آموزش مجازی سازی

مجازی سازی با VMware

شرکت VMware شرکتی است که در حوزه رایانش ابری (Cloud Computing) و مجازی سازی (Virtualization) از سال 1998 در حال فعالیت است. از آنجایی که IT سازمان‌ها طی سالهای اخیر به سمت تکامل یافتگی روی آورده‌اند، مجازی سازی به عنوان انقلاب جدیدی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای ایجاد سیستم‌های چابک به شمار می‌رود. در واقع VMware با حضور قدرتمند خود در صنعت IT، یک شرکت نرم افزاری پیشرو در حوزه مجازی سازی در سطح سازمانی است. VMware بیشتر برای محصولات Hypervisor خود شناخته شده است، با Hypervisor های VMware امکان تنظیمات مانیتورینگ ماشین‌های مجازی وجود دارد.

آموزش مجازی سازی با VMware

قبل از پرداختن به موضوع VMware، اجازه دهید توضیح مختصری در خصوص مجازی سازی (Virtualization) و ماشین‌های مجازی (Virtual Machines) داشته باشیم.

به عبارتی، مجازی سازی به فرآیند ایجاد نسخه نرم افزاری از شبکه، سرورها، برنامه‌ها، فضای ذخیره سازی و اجزای شبکه گفته می‌شود. این امر با استفاده از Hypervisor ها، نرم افزاری که بر روی سرور فیزیکی (یا همان سرور میزبان) اجرا می‌شود، امکان پذیر است. عمل مجازی سازی این امکان را برای سرور فراهم می‌کند تا چندین ماشین مجازی بر روی آن اجرا شوند. هر کدام از این ماشین‌های مجازی سیستم عامل‌های منحصر به خود را داشته باشند. ماشین‌های مجازی موجود بر روی یک سرور فیزیکی از منابع مشابهی همچون RAM، CPU، شبکه و … استفاده می‌کنند. دلیل اهمیت مجازی سازی سرور با VMware این است که با تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین محیط، سازمان ها می‌توانند کارایی و استفاده از سرورهای فیزیکی خود را به حداکثر برسانند.

قابل ذکر است، شرکت VMware به عنوان معتبرترین و پرطرفدارترین ارائه دهندگان نرم افزار مجازی سازی به شمار می‌رود.

معرفی انواع محصولات VMware

در این بخش به معرفی محصولات شرکت VMware می‌پردازیم. محصولات این شرکت در حوزه رایانش ابری و مجازی سازی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

1- نرم افزارهای تحت دسکتاپ
    • VMware Workstation: این محصول، اولین محصولی است که توسط شرکت VMware عرضه شد. این محصول به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند چندین سیستم عامل را بر روی یک رایانه شخصی فیزیکی اجرا نمایند.
    • VMware Fusion: این محصول نیز همانند محصول VMware Workstation عملکرد مشابهی دارد، با این تفاوت که این محصول برای کاربران پلتفرم Mac می‌باشد.
    • VMware Workstation Player: این محصول یک نرم افزار رایگان می‌باشد که همانند VMware Workstation عمل می‌کند، اما نسبت به VMware Workstation عملکردهای کاهش یافته‌ای دارد. از این محصول برای اجرای فایل‌های ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود.
2- نرم افزارهای تحت سرور
    • VMware ESXi: این محصول یک Hypervisor از نوع 1 می‌باشد. از آنجایی که ESXi به عنوان یک Hypervisor نوع 1، نرم افزاری نیست که بر روی سیستم عامل نصب شود، ولی با این حال مانند یک هسته عمل کرده و اجزای اصلی سیستم عامل را باهم ادغام می‌کند.
    • vCenter Server: این محصول به عنوان ابزاری برای مدیریت متمرکز در مجازی سازی کاربرد دارد. این محصول مدیریت ماشین‌های مجازی، مدیریت چندین ESXi Host و مدیریت تمامی اجزای وابسته به اینها از یک مکان متمرکز را برعهده دارد. قابلیت‌های VMware vMotion و Storage vMotion برای اجرا به ESXi و vCenter نیاز دارند.
3- نرم افزارهای تحت پردازش ابری
    • VMware vRealize Suite: این محصول یک پلتفرم مدیریت ابری است که برای مدیریت یک Hybrid cloud ایجاد شده است.
    • VMware Go: این محصول یک سرویس تحت وب است که برای راهنمایی کاربران با هر سطح از تخصص و دانش، برای نصب و راه‌اندازی VMware vSphere Hypervisor.
    • VMware Cloud Foundation: این محصول راه‌اندازی یک Private cloud را بر روی یک سیستم یکپارچه SDDC را فراهم می‌کند.
    • VMware Horizon View: محصولی برای زیرساخت دسکتاپ مجازی یا همان VDI.
4- نرم افزارهای ذخیره سازی
    • VMware vSAN: این محصول زمانی که با VMware vSphere ترکیب شود، به شما این امکان را می‌دهد تا با یک پلتفرم واحد، محاسبات و ذخیره سازی را مدیریت کنید. این امر موجب می‌شود تا به کسب و کار خود سرعت بخشیده و هزینه‌ها را کاهش دهید.
    • VMware Site Recovery Manager (SRM): این محصول راه‌حلی است برای تداوم کسب و کار و Disaster Recovery. این راه‌حل به شما کمک می‌کند تا ماشین‌های مجازی را بین یک vCenter Server محافظت شده و یک vCenter Server بازیابی شده آزمایش و اجرا نمایید.
5- نرم افزارهای تحت شبکه و امنیت

VMware NSX: این محصول پلتفرم مجازی سازی شبکه است. به شما این امکان را می‌دهد تا شبکه‌های مجازی امنی را بر روی شبکه فیزیکی فعلی و زیرساخت سرور مجازی خود ایجاد کنید. VMware NSX از SDN استفاده می‌کند تا شبکه‌های مجازی را بدون توجه به سخت افزار زیرساختی‌تان تعریف کند. زمانی که سازمان‌تان به افزایش ظرفیت شبکه نیاز داشته باشد، می‌توانید به جای تهیه تجهیزات بیشتر، شبکه مجازی دیگری را پیکربندی کنید. یا حتی می‌توانید شبکه موجود را مجدداً پیکربندی کنید. از این رو، VMware NSX می‌تواند در صرفه جویی هزینه‌های سخت افزاری سازمان‌ها تاثیر داشته باشد. اتوماسیون داخلی، امنیت بالا و قابلیت‌های مدیریت از راه دور از دیگر مزیت‌های این محصول به شمار می‌رود.

مزایا و معایب مجازی سازی با VMware

اگر می‌خواهید برای سازمان خود مجازی سازی را راه‌اندازی نمایید، داشتن دانش دقیق از مزایا و معایب VMware کاملاً ضروری است. در واقع می‌توان گفت یکی از فناوری هایی است که طی چند دهه اخیر از تمام فراز و نشیب‌ها جان سالم به در برده است. تا به امروز، هیچ فناوری دیگری نتوانسته با ویژگی‌های VMware رقابت کند. ویژگی‌های VMware نشان دهنده این است که واقعاً این توانایی را دارد که محاسبات ابری را به سطح بالاتری رسانده و به یک انتخاب هوشمندانه تبدیل شود.

مزایای مجازی سازی با VMware
مزایای مجازی سازی با VMware
  1. کنترل هزینه‌ها

انتقال به سرورهای مجازی از سرورهای فیزیکی، تعداد سرورهای فیزیکی مورد نیاز کسب و کار شما را کاهش می‌دهد. زیرا مجازی‌سازی به شما این امکان را می‌دهد تا با کمترین امکانات کارهای بیشتری را انجام دهید. اکثر سرورهای فیزیکی اختصاصی بین 5 تا 15 درصد از ظرفیت خود استفاده می‌کنند. اما چندین سرور مجازی را می‌توان در یک سرور فیزیکی قرار داد. این امر نیاز به برق و هزینه‌های خنک کننده مرتبط با سرورهای فیزیکی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین در فضای اداری مورد نیاز برای قرار دادن این سرورها صرفه جویی می‌کند.

  1. افزایش امنیت

فعالیت‌های وب را می‌توان بدون دسترسی به فایل‌های حساس در یک سرور مجازی جدا کرد. این به این معنی است که هر بدافزار نصب شده نمی‌تواند در کل شبکه شما تکثیر شود. با گسترش مجازی‌سازی از سرورها به رایانه‌های رومیزی، شرکت‌ها شاهد کاهش از دست دادن داده‌ها به دلیل خرابی تجهیزات خواهند بود. زیرا داده‌ها به جای درایو محلی در ماشین مجازی ذخیره می‌شوند. این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که مشاغل از راه حل‌های دسترسی از راه دور و سیاست های “BYOD” بیش از هر زمان دیگری استفاده خواهند کرد. کارمندان می‌توانند از هر مکانی وارد دسکتاپ مجازی خود شده و به همان برنامه‌ها و مقررات امنیتی مورد نیاز کسب و کار شما دسترسی داشته باشند.

  1. بهبود بهره وری

ارائه سریع‌ سرور همچنین باعث بهبود کلی در بهره‌وری IT خواهد شد. سرورهای جدید را می‌توان بدون نیاز به زمان زیاد به سرعت راه‌اندازی و مستقر کرد و زمانی که دیگر به سروری نیاز نباشد، به راحتی می‌توان آن را از کار انداخت.

  1. ادغام IT

گسترش سرور یک اتفاق رایج در مراکز داده است، زیرا سرورهای جدید برای رسیدگی به برنامه‌های جدید اضافه می‌شوند، در حالی که تجهیزات سرور قدیمی‌تر یا به انجام برخی کارها ادامه می‌دهند یا بدون استفاده می‌مانند. با یکپارچه‌سازی سرور، قطعات سخت‌افزار کمتری مورد نیاز است، بنابراین IT می‌تواند منابع فیزیکی را یکپارچه کند که این امر می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در قرار دادهای تعمیر و نگهداری، برق و خنک‌کننده‌ها و موارد دیگر داشته باشد.

  1. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

یک زیر ساخت مجازی سازی انعطاف پذیری بسیار بیشتر و مقیاس بندی آسان‌تری را نسبت به یک محیط سنتی ارائه می‌دهد. سرورهای مجازی را می‌توان از یک قطعه سخت افزاری به قطعه دیگر clone کرد و ارتقاء سخت افزار و تنظیم عملکرد را به فرآیندی تقریباً بدون دردسر تبدیل کرد. به طور مشابه، از این قابلیت‌ها می‌توان برای انتقال به یک سرویس cloud ای یا حفظ زیرساخت ترکیبی که در محل و منابع cloud ای استفاده می‌شود، استفاده کرد.

  1. میزبانی چندین سیستم عامل

یکی از کاربردهای اصلی فناوری مجازی سازی، اجرای سیستم عامل‌های مختلف بر روی یک سخت افزار سرور می‌باشد. این هنوز یک مزیت کلیدی است، زیرا سرورهای لینوکس و ویندوز می‌توانند در یک سرور فیزیکی یکسان وجود داشته باشند و سرورهای مجازی را قادر می‌سازد تا برنامه‌هایی را میزبانی کنند که مناسب هر سیستم‌عامل هستند.

  1. بهبود مدیریت ظرفیت ذخیره سازی

یکی از مزایای جانبی مجازی سازی سرور، کنترل بهتر و مدیریت ظرفیت منابع ذخیره سازی است که سرورهای مجازی از آن استفاده می‌کنند. تهیه فضای ذخیره سازی برای برنامه‌های کاربردی در حال اجرا بر روی سرورهای مجازی یک فرآیند نسبتاً سریع و آسان است البته در مقایسه با روش‌های تهیه ذخیره سازی بلوک سنتی. از آنجایی که تنظیمات مربوط به تخصیص فضای ذخیره‌سازی را می‌توان تنظیم کرد، مدیران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که فضای ذخیره‌سازی مشترک آنها به بهترین نحو استفاده می‌شود.

  1. تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه آسان (Disaster Recovery)

یکی از مهم‌ترین مزایای مجازی سازی سرور این است که چگونه تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه را ساده‌تر و ارزان‌تر می‌کند. زمانی که یک فاجعه یک دیتاسنتر را از بین می‌برد، سرورهای مجازی را می‌توان به سرعت در یک مکان راه دور راه‌اندازی کرد تا فرآیندهای تجاری ادامه یابند. مجازی سازی سرور عامل کلیدی خدمات مبتنی بر cloud است که بازیابی فاجعه را برای هر مشاغل با هر وسعتی را مقرون به صرفه می‌کند.

معایب مجازی سازی با VMware VMware
  1. سرمایه گذاری اولیه بالا

به همان اندازه که مجازی‌سازی مفید است، نقص‌هایی نیز دارد و سرمایه‌گذاری اولیه بالا یکی از مهم‌ترین آنهاست. مجازی سازی در واقع به کسب و کار کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد. اما هزینه راه اندازی اولیه سرورها و ذخیره سازی بالاتر از راه اندازی معمولی است. از این رو، شرکت‌ها به سال‌ها زمان نیاز دارند تا به نتیجه برسند و سپس با مجازی‌سازی به صرفه‌جویی و سود بیشتر پی ببرند. می‌توان گفت این یک شرط بد برای شرکت‌هایی است که در ابتدا یک راه اندازی بزرگ را انتخاب می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند راه اندازی دسکتاپ معمولی را انتخاب کرده و سپس به تدریج به سمت مجازی سازی دسکتاپ حرکت کنند.

  1. وجود محدودیت

هر برنامه یا سروری در محیط مجازی سازی کار نمی‌کند، این بدان معناست که یک فرد یا شرکت ممکن است برای عملکرد صحیح به یک سیستم ترکیبی نیاز داشته باشد. مجازی سازی هم‌چنان در درازمدت باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود، اما از آنجایی که هر برنامه‌ای از مجازی سازی پشتیبانی نمی‌کند و برخی از آن‌ها ممکن است پس از شروع اولیه از آن پشتیبانی نکنند، همیشه در هنگام پیاده سازی کامل این نوع سیستم، امکان عدم قطعیت وجود دارد.

  1. گسترش سرور مجازی

اگرچه یکی از اهداف کلیدی مجازی سازی سرور، محدود کردن تعداد سرورهای فیزیکی است. اما اغلب منجر به داشتن سرورهای مجازی بیشتر از آنچه قبلاً مستقر شده بود، می‌شود. با افزایش تعداد ماشین‌های مجازی، سایر اجزای اکوسیستم IT به ویژه ذخیره سازی و شبکه تحت تأثیر ظرفیت اضافه قرار خواهند گرفت.

  1. پشتیبان گیری از داده‌ها

پشتیبان‌گیری از داده‌های فعال در محیط مجازی سخت‌تر می‌شود. زیرا سرورها، برنامه‌ها و ذخیره‌های داده بیشتری برای پیگیری وجود دارد. از آنجایی که سرورهای مجازی را می‌توان به راحتی بالا و پایین کرد، بسیار مهم است که برنامه پشتیبان گیری بتواند اطمینان حاصل کند که تمام داده‌های تجاری مربوطه در سیستم پشتیبان کپی می‌شود. اکثر برنامه‌های پشتیبان‌گیری مدرن دارای ویژگی‌های مجازی‌سازی هستند، اما باید تأیید کنید که این قابلیت‌ها به خوبی با محیط شما مطابقت دارند. هم‌چنین، با سرورهای فعال‌تر، ممکن است برای پشتیبان گیری از داده‌های اضافی زمان بیشتری نیاز باشد.

  1. Single point of failure (نقطه شکست)

توانایی اجرای بسیاری از سرورها بر روی یک قطعه سخت‌افزار یکی از ملموس‌ترین مزایای مجازی‌سازی است، اما یک نقطه شکست نیز ایجاد می‌کند. اگر سرور فیزیکی میزبان از کار بیفتد، منجر به از دست رفتن بخش بزرگی از عملیات مرکز داده می‌شود. نقطه شکست نیز برای سیستم ذخیره سازی که از سرورهای مجازی پشتیبانی می‌کند اعمال می‌شود. اگر چندین ماشین مجازی از یک آرایه RAID استفاده کنند و از کار بیفتد، ممکن است داده‌ها علاوه بر قطع سرویس، از بین بروند. cluster بندی سرورهای مجازی و فیزیکی ممکن است پشتیبانی کافی برای غلبه بر خرابی سخت افزار را فراهم کند.

  1. امنیت سرور

امنیت سرور همیشه یک چالش است، اما هنگام محافظت از سرورهای مجازی پیچیده‌تر می‌شود. این مشکل عمدتاً به تعداد سرورهای مجازی در یک محیط و نوسانات طول عمر آنها مربوط می‌شود؛ زیرا می توان آنها را به راحتی از بین برد. اکثر برنامه‌های امنیتی مدرن از VM آگاه هستند و به اندازه کافی هوشمند هستند تا امنیت را برای ذخیره داده های سرورهای مجازی شناخته شده فراهم کنند. یک برنامه امنیتی خوب یا باید موجودی به روزی از سرورهای مجازی ارائه دهد یا با یک برنامه مدیریت مجازی سازی که می‌تواند آن اطلاعات را ارائه دهد، کار کند.

  1. اختلاف منابع

اگرچه ادمین‌ها می‌توانند تنظیمات تخصیص منابع را برای هر سرور مجازی انجام دهند. اما اگر یکی از آن ماشین‌های مجازی تقاضا و کارکرد بیشتری داشته باشد، ممکن است بر روی سرورهای فیزیکی مشابه که در حال اجرا هستند تأثیر بگذارد. اگر اختلاف برای منابعی مانند CPU، حافظه و پهنای باند یک مشکل دائمی باشد، ممکن است سخت‌افزار قدرتمندتری برای میزبانی همزمان چند ماشین مجازی مورد نیاز باشد.

  1. مشکلات عملکردی

اختلاف منابع ممکن است دلیلی برای عملکرد ضعیف باشد، اما حتی با وجود منابع کافی، برخی از بارهای کاری ممکن است در یک VM مانند زمانی که روی یک سرور سخت افزاری اختصاصی کار می‌کردند، عملکرد خوبی نداشته باشند. اگر سخت افزار به طور کامل با Hypervisor سازگار نباشد، ممکن است مشکل عملکرد دیگری ایجاد شود. اگرچه این مشکل بیشتر در سرورهای قدیمی یا سخت افزار شبکه رخ می‌دهد.

آموزش VMware vSphere

آشنایی با VMware vSphere

همانطور که گفته شد، VMware طی چندین دهه تجربه با ارائه راه‌حل های مجازی سازی برای کسب و کارها یکی از اجزای کلیدی در زمینه IT به شمار می‌آید. VMware vSphere یکی از این راه‌حل های مجازی VMware است و یک نرم افزار مجازی سازی سرور است که به کاربران یک پلتفرم مدیریت متمرکز برای مدیریت ماشین‌های مجازی ارائه می‌دهد.

vSphere دارای دو جزء اصلی می‌باشد: VMware ESXi و VMware vCenter.

VMware ESXi که یک Hypervisor از نوع 1 است، جزء اصلی مجازی سازی VMware vSphere می‌باشد. vCenter Server نیز وظایف مدیریت را در vSphere برعهده دارد که دارای دو نسخه اصلی می‌باشد:

  1. VMware vSphere Standard: این نسخه برای کسب و کارهای کوچک که به دنبال راه اندازی با مدیریت متمرکز VM هستند، مناسب می‌باشد.
  2. vSphere Enterprise Plus Edition: این نسخه دارای قابلیت‌هایی است که برای مهاجرت مراکز داده موجود به محیط‌های رایانش ابری به کار می‌رود.

قابلیت‌های VMware vSphere

چندین قابلیت برای VMware vSphere وجود دارد که آن را به گزینه‌ای قانع کننده برای استفاده به عنوان یک پلتفرم مدیریت مجازی سازی در بخش IT تبدیل می‌کند.

  • ادغام با Kubernetes:

    اکنون مدیران IT به راحتی می‌توانند با استفاده از vSphere با Kubernetes برای مدیریت بارهای کاری VM و بارهای کاری Container با همان رابط کاربری استفاده کنند. در واقع می‌توان گفت با استفاده از این رویکرد، توسعه دهندگان نرم افزار و ادمین‌های vSphere قادر هستند برای مدیریت هر دو زیرساخت Kubernetes و vSphere از ابزارها و رابط‌هایی که قبلاً از آن استفاده می‌کردند، استفاده کنند.

  • بهبود مدیریت منابع با قابلیت DRS:

    DRS یکی از قابلیت‌های vSphere است که برای گروه‌بندی ماشین‌های میزبان ESXi و ماشین‌های مجازی مرتبط با آن‌ها برای مدیریت آسان‌تر بارهای کاری و نگهداری آن‌ها استفاده می‌شود. با فعال بودن DRS، vSphere می‌تواند فعالیت‌های VM و Container را کنترل کرده و منابع موجود را برای عملکرد بهتر تخصیص دهد.

  • Multi-homing:

    در گذشته نه چندان دور، vCenter نمی‌توانست دو آدرس IP داشته باشد. اما اکنون می‌تواند از دو یا چند کارت رابط شبکه (NIC) و چندین آدرس IP پشتیبانی کند. داشتن چندین آدرس IP در بسیاری از موقعیت‌ها می‌تواند مفید باشد؛ به طور مثال، زمانی که به یک شبکه پشتیبان جداگانه نیاز دارید و برای دسترسی به vCenter به آدرس IP دیگری نیاز دارید. با این حال، زمانی که NIC دوم را به vCenter اضافه می‌کنید، آن را برای قابلیت vCenter High Availability ذخیره می‌کند. برا استفاده از یک شبکه دیگر با vCenter خود، بایستی یک NIC سوم نیز داشته باشید.

  • مدیریت متمرکز:

    با vCenter Server، می‌توانید تمامی Host ‌های ESXi خود را از نصب تا از کار افتادن مدیریت کنید. نسخه‌های قدیمی‌تر vSphere از یک مدیر به‌روزرسانی برای برخی از این قابلیت‌ها استفاده می‌کرده، اما نسخه 7.0 دارای یک Lifecycle Manager اختصاصی است که به‌روزرسانی‌ها و ارتقاها را برای ماشین‌های میزبان و کلاسترهای VM کنترل می‌کند.

  • vSphere Trust Authority:

    vSphere Trust Authority مجموعه ای از قابلیت‌های امنیتی است که می‌تواند امنیت سازمان شما را با یک پلتفرم قابل اعتماد که مستقیماً با سخت افزار شما ادغام می‌شود، تقویت نماید. بخش اصلی این قابلیت، متکی به یک ماژول سخت افزاری به نام Trusted Platform Module است، یک تراشه با امضای رمزنگاری شده که می‌توانید آن را از سازنده سخت افزار خود دریافت کنید تا در اولین اتصال به Host متصل شود.

معرفی هایپروایزر VMware ESXi

همانطور که قبلاً ذکر شد، جزء اصلی محصول vSphere Hypervisor، VMware ESXi می‌باشد. ESXi یک Hypervisor نوع 1 است که بر روی سخت افزار سرور میزبان بدون هیچ سیستم عاملی اجرا می‌شود.

ESXi یک لایه مجازی ایجاد می‌کند تا بتواند CPU، فضای ذخیره سازی، RAM و منابع شبکه میزبان فیزیکی را در چندین ماشین مجازی به صورت انتزاعی ارائه دهد. این به این معناست که برنامه‌های در حال اجرا در ماشین‌های مجازی، می‌توانند از این منابع استفاده کنند بدون اینکه به سخت افزار زیرین دسترسی مستقیم داشته باشند. هم چنین قابل ذکر است، ESXi بر روی هارد دیسک، USB Flash یا SD Card نیز قابل نصب است و برای افزایش امنیت و قابل اطمینان بودن، فضای بسیار سبکی به اندازه 144 مگابایت را برای نصب نیاز دارد.

سیستم ذخیره سازی VMFS

سیستم ذخیره سازی VMFS

VMware VMFS (Virtual Machine File System) یک File system برای مجازی سازی فضای ذخیره سازی برای نصب‌های متعدد VMware ESXi است.

با VMFS می‌توان:

  • ماشین‌های مجازی جدید را بدون نظارت یک ادمین ایجاد کرد.
  • اندازه یک volume را بدون ایجاد اختلال در عملیات شبکه تغییر داد.
  • برای نصب چندین ESXi جهت read/write داده‌ها از یک فضای ذخیره سازی استفاده کرد.
  • ESXi ها را حذف یا به VMFS اضافه نمود، بدون اینکه بر روی Host های دیگر تاثیر بگذارد.
  • اندازه فایل‌ها و بلوک‌ها را برای بهینه سازی ورودی/خروجی هر ماشین مجازی به طور جداگانه تنظیم کرد.
  • در صورت خرابی سرور، VMFS، بازیابی سریع سیستم را فعال کرده و از از دست رفتن داده‌ها جلوگیری کرد.
ویژگی‌های متمایز در محصول VMware vSphere
  • پشتیبانی Openstack از محصولات VMware vSphere؛ امکان دسترسی به قابلیت vMotion و DRS را فراهم می‌کند.
  • مدیریت متمرکز و یکپارچه با محصول VMware vCenter
  • عملکرد مناسب VMware vSphere هنگام استفاده از Desktop Virtualization
  • اجرای مفاهیم SDDC با VMware vSphere
  • به کارگیری قابلیت های Storage DRS و Fault Tolerance
  • استفاده از vSphere Distributed Switch به منظور فراهم کردن مدیریت متمرکز برای سرورهای ESXi
آشنایی با محصولات، راهکارها و نرم افزارهای VMware
آشنایی با محصولات، راهکارها و نرم افزارهای VMware
  • vSphere (ESXi): پلتفرم مجازی سازی سرور برای هر محیط ابری
  • VMware vCenter: پلتفرم متمرکز برای مدیریت محیط‌های VMware vSphere
  • مرکز داده NSX: پلتفرم مجازی سازی شبکه برای SDDCها
  • AppDefense: محصول امنیتی برای end-point مرکز داده است که از برنامه‌های درحال اجرا در محیط‌های مجازی محافظت می‌کند.
  • vRealize Network Insight: ارائه عملیات هوشمند برای شبکه‌های نرم افزاری و امنیت، در دسترس بودن شبکه با قابلیت مشاهده و تجزیه و تحلیل شبکه‌های مجازی و فیزیکی
  • VMware Virtual Volumes: چارچوب یکپارچه سازی و مدیریتی برای حافظه خارجی است که کنترل دقیق‌تری را در سطح VM فراهم می‌کند، ساده‌سازی عملیات ذخیره‌سازی و حذف container های فیزیکی
  • Dell EMC VxRail: این دستگاه مجهز به VMware vSAN است و اولین و تنها دستگاهی است که به طور یکپارچه برای SDDC تعریف شده است.
  • vRealize Suite: پلتفرم مدیریت ابری سازمانی
  • vCloud NFV: پلتفرم مجازی سازی شبکه؛ قابلیت‌های محاسباتی، ذخیره سازی، شبکه، مدیریت و عملیات را فراهم می‌کند.
  • VMware Horizon: ارائه دسکتاپ‌ها و برنامه‌های کاربردی مجازی از طریق یک پلتفرم واحد به نام VMware Horizon
  • Horizon Apps: امکان دسترسی سریع و آسان به تمامی برنامه‌ها از طریق یک فضای کاری
  • VMware Thin App: یک راه‌حل مجازی سازی اپلیکیشن بدون agent
  • VMware Fusion: نصب و راه‌اندازی سیستم عامل ویندوز و صدها سیستم عامل دیگر بر روی Mac
  • VMware Workstation: نرم افزاری برای اجرای چندین سیستم عامل به عنوان ماشین‌های مجازی بر روی سیستم عامل لینوکس یا ویندوز

آموزش مجازی سازی با VMWare

خب در اینجا قصد داریم دوره‌ای را به شما معرفی کنیم که بتوانید به عنوان یک کارشناس حرفه‌ای مجازی سازی وارد بازار کار شوید، برای دسترسی و خرید دوره‌های مجازی سازی کافیست بر روی لینک مقابل کلیک کنید: https://nessom.net

در آکادمی نسام شما مباحثی را آموزش می‌بینید که در دنیای واقعی با آن درگیر هستید، که تمامی این موارد به صورت عملی و صفر تا صد نصب و راه‌اندازی، بررسی و عیب یابی می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید