مجازی سازی رایانش ابری

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

Cloud Computing شبکه‌ای از سرورهای از راه دور است که از طریق اینترنت برای ذخیره و بازیابی داده‌ها میزبانی می‌شود. Cloud بخشی از خدمات IT مانند سرورها، پایگاه‌های داده، نرم‌افزارها، ذخیره‌سازی مجازی و شبکه را ارائه می‌کند. به عبارت ساده، رایانش ابری به عنوان یک پلتفرم مجازی تعریف می‌شود که به شما امکان می‌دهد بدون هیچ محدودیتی داده‌های خود را از طریق اینترنت ذخیره کرده و به آن دسترسی داشته باشید. شرکت‌هایی که خدمات ذکر شده را ارائه می‌دهند، به ارائه دهندگان ابری معروف هستند. آنها ذخیره و بازیابی داده‌ها و اجرای برنامه‌ها و مدیریت آنها را از طریق پورتال‌های پیکربندی برای شما فراهم می‌سازند. از بهترین ارائه دهندگان ابری موجود امروزی، می‌توان به Web Services Amazon و Microsoft Azure اشاره کرد.

نقش مجازی سازی در رایانش ابری

ذخیره سازی مبتنی بر Cloud، ذخیره فایل‌ها در یک پایگاه داده از راه دور را جایگزین نگهداری آن‌ها در یک Hard disk اختصاصی یا یک سخت افزار ذخیره سازی Local می‌کند. تا زمانی که سیستم به وب دسترسی داشته باشد، به داده‌ها و برنامه‌های کاربردی برای اجرای آن دسترسی دارد. رایانش ابری به دلایل مختلفی از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره وری، سرعت و کارایی، عملکرد بهتر و امنیت، گزینه مناسبی برای افراد و مشاغل به حساب می‌آید.

دلیل نامگذاری رایانش ابری این است که اطلاعات از راه دور در فضای ابری قابل دسترسی می‌باشند. شرکت‌هایی که خدمات ابری ارائه می‌دهند، کاربران را قادر می‌سازند فایل‌ها و برنامه‌ها را در سرورهای راه دور ذخیره کرده و از طریق اینترنت به همه داده‌ها دسترسی داشته باشند، این بدان معناست که کاربر نیازی به حضور در یک مکان خاص برای دسترسی به آن‌ها ندارد.

سازمان‌ها در هر نوع و اندازه از Cloud برای موارد مختلف استفاده می‌کنند؛ مانند پشتیبان‌گیری از داده‌ها، Disaster recovery، ایمیل، دسکتاپ مجازی و … . به عنوان مثال شرکت‌های خدمات مالی از Cloud برای شناسایی و پیشگیری از کلاهبرداری، سازندگان بازی‌های ویدیویی از Cloud برای ارائه بازی‌های آنلاین به میلیون‌ها بازیکن در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

فناوری مجازی سازی در رایانش ابری

انواع رایانش ابری

Cloud ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با بقیه متفاوت است، شما بایستی در ابتدا نوع معماری رایانش ابری را که سرویس‌های ابری شما پیاده سازی می‌کنند را مشخص کنید. سه نوع مختلف برای استقرار خدمات ابری وجود دارد: Public cloud، Private cloud و Hybrid cloud.

  • Public clouds خدمات خود را بر روی سرورها و فضای ذخیره سازی در اینترنت ارائه می‌دهند. این نوع از Cloud ها توسط شرکت‌های شخص ثالث اداره می‌شوند که سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت‌های عمومی را مدیریت و کنترل می‌کنند. مشتریان می‌توانند اکانت خود را از طریق مرورگر وب مدیریت کرده و به خدمات دسترسی داشته باشند. Microsoft Azure نمونه ای از یک Public cloud است.
  • Private clouds به منابع رایانش ابری اشاره دارد که توسط یک کسب و کار یا یک سازمان استفاده می‌شود. Private cloud را می‌توان به صورت فیزیکی در مرکز داده در محل شرکت قرار داد. برخی از شرکت‌ها به ارائه دهندگان خدمات شخص ثالث برای میزبانی Private cloud خود پول می‌پردازند. بسیاری از خدمات رایانش ابری خصوصی در یک شبکه خصوصی ارائه می‌شوند.
  • Hybrid Clouds، همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی از خدمات عمومی و خصوصی می‌باشد که توسط یک تکنولوژی به هم متصل شده‌اند که این اتصال اجازه به اشتراک گذاری داده‌ها و برنامه‌ها را میان آن‌ها فراهم می‌کند. زمانی که داده‌ها و برنامه‌ها میان cloud های خصوصی و عمومی جابجا شوند، علاوه بر ایجاد Cloud ترکیبی به کسب و کار سازمان شما انعطاف پذیری بیشتری داده و بهینه سازی زیرساخت‌ها و امنیت شبکه شما کمک می‌کند.

ماشین مجازی ابری

سرویس‌های Cloud computing

سه نوع اصلی و رایج رایانش ابری شامل نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)، پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) و زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) می‌باشد. هر نوع رایانش ابری سطوح مختلفی از کنترل، انعطاف‌پذیری و مدیریت را فراهم می‌کند تا بتوانید مجموعه مناسبی از خدمات را برای نیازهای خود انتخاب نمایید.

SaaS: نرم افزار به عنوان یک سرویس

SaaS، که به عنوان سرویس برنامه کاربردی رایانش ابری نیز شناخته می‌شود، رایج ترین گزینه مورد استفاده برای مشاغل است. این سرویس برای ارائه برنامه‌های کاربردی به کاربران خود (که توسط یک فروشنده شخص ثالث مدیریت می‌شوند) ، از اینترنت استفاده می‌کند. اکثر برنامه های SaaS به طور مستقیم از طریق مرورگر وب شما اجرا می‌شوند؛ یعنی نیازی به دانلود یا نصب در سمت مشتری نیست. سرویس‌های Go ToMeeting، Dropbox، Google Workspace و … نمونه‌هایی از SaaS می‌باشند.

مزایای سرویس SaaS

سرویس SaaS با کاهش قابل توجه زمان و هزینه صرف شده برای کارهایی همچون نصب، مدیریت و ارتقاء نرم افزار، مزایای بی شماری را برای کارمندان و شرکت‌ها فراهم می‌آورد. این امر زمان زیادی را برای کارکنان فنی آزاد می‌کند تا زمان خود را بر روی مسائل ضروری‌تری در سازمان صرف کنند.

 

ویژگی‌های سرویس SaaS

SaaS می‌تواند در برخی مواقع سودمندترین گزینه باشد، از جمله:

  • استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های کوچکی که نیاز به راه‌اندازی سریع تجارت الکترونیک خود دارند و زمانی برای حل مشکلات سرور یا نرم‌افزار ندارند.
  • پروژه‌های کوتاه مدتی که به همکاری سریع، آسان و مقرون به صرفه نیاز دارند.
  • برنامه‌هایی که اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ مانند نرم افزارهای مالیاتی و … .
  • برنامه‌هایی که هم به وب و هم به موبایل نیاز دارند.
PaaS: پلتفرم به عنوان یک سرویس

سرویس‌های پلتفرم رایانش ابری که با نام پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) نیز شناخته می‌شوند، محیطی را بر اساس تقاضا برای توسعه، آزمایش، ارائه و مدیریت برنامه‌های کاربردی نرم افزاری فراهم می‌کند. PaaS نیاز شما به مدیریت زیرساخت‌های اساسی (سخت‌افزار و سیستم‌ عامل‌ها) را از بین برده و به شما این امکان را می‌دهد بر روی استقرار و مدیریت برنامه‌های خود تمرکز کنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا کارآمدتر باشید؛ چرا که دیگر نیاز نیست در مورد راه‌اندازی یا مدیریت زیرساخت‌های زیربنایی سرورها، فضای ذخیره‌سازی، شبکه و پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای توسعه و … نگرانی داشته باشید.

PaaS به کسب و کارها این امکان را می‌دهد برنامه‌هایی را طراحی و ایجاد کنند که با اجزای نرم افزاری خاص در PaaS تعبیه شده‌اند. این برنامه‌ها که گاهی اوقات میان‌افزار نامیده می‌شوند، مقیاس‌پذیر و در دسترس هستند؛ زیرا ویژگی‌های ابری خاصی را به خود اختصاص می‌دهند. سرویس‌های Windows Azure، AWS Elastic Beanstalk، Google App Engine و … نمونه‌هایی از PaaS می‌باشند.

مزایای PaaS

صرف نظر از اندازه شرکت، استفاده از PaaS مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • توسعه و استقرار آسان و مقرون به صرفه برنامه‌ها
  • مقیاس پذیری
  • دسترسی پذیری بالا
  • اتوماسیون سیاست تجاری
  • مهاجرت آسان به مدل Hybrid Clouds
  • کاهش هزینه‌ها
  • آسان سازی چالش‌هایی که هنگام توسعه یا استقرار یک برنامه پیش می‌آید.
ویژگی های PaaS

PaaS ویژگی‌های زیادی دارد که آن را به عنوان یک سرویس ابری معرفی می‌کند، از جمله:

  • این سرویس مبتنی بر فناوری مجازی سازی است؛ بنابراین منابع می‌توانند با تغییر کسب و کار شما کوچک یا بزرگ شوند.
  • خدمات مختلفی را برای کمک به توسعه، آزمایش و استقرار برنامه‌ها ارائه می‌دهد.
  • از طریق همان برنامه توسعه برای کاربران متعددی قابل دسترسی است.
  • خدمات وب و پایگاه داده را باهم ادغام می‌کند.
IaaS: زیرساخت به عنوان یک سرویس

خدمات زیرساخت ابری که به عنوان زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) شناخته می‌شود، از منابع محاسباتی مقیاس پذیر و خودکار ساخته شده است. IaaS برای دسترسی و نظارت بر رایانه‌ها، شبکه، فضای ذخیره سازی و سایر خدمات همانند یک سلف سرویس عمل می‌کند. سرویس IaaS به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که به جای خرید مستقیم سخت افزار، منابع را به صورت درخواستی و مورد نیاز خریداری کنند. IaaS زیرساخت محاسبات ابری که شامل سرورها، شبکه ها، سیستم عامل‌ها و فضای ذخیره سازی می‌باشد را از طریق فناوری مجازی سازی ارائه می‌دهد.

این سرورهای ابری از طریق یک داشبورد یا یک API در اختیار سازمان قرار گرفته و به مشتریان IaaS کنترل کامل بر کل زیرساخت را می‌دهند. IaaS همان فناوری‌ها و قابلیت‌های یک مرکز داده سنتی را بدون نیاز به نگهداری یا مدیریت فیزیکی همه آن‌ها ارائه می‌کند. مشتریان IaaS هم‌چنین می‌توانند به طور مستقیم به سرورها و فضای ذخیره سازی خود دسترسی داشته باشند، اما همه آنها از طریق یک “مرکز داده مجازی” در فضای ابری برون سپاری می‌شوند.

مزایای IaaS

IaaS مزایای بسیاری دارد، از جمله:

  • منعطف ترین مدل رایانش ابری
  • استقرار فضای ذخیره سازی، شبکه، سرورها و قدرت پردازش را خودکار می‌کند.
  • خرید سخت افزار براساس نیاز و مصرف سازمان
  • کنترل کامل زیرساخت توسط مشتریان
  • مقیاس پذیری بالا
ویژگی های IaaS

ویژگی‌هایی که معرف IaaS هستند؛ عبارتند از:

  • منابع به عنوان یک سرویس در دسترس هستند.
  • هزینه بسته به مصرف سازمان تغییر می‌کند.
  • استفاده چندین کاربره بر روی یک قطعه سخت افزاری
  • پویا و انعطاف پذیر

مزایای رایانش ابری

فناوری مجازی سازی
  • نرم‌افزار مبتنی بر فضای cloud مزایای متعددی ارائه می‌دهد؛ از جمله توانایی استفاده از نرم‌افزار از هر دستگاهی را از طریق یک برنامه بومی یا یک مرورگر ممکن می‌سازد. در نتیجه، کاربران می‌توانند فایل‌ها و تنظیمات خود را به روشی کاملاً یکپارچه به دستگاه‌های دیگر منتقل کنند.
  • به لطف سرویس‌های رایانش ابری، کاربران می‌توانند ایمیل خود را در هر رایانه ای بررسی کرده و فایل‌های خود را با استفاده از سرویس‌هایی مانند Dropbox و Google Drive ذخیره کنند.
  • سرویس‌های رایانش ابری هم‌چنین امکان پشتیبان‌گیری از موسیقی، فایل‌ها و عکس‌ها را برای کاربران فراهم کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که در صورت خرابی هارد دیسک، فایل‌ها بلافاصله در دسترس هستند.
  • هم‌چنین به کسب و کارهای بزرگ پتانسیل صرفه جویی در هزینه‌ها را ارائه می‌دهد. قبل از اینکه cloud به یک جایگزین مناسب تبدیل شود، شرکت‌ها ملزم به خرید، ساخت و نگهداری فناوری مدیریت اطلاعات و زیرساخت‌های پرهزینه بودند. شرکت‌ها می‌توانند مراکز پرهزینه سرور و بخش‌های فناوری اطلاعات را با اتصالات اینترنتی سریع تعویض کنند، جایی که کارمندان برای تکمیل وظایف خود به صورت آنلاین با cloud در تعامل باشند.
  • ساختار ابری به افراد این امکان را می‌دهد که در فضای ذخیره سازی روی دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود صرفه جویی کنند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار را سریع‌تر ارتقا دهند؛ زیرا شرکت‌های نرم‌افزاری می‌توانند محصولات خود را از طریق وب به جای روش‌های سنتی‌ و ملموس‌ که شامل دیسک‌ها یا فلش مموری‌ها است، ارائه دهند. به عنوان مثال، مشتریان Adobe می‌توانند از طریق اشتراک مبتنی بر اینترنت به برنامه‌های کاربردی موجود در Creative Cloud خود دسترسی داشته باشند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا نسخه‌های جدید را دانلود کرده و به راحتی مشکلات نرم افزاری برنامه‌های خود را رفع کنند.

معایب Cloud computing

با تمام مزایایی که رایانش ابری دارد، طبیعتاً معایبی نیز خواهد داشت:

مزایای مجازی سازی

  • امنیت همیشه یک نگرانی بزرگ در مورد فضای ابری بوده است، به خصوص در مورد سوابق پزشکی حساس و اطلاعات مالی. در حالی که مقررات خدمات رایانش ابری را مجبور می‌کند تا اقدامات امنیتی خود را تقویت کنند و این موضوع همچنان ادامه دارد. رمزگذاری از اطلاعات حیاتی محافظت می‌کند، اما اگر آن کلید رمزگذاری گم شود، داده‌ها ناپدید می‌شوند.
  • سرورهای نگهداری شده توسط شرکت‌های رایانش ابری نیز ممکن است قربانی بلایای طبیعی، باگ‌های داخلی و قطع برق شوند. دسترسی جغرافیایی محاسبات ابری به هر دو صورت کاهش می‌یابد، خاموشی در تهران می‌تواند کاربران را در تبریز فلج کند و یک شرکت در شیراز ممکن است داده‌های خود را از دست بدهد، اگر چیزی باعث از کار افتادن ارائه‌دهنده مستقر در اصفهان شود.
  • مانند هر فناوری دیگری، منحنی یادگیری هم برای کارکنان و هم برای مدیران وجود دارد. اما از آنجایی که بسیاری از افراد از طریق یک پورتال به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند و آنها را دستکاری می‌کنند، اشتباهات ناخواسته می‌توانند به کل سیستم منتقل شوند.

آیا Cloud computing ایمن است؟

از آنجایی که نرم‌افزار و داده‌ها از راه دور در رایانش ابری ذخیره می‌شوند، امنیت داده‌ها و امنیت پلتفرم یک نگرانی بزرگ است. امنیت ابری به اقدامات انجام شده برای محافظت از دارایی‌های و داده‌های ذخیره شده در سرویس‌های مبتنی بر cloud اشاره دارد. اقدامات برای محافظت از این داده‌ها شامل استفاده از VPN، توکن‌های امنیتی، رمزگذاری داده‌ها و خدمات فایروال و … می‌باشد.

 

مجازی سازی چیست؟

مجازی‌سازی فرآیندی است که از یک نرم‌افزار برای ایجاد نسخه‌های نرم افزاری از سرورها، برنامه‌ها، مراکز داده و سایر سخت‌افزارها استفاده می‌کند که همانند نوع فیزیکی خود رفتار می‌کنند. نرم افزار مجازی سازی از لایه نرم افزار استفاده می‌کند که به عنوان “Hypervisor” شناخته می‌شود که قادر است چندین ماشین مجازی (VM) را میزبانی کند. ماشین‌های مجازی مانند رایانه‌های مستقل عمل می‌کنند. سیستم عامل‌های خود را دارند، هر چند که این ماشین‌های مجازی تنها در بخشی از سخت افزار زیرساخت سهم دارند. فناوری مجازی سازی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا از Cloud در زیرساخت های خود استفاده نمایند که این در بهبود عملکرد و امنیت شبکه سازمان‌ها تاثیر بسزایی دارد. سازمان‌ها می‌توانند زیرساخت، نرم افزار یا سیستم عامل‌های خود را مجازی سازی کرده و طیف وسیعی از خدمات را به کاربران خود ارائه دهند.

 

تفاوت رایانش ابری و مجازی سازی

در جایی که مجازی سازی یک فناوری است که سخت افزار فیزیکی را به منابع مجازی تبدیل می‌کند، cloud محیطی است که منابع مجازی شده را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. فناوری مجازی‌سازی، نحوه رفتار زیرساخت‌های فیزیکی را تغییر داده و به نرم افزارها و سیستم عامل‌ها این اجازه را می‌دهد تا با ایجاد محیط‌های شبیه سازی شده که به صورت مجزا عمل می‌کنند، بر روی یک سیستم اجرا شوند. علاوه بر این، رایانش ابری به کمک مجازی سازی این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون خرید تجهیزات گران‌قیمت یا ارتقاء آن‌ها، به سرورهای مجازی، برنامه‌ها و … دسترسی داشته باشند.

تفاوت اصلی میان این دو مفهوم این است که مجازی سازی به تبدیل سخت افزار فیزیکی به منابع نرم افزاری اشاره دارد در حالیکه رایانش ابری نتیجه این فرآیند است. آنچه باعث سردرگمی بین این دو اصطلاح می شود، این است که رایانش ابری از محصولات مجازی سازی شده در ساختار خود استفاده می‌کند. مجازی سازی را می‌توان یک محصول در نظر گرفت؛ چرا که امکان خرید راه حل‌ها از طریق نرم افزار وجود دارد درحالیکه رایانش ابری یک مفهوم معماری در IT می‌باشد.

از آنجایی که مجازی سازی و رایانش ابری، مفاهیم به هم پیوسته و گسترده ای دارند، لازم است هر فناوری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا گیج کننده نباشد و درک کنیم که اهداف و نیازهای شرکت‌هایی که هر کدام از آنها سرویس‌دهی می‌کنند، چیست؟!

خدمات مجازی سازی

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت‌افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما می‌باشد.

هم‌چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش در ارتباط باشید.

 

ما با تحلیل تخصصی شرایط سازمان شما،

مطمئن‌ترین راهکارها را برای بهبود ساختار مجازی دیتاسنتر شما پیشنهاد می‌دهیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید