آموزش مجازی سازی سرور

آموزش مجازی سازی سرور

 

از آنجایی که در مقاله‌های قبلی در مورد “اینکه مجازی سازی چیست و چه کارایی دارد” صحبت شده است، در این مقاله توضیح مختصری داده و به ادامه مطلب می‌پردازیم. در واقع به ارائه مبتنی بر نرم افزار یا مجازی از سرورها، برنامه‌ها، فضای ذخیره سازی و شبکه‌ها به منظور کاهش هزینه‌های IT و در عین حال افزایش کارایی و سرعت، مجازی سازی یا Virtualization گفته می‌شود. اما در این مقاله قصد داریم توضیحات کلی و مختصری در خصوص مجازی سازی سرور را به شما عزیزان ارائه دهیم.

آموزش مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور (Server Virtualization) چیست؟

بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌ها برای رفع نیازهای IT خود از چندین سرور استفاده می‌کنند، اما در بسیاری از موارد، از ظرفیت کامل این سرورها استفاده نمی‌شود که این امر منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی و ناکارآمدی خواهد بود. یکی از پاسخ‌های مناسب برای این مشکل مجازی سازی سرور می‌باشد.

به عبارت دیگر، مجازی سازی سرور به ایجاد نسخه‌های نرم افزاری سرورهای فیزیکی اشاره می‌کند؛ به این صورت که فرآیند مجازی سازی یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی مجزا و منحصر به فرد تقسیم می‌کند. این سرورهای مجازی، با اینکه از لحاظ عملکرد جدا از هم هستند اما بر بستر زیرساخت فیزیکی یکسانی هستند.

مجازی سازی سرور به کسب و کارها و متخصصان IT راهی برای افزایش سرعت و بهره‌وری را در یک سازمان ممکن می‌سازد، هم چنین در بسیاری از موارد نیاز به سرورهای فیزیکی اضافی و هزینه‌های سخت افزاری IT را کاهش می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از مجازی سازی سرور، منابع سرور را از دید کاربران پنهان کنند؛ این منابع شامل مشخصات و تعداد پردازنده‌ها، سیستم‌عامل های VM و سرورهای فیزیکی می‌باشد.

آموزش مجازی سازی سرور با VMware
آموزش مجازی سازی سرور با VMware

شرکت VMware همانند شرکت‌های Microsoft و Citrix در زمینه مجازی سازی سرور، پکیجی به نام VMware vSphere را ارائه داده است. این پکیج شامل محصولاتی است که بیشترین کاربرد و استفاده را در زمینه مجازی سازی را ارائه کرده است. از جمله محصولات این پکیج می‌توان به این موارد اشاره کرد: VMware ESXi (به عنوان Hypervisor)، VMware vCenter (به عنوان نرم افزار مدیریتی مجازی سازی).

با استفاده از نرم افزار مجازی سازی سرور VMware می‌توانید:

  • بدون افزایش هزینه سخت افزار، از مجازی سازی سرور به طور موثر بهره ببرید.
  • با پیش بینی منابع موجود و مورد نیاز برای مجازی سازی می‌توانید یک نمای کلی از مجازی سازی را داشته باشید که نیازی به هزینه کردن برای منابع اضافی نداشته باشید.
  • گزارشات و اعلان‌ها و هشدارها را در خصوص رویدادهایی که در سرور اتفاق می‌افتد را به صورت سریع و به روز دریافت خواهید کرد.
  • با ادغام داده‌ها و نرم افزار مدیریتی و نظارتی VMware، به راحتی می‌توانید نکاتی را که در خصوص بهبود روند سرورهای مجازی موثر هستند را اجرایی نمایید.

برای مشاهده ویدئو و مطالب مربوط به این عنوان به لینک زیر مراجعه نمایید:  https://nessom.net/aad#57

آموزش مجازی سازی سرور با ESXi
آموزش مجازی سازی سرور با ESXi

ESXi که به عنوان یک Hypervisor عمل می‌کند، اصلی‌ترین محصولی است که شرکت VMware برای مجازی سازی سرور ارائه داده است. با استفاده از نرم افزار VMware ESXi، ما قادر به ایجاد چندین ماشین مجازی بر روی یک سخت افزار فیزیکی خواهیم بود. که این ماشین‌های مجازی از منابع سرور که شامل RAM، CPU، فضای ذخیره سازی و … می‌باشد، استفاده می‌کنند.

VMware ESXi شما را قادر می‌سازد تا چندین سخت افزار را به منظور افزایش ظرفیت با یکدیگر ادغام کنید. هم چنین در بهبود عملکرد و مدیریت متمرکز تاثیر بسزایی دارد. این نرم افزار هزینه‌های OpEx و CapEx را کاهش می دهد و منابع سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای Hypervisor را به حداقل می‌رساند. که این مورد در افزایش کارایی تاثیر بسزایی دارد.

برای مشاهده ویدئو و مطالب مربوط به این عنوان می‌توانید به لینک https://nessom.net/books/21/vmware-mega-course مراجعه کرده و سرفصل مربوط به آموزش نصب ESXi 7 را خریداری نمایید.

آموزش نصب و راه‌اندازی VDI در سرور

اگر بخواهیم یک توضیح مختصری در خصوص اینکه VDI (Virtual Desktop Infrastructure) چیست و چه تفاوتی با RDS دارد، داشته باشیم به ادامه مطلب توجه فرمایید:

تفاوت اصلی میان VDI و RDS جدا کردن محیطی است که در دسترس کاربر قرار می‎گیرد. همانطور که می‌دانید، در RDS، یک سرور میزبان دسکتاپ از راه دور، یک دسکتاپ یا یک محیط مشترک را برای کاربران فراهم می‌کند. که به یک سرور متصل شده و از منابع (CPU، RAM و …) به طور اشتراکی استفاده می‌کنند.

زیرساخت VDI، برای کاربران ماشین مجازی راه‌اندازی می‌شود. سیستم عامل‌های مورد نظر اعم از ویندوز یا لینوکس روی ماشین مجازی نصب شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این ماشین‌های مجازی بر روی Hypervisor های مختلفی مانند ESXI، Hyper-V و … قرار می‌گیرند. قابل ذکر است، روند کار VDI به این صورت است که کاربران می‌توانند سیستم عامل اختصاصی خود را داشته باشند. اما پردازش‌های مربوط به سیستم عامل در سمت سرور انجام می‌گیرد. زیرساخت VDI مانند RDS، اتصال از طریق سرویس RDP انجام می‌شود.

از مزایای VDI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کاربران می‌توانند از هر نقطه و مکانی و با هر device ای به دسکتاپ خود دسترسی داشته باشند.
  • در زیرساخت VDI، امنیت به وفور در جریان است؛ چرا که داده‌ها از طریق شبکه‌های خارجی ارسال یا دریافت نمی‌شوند. کاربران فایل‌ها را به صورت داخلی اشتراک گذاری می‌کنند و کل ساختار به طور کامل در یک مکان قابل مدیریت است.
  • با VDI، امکان بهره‌وری عملیاتی برای کاربران فراهم می‌شود؛ چرا که تمامی پردازش‌ها در سمت سرور انجام می‌شود.
  • VDI مقیاس پذیری را برای سازمان آسان‌تر می‌کند. شما می‌توانید از ابتدا منابع ذخیره‌سازی و دیگر منابع را مستقر کرده و براساس تقاضا منابع را افزایش دهید.
سرور ابری

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

سرور اختصاصی (Dedicated Server) یک سرور فیزیکی است که 100% آن برای شماست. VPS (Virtual Private Server) یک سرور مجازی است که در بسیاری از Hypervisorها اجرا می‌شود. معمولاً چندین VPS یک سرور فیزیکی واحد را به اشتراک می‌گذارند.

سرور ابری چارچوبی است برای مدیریت سرورهای مجازی که می‌توان به واسطه شبکه از طریق اینترنت به آن متصل شد. در واقع سرور در یک محیط رایانش ابری، میزبانی شده و تحویل داده می‌شود و می‌توان از راه دور به آن دسترسی داشت. سرورهای ابری برای ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده‌ها مناسب می‌باشند که اغلب انجام این کار برای تعداد محدودی از سرورهای فیزیکی غیرممکن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید