تفاوت فضای ابری و مرکز داده سنتی

مرکز داده ابری (Cloud Data center)

زمانی که صحبت از فناوری‌های نوظهور مانند رایانش ابری یا همان Cloud Computing می‌شود، شاهد سوالات بی‌پاسخ زیادی هستیم. با این حال، اگر در این فناوری قدری عمیق‌تر کاوش کنیم، متوجه می‌شویم که مفهوم آن خیلی ساده‌تر آن چیزی است که تصور می‌کنیم. اساساً Cloud Computing یک انتزاع مجازی سطح بالا از سخت‌افزار از طریق یک لایه نرم افزاری است. هدف آن، استقرار سریع برنامه‌ها و داده‌ها و همچنین امکان مدیریت زیرساخت‌های زیربنایی برای کاهش هزینه و پیچیدگی عملیات IT است. طبق مواردی که ذکر شد، می‌توانیم به درستی تفاوت میان مرکز داده سنتی و فضای ابری را درک کنیم.

ماشین مجازی ابری

نحوه عملکرد رایانش ابری

رایانش ابری، برخلاف یک مرکز داده سنتی، از ماشین‎‌های فیزیکی و لایه‌ای از نرم افزار تشکیل شده است که کار را برای تیم فنی سهل می‌کند. هم‌چنین کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها را با اجاره یک مرکز فیزیکی فراهم می‌کند. Cloud Computing علاوه بر فراهم کردن فضا برای زیرساخت‌های شما، تعادل سرورهای مجازی در تجهیزات مختلف را به صورت خودکار و با دسترسی بالا امکان پذیر می‌کند. و اما داده‌ها!! داده‌ها در بیشتر از یک مکان ذخیره می‌شوند و در سرورهای متعددی که از نظر جغرافیایی پراکنده شده‌اند، تکرار می‌شوند که باعث می‌شود امنیت بیشتری برای اطلاعات سازمان به ارمغان آورد. همچنین این خاصیت ارتجاعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که نگرانی در مورد مازاد زیرساخت ‌ها نداشته باشند.

نحوه عملکرد مرکز داده سنتی

مرکز داده سنتی زیرساختی است که از مجموعه‌ای از سخت افزارها که عمدتاً سرورها می‌باشند، تشکیل شده است که به صورت 24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته (24/7) کار می‌کنند تا داده‌های شما ذخیره شده و در هر زمان در دسترس کاربران قرار گیرند. مرکز داده را می‌توان هم در داخل و هم خارج از محل شرکت نگهداری کرد. اما در همه موارد، توجه و مراقبت از لحاظ دما، رطوبت و امنیت بالا را می‌طلبد تا بهترین محیط برای سخت‌افزار ایجاد شود تا عملکرد بهتر و دسترسی بالا حاصل شود. به همین دلیل است که سازمان‌ها برای مراکز داده سنتی هزینه‌های گزافی را در خصوص استخدام مهندسان، برای نگهداری زیرساخت و ارتقاء آن و هم چنین برای خرید تجهیزات و سایر هزینه‌ها، پرداخت می‌کنند.

مزایای رایانش ابری برای سازمان شما

علاوه بر این مزیت که سازمان‌ها دیگر نیازی به بروز رسانی سخت افزار و حفظ زیرساخت های خود ندارند. تفاوت و مزیت بزرگ فضای ابری این است که شما می‌توانید برای زیرساختی که مناسب نیازهای سازمان است، هزینه بپردازید. همچنین مجبور نیستید برای فناوری‌ای که سازمان شما از آن استفاده نمی‌کند، هزینه‌ای پرداخت کنید.

مزیت دیگر، کاهش در معرض خطر قرار گرفتن برنامه‌ها و داده‌ها در مواقع بلایای طبیعی است. از آنجایی که cloud در چندین مرکز داده پراکنده شده است، از نظر فیزیکی احتمال از دست دادن به دلیل بلایا یا حتی خرابی سرور را کاهش می‌دهد.

مزایای رایانش ابری

تفاوت میان امنیت یک مرکز داده سنتی و رایانش ابری موضوعی است که هنوز برای کسانی که دانش زیادی در مورد این موضوع ندارند، تردیدهای زیادی ایجاد می‌کند. واقعیت این است که ضمن پیروی از هنجارها، استانداردها و معیارها ضروری است. که امنیت لازم را هم در مرکز داده سنتی و هم در مرکز داده مبتنی بر cloud ایجاد کرد.

طبق موارد ذکر شده، واقعیت این است که Cloud Computing ابزار بیشتری برای ارائه امنیت، دسترسی بالا و عملکرد زیرساختی که ارائه می دهد، دارد. همانطور که قبلاً گفته شد، برای حفظ یک مرکز داده سنتی، یک شرکت بایستی هزینه زیادی را با متخصصان واجد شرایط برای تضمین عملکرد خوب و ایمن بودن آن خرج کند. انجام این کار سخت است و در برخی مواقع تا حدی انجام می‌شود. زیرا تعمیر و نگهداری مرکز داده، تجارت اصلی این سازمان نیست.

از سوی دیگر، زمانی که صحبت از رایانش ابری به میان می‌آید، این وظیفه آن است که زیرساختی امن برای مشتریان خود فراهم کند. با این وجود، برای اطمینان از امنیت داده‌ها موارد زیادی نیاز است. تمامی آنها صرفاً با فناوری قراردادی که سازمان شما با آن قرارداد دارد، تضمین نمی‌شود.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری سرویس‌های فضای ابری

این حالت را فرض کنید که وب سایت شما به دلیل تخفیف‌های زیادی که در نظر گرفته‌اید، قرار است در هفته آینده تقاضای بیشتری داشته باشد. برای انجام این کار، درصورتی که شبکه شرکت شما بر روی یک مرکز داده سنتی راه‌اندازی شده باشد. بایستی سخت افزارهای ذخیره سازی و CPU خریداری کنید. که این سخت افزارهای اضافه شده پس از اتمام تخفیفات شما عملاً بلا استفاده خواهند بود. علاوه بر نیاز به سرمایه‌گذاری جهت خرید تجهیزات جدید، زمانی که نیاز به افزایش توان محاسباتی باشد، بایستی استخدام یک تیم برای حفظ این زیرساخت در نظر گرفته شود. همچنین هزینه بالای ناشی از مصرف برق را نیز در نظر داشته باشید.

در مقابل، رایانش ابری مرکز داده پیشرفته‌ای است که قابلیت ارائه انعطاف پذیری و مقیاس پذیری را دارد. بنابراین سازمان شما می‌تواند به سرعت CPU، Storage و licenseهای مجازی را تغییر دهد. به عبارتی دیگر، مزیت بزرگ رایانش ابری در رابطه با مرکز داده سنتی این است که فناوری cloud محیطی را به شرکت شما ارائه می‌دهد. که در آن هزینه متناسب با خدامت مورد استفاده در عملیات روزانه شما و کسب و کار شما باشد.

کلام آخر

پس ما به این نتیجه رسیدیم که هزینه‌های نگهداری یک مرکز داده سنتی بسیار زیاد است. در حال حاضر ارائه دهندگان رایانش ابری در تلاش هستند این الگو که شرکت‌ها بایستی سرورها، نرم‌افزارها، متخصصان و سیستم آموزشی خود را داشته باشند تا به مهندسان آموزش دهند، را تغییر دهد. در الگوی جدید شرکت‌ها تنها از آنچه نیاز دارند استفاده می‌کنند، بدون اینکه نیاز باشد هزینه اضافی پرداخت کنند. هم‌چنین می‌توانند حریم خصوصی، امنیت و دسترسی بالا را داشته باشند و در بازار کار محبوب‌تر شده و کارآمدی روز افزونی داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید