vCenter High Availability

بررسی نحوه پیاده سازی VCHA

پیاده سازی vCenter High Availability

VMware vSphere یک پلتفرم برای مجازی سازی است که پایه و اساس ساخت و مدیریت زیرساخت‌های Cloud مجازی، Private و Public یک سازمان را تشکیل می‌دهد. VMware vCenter Server Appliance یا همان VCSA در مرکز vSphere قرار دارد. سرویس‌هایی را برای مدیریت اجزای مختلف یک زیرساخت مجازی مانند Host های ESXi، ماشین‌های مجازی و فضاهای ذخیره سازی و شبکه ارائه می‌دهد. از آنجایی که زیرساخت‌های بزرگ مجازی با استفاده از vSphere ساخته می‌شوند، vCenter به عنوان عنصر مهمی در تضمین تداوم کسب و کار یک سازمان نقش خود را ایفا می‌کند.

در برخی موارد ممکن است شاهد خرابی vCenter باشیم و قادر به راه‌اندازی مجدد آن نباشیم، در چنین شرایطی بایستی Host های ESXi را جداگانه مدیریت کنید که این راه‌حل بسیار زمان‌بر است. برای این منظور، vSphere 6.5 راه‌حلی با قابلیت دسترسی بالا برای vCenter ارائه می‌دهد که با نام vCenter High Availability شناخته می‌شود.

(VMware vCenter Server Appliance ( VCSA

 

 

ساختار vCenter High Availability

VCHA دارای سه جزء کلی است:

  1. Active Node (گره فعال): این گره درخواست‌های مشتری را ارائه می دهد. داده‌ها را در گره Passive کپی می‌کند و از قابلیت HA برای ارتباط با گره‌های غیرفعال و شاهد استفاده می‌کند.
  2. Passive Node (گره غیرفعال): این گره، در صورت از کار افتادن گره فعال، نقش آن را ایفا می‌کند. گره غیرفعال زمانی ایجاد می‌شود که در vCenter قابلیت HA را پیکربندی کرده باشیم. این گره به طور مداوم به روزرسانی ها را از گره فعال دریافت کرده و به عبارتی خود را با آن sync می‌کند. این گره زمانی که failover رخ دهد، کنترل می‌شود.
  3. Witness Node (گره شاهد): این گره به عنوان گره حد نصاب شناخته می‌شود. شما برای حل مشکل split-brain به گره حد نصاب متکی هستید. ممکن است گره فعال بنا به هر دلیلی از دسترس خارج شود. در چنین شرایطی، گره شاهد وارد عمل شده و ساختار شبکه را به گره غیرفعال انتقال می‌دهد. گره غیرفعال تا زمانی که گره فعال به شبکه بازگردد، نقش آن را بازی می‌کند.

ساختار vCenter High Availability

(Split-brain: به ناهماهنگی داده‌ها و عدم ارتباط آن‌ها به دلیل طراحی نادرست شبکه، در سیستم‌های توزیع شده که داده‌های تکراری را حفظ می‌کنند، اشاره دارد.)

 

شرایط لازم برای راه‌اندازی vCenter HA

راه اندازی VCHA

  • قابلیت VCHA در نسخه‌های 6.5 و بالاتر VCSA قابل پشتیبانی است. قابل ذکر است قابلیت HA مختص vCenter بوده و در سطح vCenter پیاده سازی می‌شود و جدای از قابلیت‌های clustering می‌باشد.
  • نیاز به 3 عدد ESXi Host
  • پشتیبانی از حافظه‌های VMFS، NFS و vSAN
  • VCHA به یک شبکه نیاز دارد تا از شبکه مدیریت دستگاه سرور vCenter جدا باشد. به این ترتیب، 3 عدد IP ثابت لازم دارد تا به هر گره‌ای که برای ترافیک cluster VCHA در VCHA ایزوله استفاده می شود، اختصاص داده شود.

روش کار VCHA

زمانی که vCenter HA را پیکربندی کردید، دو کلون اضافی از vCenter ایجاد می‌شود؛ یکی گره Passive و دیگری گره Witness. گره Passive دقیقاً مشابه گره Active (سرور اصلی vCenter) می‌باشد. VCHA یک NIC (کارت شبکه) ثانویه به تمام گره‌های Cluster برای شبکه HA اضافه می‌کند. هم چنین تمامی داده‌های گره‌ فعال از جمله پایگاه داده و فایل‌های پیکربندی در گره غیرفعال کپی می‌شود.  زمانی که گره فعال به هر دلیلی چه سخت افزاری و چه نرم افزاری از کار افتاد، گره غیرفعال مسئولیت گره فعال را برعهده گرفته و به گره فعال تبدیل می‌شود. آنلاین شدن گره غیرفعال فقط چند دقیقه طول می‌کشد، هنگامی که گره فعال دوباره آنلاین شد، می‌توانید یک failover دستی برای گره فعال اولیه انجام دهید.

روش کار VCHA

هر ساختاری که مبتنی بر گره فعال و غیرفعال باشد که از failover خودکار پشتیبانی می‌کند، برای حل مشکل split-brain، به حد نصاب متکی است. (Split-brain: به ناهماهنگی داده‌ها و عدم ارتباط آن‌ها به دلیل طراحی نادرست شبکه، در سیستم‌های توزیع شده که داده‌های تکراری را حفظ می‌کنند، اشاره دارد). ساختارهای سنتی از نوعی Shared storage برای حل مشکل Split-brain استفاده می‌کنند. به منظور پشتیبانی از یک VCHA Cluster که چندین مرکز داده را در بر می‌گیرد، طراحی ما را به عنوان یک استقرار مبتنی بر Shared storage فرض نمی‌کند. در نتیجه، در VCHA Cluster، یک گره به طور دائم به عنوان گره حد نصاب یا گره شاهد تعیین می‌شود و دو گره دیگر نقش گره‌های فعال و غیرفعال را ایفا می‌کنند. در دسترس بودن vCenter تا زمانی که دو گره در داخل cluster در حال اجرا باشند، تضمین می‌شود.

خدمات پیاده سازی vCenter High Availability

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری. از جمله مجازی سازی که امروزه به عنوان تکنولوژی روز دنیا در بسیاری از سازمان‌ها راه‌اندازی شده، می‌باشد.

هم چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش در ارتباط باشید یا می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت https://nessom.net و خریداری دوره مربوط به مجازی سازی در ارتقاء تیم فنی خود قدم مثبتی بردارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید