منظور از Clustering چیست؟

Cluster به گروهی از سرورها یا Hostها اطلاق می‌شود که می‌توانند منابعی مانند RAM، CPU و فضای ذخیره سازی را به اشتراک بگذارند. Clusterها برای سازمان‌دهی منابع محاسباتی و حافظه در محیط مجازی و پیوند دادن آن‌ها به منابع فیزیکی موجود در زیرساخت راه‌حل‌های انعطاف پذیری را ارائه می‌دهند؛ چرا که work loadهای مجازی با اینکه در حافظه اجرا می‌شوند. اما از منابع فیزیکی استفاده می‌کنند، RAM فیزیکی، CPU فیزیکی و فضای ذخیره‌سازی فیزیکی.

VMware Clustering

قابلیت‌های High Availability و Load balancing با VMware Clustering

با استفاده از VMware ESXi بر روی سرور میزبان، شما می‌توانید چندین برنامه را بر روی ماشین‌های مجازی ایزوله اجرا نمایید. اکثر کاربران به ماشین‌های مجازی بیشتری نیاز دارند. که در بیشتر موارد نمی‌توان این ماشین‌های مجازی را بر روی یک سرور فیزیکی قرار داد. در این مرحله است که VMware Clustering وارد می‌شوند.

طرز کار VMware Clustering به این صورت است که چندین سرور فیزیکی را گروه‌بندی کرده. و با جمع‌آوری و مدیریت منابع ترکیبی آن‌ها به عنوان یک واحد یکپارچه، آن‌ها را به عنوان یک میزبان یا یک سرور واحد در نظر می‌گیرد. زمانی که از مجازی سازی سرور استفاده می‌کنید، با وجود VMware Clustering، قابلیت‌های High Availability، Load balancing و VMware vSAN قابل استفاده می‌باشد.

VMware Clustering

انعطاف‌پذیری شبکه با VMware vSphere Cluster

Cluster vSphere مجموعه‌ای از Hostهای ESXi است که برای به اشتراک گذاری منابعی چون CPU، RAM، شبکه و فضای ذخیره سازی پیکربندی شده است. هر Cluster قادر است حداکثر 32 عدد ESXi Host را در خود جای دهد. که هر Host حداکثر 1024 عدد ماشین مجازی را پشتیبانی می‌کند.

vSphere Clusters

استفاده از vSphere Clusters به مدیران IT این امکان را می‌دهد تا منابع مجازی‌سازی را در محیط VMware جمع‌آوری و سازمان‌دهی کنند. و آن‌ها را به منابع فیزیکی زیرساخت پیوند دهند. فرض کنید یک Cluster شامل 3 عدد سرور فیزیکی است. که هر کدام دارای 4 عدد CPU دو هسته‌ای با فرکانس 8GHz وRAM 16GB می‌باشد، قدرت محاسباتی چنین Clusterای به 192GHz می‌رسد. درحالیکه حافظه موجود 48GB می‌باشد. با این راه‌اندازی، دیگر لازم نیست نگران ترکیب فیزیکی منابع Clusterای خود باشید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که سیاست‌ها منابع را براساس منابع موجود را از طریق vCenter تنظیم نمایید.

High Availability با VMware vSphere

High Availability قابلیتی است که توانایی شبکه برای کار مداوم و بدون خرابی را فراهم می‌کند. در واقع HA به نسبت میان زمان کارکرد (کل زمان در دسترس بودن سیستم) به زمان خرابی (کل زمان در دسترس نبودن سیستم) در یک سال مشخص گفته می‌شود.

VMware از ویژگی vSphere HA استفاده می‌کند تا دسترسی گسترده و مقرون به صرفه‌ای را در لایه مجازی سازی فراهم کند. اگر قابلیت HA فعال باشد، به طور خودکار ماشین‌های مجازی از کار افتاده را در سایر Hostهای ESXi که دارای ظرفیت اضافی هستند، مجدداً راه‌اندازی می‌کند. این امر باعث می‌شود اختلالات سرویس و از کار افتادن آن‌ها به حداقل رسیده. و در عین حال نیاز به سخت افزارهای اختصاصی پر هزینه و نرم افزارهای اضافی را از بین ‌برود.

VMware Esxi Clustering

vSphere HA

اغلب اصطلاحات vSphere HA و vSphere Fault Tolerance (FT) به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما معنای آن‌ها از هم متفاوت است. vSphere HA در دستیابی به کمترین زمان خرابی ممکن تمرکز دارد و vSphere FT حداقل زمان خرابی را تضمین می‌کند. اما بر ارائه عملکرد بالا در طول یک رویداد خرابی تمرکزی ندارد.

vSphere HA از HA Cluster (گروهی از Hostهای ESXi که در شبکه وجود دارند.) برای محافظت در برابر Hostهای ESXi، ماشین‌های مجازی و خرابی برنامه‌ها استفاده می‌کند. هم‌چنین راه‌اندازی مجدد ماشین‌های مجازی در Host های مختلف ESXi امکان‌پذیر می‌باشد. چرا که HA Cluster فضای ذخیره سازی مشترک است که فایل‌های دیسک ماشین مجازی را در دسترس همه Hostهای Cluster نگه می‌دارد.

قابلیت Fault Domain Manager (FDM)

vSphere HA از قابلیتی به نام Fault Domain Manager (FDM) استفاده می‌کند. این قابلیت به دردسترس بودن سرورهای فیزیکی نظارت دارد. زمانی که یک VMware Cluster راه‌اندازی می‌شود. vCenter قابلیت FDM را در Hostهای ESXi هر Cluster قرار می‌دهد. یکی از Hostهای ESXi در Cluster به سرور تبدیل شده و بقیه در زیر شاخه آن قرار می‌گیرند. Host اصلی به سیگنال‌های Hostهای زیرشاخه در Cluster نظارت داشته و با vCenter ارتباط برقرار می‌کند. اگر Host اصلی نتواند سیگنالی را از Host یا ماشین مجازی دیگر در محیط vSphere تشخیص دهد. به vSphere HA دستور می‌دهد تا مراحل اصلاح را انجام دهد. اگر کل Host از کار بیفتد، تمام ماشین‌های مجازی موجود بر روی آن سخت افزار بر روی سرورهای دیگر در همان Cluster که ظرفیت اضافی دارند. مجدداً راه‌اندازی می‌شوند ولی اگر VM از کار بیفتد، vSphere HA آن VM را بر روی Host دیگری درهمان Cluster راه‌اندازی می‌کند.

مدیریت منابع Cluster با VMware DRS

همانند vSphere HA، VMware Distributed Resource Scheduler (DRS) نیز یک قابلیت است که می‌توان آن را به VMware Cluster اضافه نمود. زمانی که VMware DRS را فعال می‌کنید، vCenter از الگوریتم‌های خود در جهت مدیریت و بهینه‌سازی منابع Cluster استفاده می‌کند. VMware DRS با CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی ادغام شده و به عنوان یک منبع کلی همه ماشین‌های مجازی موجود در Cluster می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. هم‌چنین، VMware DRS بر حجم کار ماشین‌های مجازی در حال اجرا و مصرف منابع آن‌ها در Hostهای ESXi در برابر سیاست‌های تخصیص منابع در Cluster نظارت دارد.

Cluster with VMware DRS

زمانی که یک VM جدید ایجاد می‌کنید، درصورتی که قابلیت DRS را فعال کرده باشید، نیازی به مشخص کردن Host ندارید. DRS به طور خودکار جزئیات Host و مصرف منابع VM جدید را در Cluster جمع‌آوری کرده و Host مناسب را پیشنهاد می‌دهد. هم‌چنین DRS ویژگی‌های Load balancing و QoS را نیز فراهم می‌آورد.

مدیریت منابع در سازمان‌ها

VMware DRS با انتقال خودکار ماشین‌های مجازی به Host های مختلف ESXi، عملکرد را در محیط‌های vSphere بهبود می‌دهد. به همین دلیل، اکثر سازمان‌ها از VMware DRS به همراه vSphere HA برای دستیابی به خطا و Load balancing استفاده می‌کنند. یک سازمان برای حفظ دسترسی بالا برای مشتریان، شرکاء و کارمندان خود، به یک Load balancing نیاز دارد، چه در مراکز داده داخلی و چه در cloud های عمومی. علاوه بر حصول اطمینان از زمان پاسخگویی بهینه و در دسترس بودن بالای خدمات برای برنامه‌های کاربردی مهم سازمان، یک Load balancer به شرکت این امکان را فراهم می‌کند تا هرگونه افزایش ترافیک را مشخص کرده و با آن مقابله کند.

خدمات نسام در زمینه پیاده سازی Clustering

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما از جمله مجازی سازی که امروزه به عنوان تکنولوژی روز دنیا در بسیاری از سازمان‌ها راه‌اندازی شده، می‌باشد.