خدمات مجازی سازی

خدمات مجازی سازی و پشتیبانی سرویس‌های Virtualization

مجازی سازی سنگ بنای دیتاسنتر می‌باشد. هدف اصلی از مجازی سازی مدیریت بهینه منابع سخت‌افزاری، مدیریت متمرکز سرورهای سازمانی، افزایش حداکثری دسترسی به نرم‌افزارها و سرویس‌های سازمانی، ارتقاء تحمل پذیری خطا و پشتیبان‌گیری مطمئن بهمراه ریکاوری بدون خطای داده‌ها می‌باشد. در مجازی سازی یک نسخه نرم‌افزاری از ساختار فیزیکی یا نرم‌افزاری ایجاد می‌شود. ماشین‌های مجازی با استفاده از خاصیت clone و templateها، پایین آوردن زمان Down Time شبکه، کاهش وابستگی نرم‌افزارها به سخت‌افزار، پشتیبان‌گیری مطمئن از اطلاعات و سرورها دنبال می‌شود. در ادامه به خدمات مجازی سازی شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد اشاره خواهیم کرد:

خدمات مجازی سازی دسکتاپ

خدمات مجازی سازی دسکتاپ

مجازی‌سازی دسکتاپ فناوری است که به شما اجازه می‌دهد به کاربران خود فارغ از پلتفرم و دستگاهی که در اختیار کاربر قرار دارد، دسکتاپ مجازی سازمانی بدهید. بدین معنی که کاربر می‌تواند بر روی دستگاه خود که می‌تواند سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس یا حتی اندروید داشته باشد به دسکتاپ سازمانیِ خود دسترسی داشته باشد. در مجازی‌سازی دسکتاپ کاربر می‌تواند در محل کار یا بیرون از محل کار خود به نرم‌افزارها و فایل‌های سازمانی دسترسی داشته باشد. در واقع در مجازی سازی، سیستم‌های کامپیوتری کاربران به عنوان واسط عمل کرده و سیستم‌عامل سازمانی به همراه نرم‌افزارهای نصب شده بر روی آن در سرورها اجرا می‌شوند و کاربران بصورت ریموت به آن دسترسی دارند. یکی از محصولاتی که چنین امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهد سرویس Vmware VDI می‌باشد.

کاربران می توانند برای دستیابی به دسکتاپ های مجازی از نقاط انتهایی مختلف، از جمله رایانه های شخصی سنتی، سرویس های گیرنده کوچک یا دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنند. هر نقطه پایانی باید یک جلسه مبتنی بر HTML5 اجرا کند یا Client Application مربوطه را نصب کند که پروتکل RDP مناسب را برای اتصال به سرور راه دور فراخوانی کند.پروتکل های رایج رایانه از راه دور شاملCitrix’s Independent Computing Architecture (ICA)، VMware’s PC over IP (PCoIP) و Microsoft’s Remote Desktop Protocol می باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد مجازی سازی دسکتاپ روی لینک کلیک کنید.

مجازی سازی ذخیره سازی

خدمات مجازی سازی ذخیرهسازی

در یک دیتاسنتر از یک یا چند Storage مانند EMC Unity 380 جهت ذخیره‌‌سازی داده‌های ماشین‌های مجازی استفاده می‌شود. امروزه با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی فضای ذخیره سازی امکان استفاده از هارد دیسک‌های محلی سرورهای فیزیکی جهت ذخیره سازی یکپارچه وجود دارد. در این تکنولوژی که توسط EMC و با مشارکت VMware با نام VSAN ارائه شده است، هاردهای محلی سرورهای فیزیکی بهم متصل شده و یک ذخیره‌ساز مجازی یکپارچه را تشکیل می‌دهند. در این ذخیره‌ساز مجازی تمامی سرورهای فیزیکی به هارد دیسک‌های همدگیر دسترسی دارند و عمل Read/Write بر روی تمامی هاردهای محلی انجام می‌شود. همانند یک فضای ذخیره ساز فیزیکی امکان Raidبندی و LUN بندی در این فضازی ذخیره ساز مجازی وجود دارد.

چرا مجازی سازی؟

چرا ما مجازی‌سازی ذخیره‌سازی را در Cloud Computing پیاده‌سازی می‌کنیم:

  • اگر این مجازی سازی در محیط IT پیاده سازی شود، مدیریت فضای ذخیره سازی را بهبود می بخشد. از آنجا که همه به درستی ذخیره و مدیریت می شوند، ازدحام وجود نخواهد داشت و کار به سرعت انجام می شود.
  • مدت زمان خرابی ذخیره سازی کاهش می یابد. همه این مشکلات با کمک یک سیستم مدیریت خودکار از بین می رود.
  • مجازی سازی ذخیره سازی استفاده بهتر از فضای ذخیره سازی را فراهم می‌کند زیرا ذخیره سازی بیشتر اطلاعات در یک مکان خاص می تواند باعث از بین رفتن داده‌ها، ازدحام و مشکلات دیگر شود. بنابراین، تقسیم درست ذخیره سازی و ذخیره داده‌ها می تواند مفید باشد.

برای مطالعه بیشتر در مورد مزایای مجازی سازی ذخیره سازی روی لینک کلیک کنید.

خدمات مجازی سازی سرور

خدمات مجازی سازی سرور

در مجازی سازی سرور اهداف مختلفی دنبال می‌شود که یکی از آنها تقسیم منابع سخت‌افزاری یک سرور واقعی (Host) بین چندین سرور مجازی می‌باشد. یکی دیگر از اهداف مجازی‌سازی بحث High Availability یا دسترسی بالا می‌باشد، بدین معنی که سرویس‌های سازمانی همواره باید پاسخگوی نیازهای سازمان باشد برای این منظور ماشین‌مجازی بین چندین سرور فیزیکی به گونه‌ای مدیریت می‌شوند که در صورت خرابی یکی از Hostها، Hostهای دیگر بتوانند همچنان پاسخگوی نیازهای سخت‌افزاری ماشین‌های مجازی باشند. در بحث مجازی‌سازی مدیریت و کنترل منابع سخت‌افزاری در اختیار Hypervisior قرار می‌گیرد و این Hypervisior می‌باشد که بنابه سیاست‌های اعمال شده منابع را در اختیار ماشین‌های مجازی قرار می‌دهد.

مجازی سازی علاوه بر کاهش هزینه ها و آسان نمودن کارهای مدیریتی موارد زیر را نیز شامل می شود:

  • با استفاده از مجازی سازی تعداد سرورها کاهش پیدا کرده، درنتیجه آن هزینه Data Center نیز کاهش می‌یابد. همچنین باعث یکپارچگی مدیریت سرورها شده و نیروی کمتری برای مدیریت سرورها نیاز است.
  • باتوجه به کاهش تعداد سرورها، هزینه مصرف برق و هم چنین تجهیزات سرمایشی نیز کاهش می یابد.
  • در محیط های مجازی سازی قابلیت Backup گیری از سرور قابل اجراست.
  • با استفاده از مجازی سازی می توانید Replication را اجرا کرده و به هنگام بروز مشکل، سرورهای خود را Recovery کنید.
  • Cloud Migration: با استفاده از ماشین مجازی (Virtual Machine) قادر خواهید بود اطلاعات، نرم افزارها و … را به محیط رایانش ابری انتقال دهید.
  • بارگیری سریعتر
  • افزایش عملکرد برنامه
  • حذف پراکندگی و پیچیدگی سرور
خدمات مجازی سازی نرم افزار

خدمات مجازی سازی نرم افزار

در ساختار سازمانی برخی از نرم‌افزارها یا سرویس‌ها لازم است بصورت ایزوله و جدا از سایر نرم‌افزارها در اختیار کاربران قرار گیرد، علاوه بر آن کاربرانی هستند که نیاز دارند به یک نرم‌افزار خاص از خارج از سازمان دسترسی داشته باشند. چندین راه‌حل سنتی برای این امر وجود دارد که از عمده‌ترین راه‌حل‌ها، راه‌اندازی VPN و ایجاد دسترسی Remote یا اختصاص کلاینت جداگانه برای آن نرم‌افزار می‌باشد. مجازی سازی نرم‌افزار، فناوری است که می‌تواند نرم‌افزار را بصورت مستقل از سیستم کاربر در اختیار کاربر قرار دهد. در مجازی سازی نرم‌افزار، نرم‌افزار مورد نظر بر روی سرور اختصاصی خود نصب و اجرا می‌گردد و کاربر به کمک نرم‌افزار جانبی مانند Horizon Client به آن دسترسی پیدا می‌کند. در این حالت نرم افزار مورد نظر هر چند از دید کاربر بروی سیستم کلاینت اجرا می‌گردد ولی در عمل کاملا جدا از سیستم کلاینت می‌باشد.

مزایای استفاده از مجازی‌سازی نرم افزار
  • کنترل هزینه

اگر تعداد زیادی کارمند یا کاربر نهایی دارید، خرید رایانه های شخصی گران قیمت برای همه به شدت گران است. مجازی سازی برنامه در چنین شرایطی به شما کمک می کند زیرا به شما امکان می دهد برنامه های مهم را به هر نقطه نهایی منتقل کنید.

  • تحرک برنامه

برنامه های سازمانی برای سهولت استفاده باید از هر نوع دستگاه تلفن همراه قابل دسترسی باشند. مجازی‌سازی برنامه با اجازه دادن به برنامه‌ها به هر نقطه پایانی، قابلیت تحرک را ارائه می‌دهد.

  • قابلیت های دسترسی از راه دور امن

مجازی سازی برنامه به کارمندان اجازه می دهد تا از هرجایی به برنامه های مهم دسترسی پیدا کنند. از این رو، مجازی سازی برنامه برای کار در سناریوهای خانگی مفید است که نه تنها سهولت بلکه امنیت را نیز تضمین می کند.

  • مهاجرت ساده

از آنجا که مجازی سازی برنامه ها، برنامه ها را از سیستم عامل اصلی جدا می کند، نیازی به انجام انتقال گسترده از یک نوع سیستم عامل به سیستم دیگر نیست. برای مطالعه بیشتر در مورد مجازی‌سازی نرم افزار روی لینک کلیک کنید.

مجازی سازی زیر ساخت شبکه

خدمات مجازی سازی زیر ساخت شبکه

مجازی سازی شبکه، شبیه‌سازی پلتفرم سخت‌افزاری تجهیزات زیرساخت شبکه مانند سوئیچ‌ها، فایروال‌ها در قالب نرم‌افزار می‌باشد. با استفاده از مجازی‌ سازی شبکه، عملکردها از سخت‌افزار مستقل شده و به صورت یک نمونه‌ی مجازی، شبیه‌سازی می‌شوند. در مجازی‌سازی شبکه که از آن به عنوان NaaS یاد می‌شود نرم‌افزارهایی مانند NSX نقش فایروال، سوئیچ و روتر را بازی می‌کند و تمامی ارتباطات بین ماشین‌های مجازی را برقرار می‌نماید. عمل مانیتورنیگ را انجام داده و گزارشات عملکرد شبکه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تنها پس از نصب و پیکربندی سخت‌افزار، سیستم ‌عامل‌ها و نرم‌افزارها می‌توانند در زیرساخت شبکه نصب شوند. سیستم عامل هایی که روی رایانه‌های خود نصب می‌کنید، اصلی ترین مولفه های نرم‌افزار در زیرساخت شبکه هستند. این به دلیل سیستم عامل حاوی پروتکل های ارتباطی شبکه است که امکان برقراری ارتباط شبکه را فراهم می‌کند. این سیستم عامل معمولاً شامل برنامه‌ها و سرویس‌هایی است که امنیت ارتباطات شبکه را پیاده سازی می‌کنند.

خدمات امنیت مجازی مرکز داده

خدمات امنیت مجازی مرکز داده

اکنون بسیاری از مراکز داده از فناوری مجازی‌سازی استفاده می‌کنند که امکان انتزاع سرورهای مرکز داده، شبکه و ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند. این انتزاع به مدیران IT این امکان را می‌دهد تا خدمات مرکز داده را از راه دور و با استفاده از نرم افزار برای اجرای عملیات مرکز داده و تأمین فوری Workloadها در چندین سرور در صورت لزوم، مدیریت کنند. برخی از مراکز داده از فناوری مجازی‌سازی برای دسترسی به فضای Cloud عمومی و استفاده از آن به عنوان بخشی از زیرساخت مرکز داده خود استفاده می‌کنند. استفاده از نرم افزار یا راه حل‌های Cloud برای ساختار و مدیریت مرکز داده، نه تنها انعطاف پذیری ایجاد می‌کند، بلکه مرکز داده را در برابر حملات سایبری آسیب پذیرتر می‌کند.

برخی از نرم افزارهای شبکه مرکز داده شامل امنیت به عنوان بخشی از پیشنهادات یا برای کار با سایر ابزارهای امنیتی مجازی مانند Firewallها و سیستم‌های جلوگیری از نفوذ و شناسایی طراحی شده‌اند. مدیران IT ممکن است از این نرم افزار برای تعیین خط مشی‌هایی استفاده کنند که کاربران را شناسایی کرده و مشخص کنند کدام کاربران می‌توانند به مرکز داده دسترسی پیدا کنند. شناسایی دو عاملی، در صورتی که شناسایی کاربر با درخواست چیزی که می‌داند (مانند گذر واژه) و استفاده از چیزی که در اختیار دارد( مانند تلفن همراه) تأیید شود، روشی قابل اعتماد است که ادارات فناوری اطلاعات می‌توانند از آن برای اطمینان از کاربران مجاز استفاده کنند تا به شبکه‌ای که به مرکز داده متصل است دسترسی داشته باشند.

نرم افزار امنیتی مرکز داده نه تنها کاربران غیر مجاز را از مشاهده یا سرقت اطلاعات حساس باز می‌دارد. همچنین می‌تواند برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات در مرکز داده، از آنها در برابر از دست دادن محافظت کند.

چرا امنیت مرکز داده

از آنجا که یک مرکز داده میزبان اطلاعات، برنامه‌ها و خدماتی است که سازمان هر روز از آن‌ها استفاده می‌کند، سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که از اقدامات امنیتی مناسب برای محافظت از مرکز داده استفاده می‌کنند. فقدان امنیت مرکز داده می‌تواند منجر به نقض داده شود، در جایی که اطلاعات حساس سازمان یا بدتر از آن اطلاعات مشتری در معرض دید یا سرقت قرار می‌گیرد. این نوع نقض داده‌ها، هم از نظر مالی و هم برای اعتبار سازمان، می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. برخی از مشاغل هرگز از نقض داده‌ها بهبود نمی‌یابند.

سرعت پیشرفت فناوری بدان معناست که تهدیدهای امنیتی به سرعت در حال تکامل هستند. با استفاده روز افزون از مجازی‌سازی مرکز داده، نیاز به امنیت مرکز داده در لایه زیرساخت افزایش می‌یابد. امنیت یکپارچه در داخل نرم افزار رویکرد امنیتی دقیق تر، همراه با چابکی و سازگاری بیشتر هنگام برخورد با تهدیدهای امنیتی را امکان پذیر می‌کند.

چه کسی به امنیت مرکز داده نیاز دارد

هر سازمانی که برای کل فعالیت‌های خود یا حتی بخشی از آن به یک مرکز داده متکی باشد، باید اقدامات امنیتی فیزیکی و شبکه‌ای متعددی را انجام دهد که اطلاعات موجود در مرکز داده را از لحاظ ازدست دادن، دستکاری‌های مخرب و سرقت محافظت کند. این روزها، هر شرکتی یک شرکت فناوری است. تعداد کمی از شرکت‌ها می‌توانند بدون نوعی فناوری تجارت کنند. اکثر مشاغل از کاغذ به دیجیتال انتقال یافته‌اند و اکنون بیشتر اطلاعات به جای قفسه کردن پرونده‌ها از کامپیوتر استفاده می‌کنند. هر شرکتی به روشی نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که اطلاعات مراکز داده آن‌ها ایمن و محافظت می‌شود.

خدمات زیر ساخت دیتاسنتر

خدمات مجازی سازی زیر ساخت دیتاسنتر

در دنیای فناوری اطلاعات سازمانی، دیتاسنترها برای پشتیبانی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تجاری طراحی شده‌اند که عبارتند از:

  • ایمیل و به اشتراک گذاری فایل
  • برنامه‌های کاربردی
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • برنامه‌ریزی منابع سازمانی(ERP) و پایگاه داده
  • داده‌های کلان، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • دسکتاپ‌های مجازی، ارتباطات و سرویس‌های همکاری
انواع زیر ساخت دیتاسنتر

انواع بسیاری از دیتاسنترها وجود دارد. طبقه بندی آن‌ها به این بستگی دارد که آن‌ها متعلق به یک یا چند سازمان هستند، چگونه با سایر دیتاسنترها تطبیق می‌شوند (در صورت تطبیق)، از چه فناوری‌هایی برای محاسبات و ذخیره سازی استفاده می‌کنند و حتی بهینه سازی انرژی آنها به چه چیزی بستگی دارد. چهار نوع اصلی از دیتاسنترها وجود دارد:

  • دیتاسنترهای سازمانی: این نوع دیتاسنترها توسط شرکت‌ها ساخته، مالکیت و اداره می‌شوند و برای کاربران نهایی بهینه شده‌اند. اغلب آنها در محیط‌های شرکتی مستقر می‌شوند.
  • دیتاسنترهای سرویس‌های مدیریتی: این دیتاسنترها توسط شخص ثالث به نمایندگی از یک شرکت مدیریت می‌شوند. این شرکت به جای خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها، آن‌ها را اجاره می‌کند.
  • دیتاسنترهای Colocation: در این دیتاسنترها، یک شرکت فضایی را در یک دیتاسنتر که متعلق به دیگران است و در خارج از محل شرکت قرار دارد اجاره می‌کند. دیتاسنتر Colocation میزبان زیرساخت‌ها است: ساختمان، خنک‌کننده، پهنای باند، امنیت و غیره، زمانی که شرکت مؤلفه‌هایی از جمله سرورها، ذخیره‌سازها و فایروال‌ها را تأمین و مدیریت می‌کند.
  • دیتاسنترهای LOUD: در این نوع، خارج از محل دیتاسنتر، داده‌ها و برنامه‌ها توسط یک ارائه‌دهنده خدمات cloud مانند Amazon Web Services (AWS)، مایکروسافت (Azure)، یا IBM Cloud یا سایر ارائه‌دهنده‌های عمومی cloud میزبانی می‌شوند.
خدمات VMware NSX

خدمات مجازی سازی VMware NSX

VMware NSX یک پلتفرم مجازی سازی شبکه است که اجرای شبکه‌های مجازی را در شبکه‌های فیزیکی و در زیر ساخت‌های سرور مجازی امکان پذیر می‌کند. NSX تحت عنوان (Software-defined Networking( SDNها قرار می‌گیرد تا مفهوم مجازی‌سازی سرور را که توسط VMware رایج شده است، را در فضای شبکه گسترش دهند. VMware NSX می‌تواند برای پیاده‌سازی micro-segmentation در محیط‌های مجازی، جداسازی حجم‌های کاری فردی در یک محیط و هم‌چنین به کاهش حمله و نفوذ به سازمان کمک کند.

به عبارت دیگر VMware NSX یک فناوری Software-defined Networking (SDN) قوی است که چالش‌های پیچیده شبکه را در محیط دیتاسنتر مدرن حل می‌کند. این فناوری به حرکت سازمان‌ها در استقرار شبکه‌های جدید، تغییر طرح‌های شبکه موجود و خودکارسازی موثر شبکه ها سرعت می‌بخشد. این فناوری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا شبکه‌های cloud مجازی خود را به آسانی متصل کرده و از برنامه‌های کاربردی در دیتاسنترهای داخلی، محیط‌های multi-cloud و زیرساخت‌های container ای مدرن به راحتی محافظت کنند. VMware NSX علاوه بر ارائه قابلیت‌های شبکه‌ای تعریف‌شده توسط نرم‌افزار به شرکت‌ها، کسب‌وکارها را با راه‌حل مجازی سازی امنیتی L2-L7 توانمند می‌کند. با VMware NSX، شرکت‌ها می‌توانند شبکه مجازی و امنیت شبکه خود را از یک صفحه شیشه‌ای UI با ابزارهای مدیریتی و امنیتی در یک رابط یکپارچه مدیریت کنند.

مزایای استفاده از مجازی‌سازی برای سازمان‌ها

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا مجازی‌سازی برای کسب و کار و سازمان و شرکت شما مناسب است یا نه؟

هیچ شکی در این مورد وجود ندارد که هزینه‌های IT برای شرکت‌ها و سازمان‌ها سرسام آور است. اما شما می‌توانید با مجازی سازی که از منابع به طور محاسبه شده استفاده می‌کند، کارایی شبکه شرکت یا سازمان خود را بهبود بخشیده و هزینه‌ها و بار اداری را کاهش دهید. فناوری مجازی سازی زمانی که با رایانش ابری ترکیب شود، دیگر نیاز نیست به هیچ عنوان نگران حفظ یا ارتقاء منابع IT خود باشید. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل هزینه‌ها
  2. افزایش امنیت
  3. بهبود بهره وری
  4. ادغام IT
  5. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری
  6. میزبانی چندین سیستم عامل
  7. بهبود مدیریت ظرفیت ذخیره سازی
  8. تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه آسان (Disaster Recovery)

برای مطالعه بیشتر روی لینک مزایای مجازی سازی کلیک کنید.

خدمات مجازی سازی

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما می‌باشد.

هم‌چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش در ارتباط باشید.

ما با تحلیل تخصصی شرایط سازمان شما،

مطمئن‌ترین راهکارها را برای بهبود ساختار مجازی دیتاسنتر شما پیشنهاد می‌دهیم

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید