‌باشند که کاربران می‌توانند از هر مکانی و با هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی داشته باشند، چرا که تمامی پردازش‌ها در سرور میزبان صورت می‌گیرد.

مزایای VDI چیست؟

 

VDI برای مدیریت دسکتاپ مزیت‌های فراوانی دارد. دسکتاپ‌های مجازی نسبت به دسکتاپ‌های فیزیکی برای مدیریت و مقیاس‌بندی مناسب‌تر می‌باشند. از مزایای VDI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت متمرکز دسکتاپ‌های مجازی:
    VDI مدیریت متمرکز را برای دسکتاپ‌های مجازی شما فراهم می‌کند. مدیران می‌توانند دسکتاپ‌های مجازی را به طور همزمان بروز رسانی کرده و تغییر دهند، هم‌چنین می‌توانند از داده‌های دسکتاپ backup تهیه کنند تا به هنگام بروز فاجعه، داده‌ها را بازیابی نمایند.
  • قابلیت دسترسی:
    کاربران می‌توانند از هر کجا و با هر دستگاهی به محیط دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند. این امر موجب بهبود تجربه کاری کاربران می‌شود. چرا که می‌توانند دستگاه خود را به محل کار آورده و یا از هر مکانی دسترسی از راه دور داشته باشند. VDI یک فضای کاری شخصی سازی شده است که کار از خانه یا از راه دور را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

 

مزایای دسکتاپ مجازی

  • امنیت NV VDI:
    محیط VDI بسیار امن می‌باشد؛ چرا که کل زیرساخت تحت کنترل می‌باشد. داده‌های حساس از چندین دسکتاپ مجازی بر روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید سرور میزبان را که به صورت مرکزی مدیریت می‌شود را ایمن نمایید.
  • امکان از دست دادن داده‌ها به صفر می‌رسد:
    VDI برای کنترل و مدیریت محیط‌های دسکتاپ توسعه یافته است. ارائه دهنده محیط VDI بایستی پشتیبان‌گیری مستمری از محیط دسکتاپ کاربران داشته باشد. این بدان معناست که اگر فایلی به اشتباه حذف شود، می‌توان آن را بازیابی کرد یا اگر لپ تاپ خود را گم کرده باشید. هم‌چنان می‌توانید به داده‌ها و برنامه‌‍‌ها دسترسی داشته باشید؛ چرا که همه آن‌ها در مرکز داده ذخیره و نگهداری می‌شوند.
  • صرفه جویی در هزینه:
    از آنجایی که پردازش روی سرور انجام می‌شود، در نتیجه نیازهای سخت افزاری برای سیستم‌های کاربران به حداقل می‌رسد. کاربران می‌توانند از دستگاه‌های قدیمی‌تر، تین کلاینت‌ها یا حتی تبلت‌ها به دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند و نیاز به خرید سخت‌افزار جدید و گران قیمت را کاهش دهند.
  • استاندارد سازی:
    تا به حال چند بار در IT مشکل اجرای یک برنامه در یک رایانه و کار نکردن بر روی رایانه دیگر را مشاهده کرده‌اید؟ VDI امکان استانداردسازی برنامه‌ها را فراهم می‌کند، طوری که به همه کاربران اجازه می‌دهد به محیط‌های دسکتاپ مجازی شده که از نظر فنی یکسان می‌باشند، دسترسی داشته باشند.

 

امنیت VDI

VDI برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

اگرچه VDI می‌تواند در انواع محیط‌ها استفاده شود، اما تعدادی از موارد استفاده وجود دارند که منحصراً برای VDI مناسب هستند، از جمله:

  • دسترسی از راه دور: از آنجایی که VDI می‌تواند دسکتاپ‌های مجازی را به راحتی از یک محیط متمرکز بروزرسانی کند، تعداد زیادی از شرکت‌ها آن را برای کاربران از راه دور پیاده‌سازی می‌کنند.
  • BYOD: BYOD یک راه حل ایده آل برای محیط‌هایی است که به کارمندان اجازه می‌دهد یا از آن‌ها می‌خواهد از سیستم‌های خود استفاده کنند. از آنجایی که پردازش بر روی یک سرور متمرکز انجام می‌گیرد، VDI امکان استفاده از طیف وسیع‌تری از سیستم‌ها را فراهم می‌آورد. هم‌چنین امنیت بهتری را ارائه می‌دهد؛ چرا که داده‌ها بر روی سرور نگهداری می‌شوند نه بر روی سیستم کاربران.
  • دسترسی شخص ثالث: پیمانکاران و شرکای تجاری گاهی اوقات نیاز دارند به سیستم‌های داخلی شرکت دسترسی داشته باشند. در چنین شرایطی، امکان فراهم کردن سخت‌افزار متعلق به این کار می‌تواند گران باشد، به خصوص برای پروژه‌های کوتاه مدت. محیط دسکتاپ مجازی یک راه‌حل ایده‌آل برای به حداقل رساندن خطر امنیتی و دسترسی شخص ثالث می‌باشد.
تفاوت VDI و مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی دسکتاپ یک اصطلاح عمومی برای هر فناوری است که محیط دسکتاپ را از سخت‌افزار جدا می‌کند. VDI نوی مجازی سازی دسکتاپ است، اما مجازی سازی دسکتاپ می‌تواند به روش‌های مختلف همچون RDS نیز اجرا شود که در آن کاربران به یک دسکتاپ اشتراکی متصل هستند که بر روی یک سرور راه دور اجرا می‌شود.

 

تفاوت VDI و مجازی سازی دسکتاپ
تفاوت مجازی سازی دسکتاپ و ماشین مجازی (VM)

ماشین‌های مجازی، ماشین‌های نرم‌افزاری هستند که با پارتیشن بندی یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی از طریق استفاده از یک Hypervisor ایجاد می‌شوند، این فرآیند به عنوان مجازی سازی سرور نیز شناخته می‌شود. ماشین‌های مجازی را می‌توان برای تعدادی از برنامه‌ها استفاده نمود که یکی از آن‌ها اجرای دسکتاپ مجازی در محیط VDI می‌باشد.

اجزاء اصلی محیط VDI

یک محیط VDI از دو جزء اصلی تشکیل شده است: ماشین مجازی و Connection broker (کارگزار اتصال).

  • ماشین مجازی: ماشین‌های مجازی پایه و اساس راه‌حل‌های مجازی سازی دسکتاپ می‌باشند. یک ماشین نرم‌افزاری بر روی یک ماشین فیزیکی یا سرور میزبان اجرا می‌شود، Hypervisor نرم افزاری است که این امکان را فراهم می‌کند. Hypervisor سرور میزبان را به تعداد زیادی سرور مجازی تقسیم می‌کند. ماشین‌های مجازی با استفاده از Hypervisor به RAM، CPU و سایر منابع سرور دسترسی می‌یابند.
  • Connection broker (کارگزار اتصال): کارگزار اتصال نرم‌افزاری است که ارتباط میان کاربران و سرور را از طریق Hypervisor آسان می‌کند. زمانی که کاربر به سرویس‌های دسکتاپ متصل می‌شود، این لایه نرم‌افزاری کاربر را احراز هویت کرده و به او امکان دسترسی به محیط دسکتاپ مجازی خود را می‌دهد. هم‌چنین تعامل میان کاربر و دسکتاپ مجازی را آسان می‌کند، به طور مثال، کارگزار اتصال بروز رسانی صفحه نمایش و کلیک‌های ماوس و فشار دادن کلیدهای کیبورد را به دسکتاپ مجازی ارسال می‌کند.
خدمات VDI
VDI دنیایی از امکانات

اکنون که دنیای دسکتاپ مجازی را کشف کرده‌اید، مطمئن باشید که این یک فرصت است. با پیشرفت‌های روز افزون تکنولوژی، VDI در بیشتر موارد برای سازمان و کسب وکار شما مناسب خواهد بود. دسکتاپ مجازی نه تنها به صاحبان مشاغل کمک می‌کند بلکه می‌تواند به کاربران راه دور اجازه دهد تا از ظرفیت چنین خدماتی تا زمانی که اتصال اینترنتی داشته باشند، به طور کامل بهره‌مند شوند. دسکتاپ مجازی را می‌توان برای کارهای ساده و فقط تماشای فیلم استفاده کرد، امکانات بی پایان هستند، تنها محدودیت ذهن شماست.

خدمات نسام در زمینه VDI

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی مجازی سازی دسکتاپ (VDI) که امروزه به عنوان تکنولوژی روز دنیا در بسیاری از سازمان‌ها راه‌اندازی شده، می‌باشد.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] برای هر کاربر ندارد. باز کردن یک فایل در دسکتاپ ویندوز VDI به این صورت است که دسکتاپ‌ها می‌توانند در Hard و مکان […]

  2. […] دسکتاپ مجازی یا همان VDI یک راهکار عالی برای ارائه دسکتاپ و نرم‌افزارها به […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید