امنیت وب

امنیت وب

امنیت وب به اقدامات و پروتکل‌های حفاظتی گفته می‌شود که سازمان‌ها برای محافظت از داده‌های خود در برابر حملات مجرمان سایبری و تهدیداتی که از طریق وب صورت می‌گیرد، انجام می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، امنیت وب به آن دسته از راه‌ حل‌های امنیتی گفته می‌شود که از کاربران، تجهیزات و شبکه سازمان در برابر حملات سایبری همچون بدافزار، phishing محافظت می‌کند. این امر منجر به جلوگیری از نقض و از دست دادن داده‌ها می‌شود. زمانی که کاربران به طور تصادفی به فایل‌ها یا وب‌سایت‌های مخرب دسترسی یابند، می‌توان از طریق فایروال، سیستم‌های جلوگیری از نفوذ (IPS)، Sandboxing، URL Filtering و سایر کنترل‌های امنیتی، خطر امنیتی را برای سازمان شما کاهش داد.

هدف از امنیت وب و اهمیت آن

تمامی وب‌سایت‌ها در هر زمان و مکانی در معرض حملات سایبری هستند. چرا که مجرمان سایبری به هنگام برنامه‌ریزی برای اجرای یک حمله، وب‌سایت خاصی را در نظر ندارند بلکه آن‌ها از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند تا وب‌سایت‌هایی که نقاط ضعف دارند را شناسایی کنند. در واقع می‌توان گفت این نقاط ضعف، نقاط ورودی برای حمله به وب‌سایت‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشند. نقاط ضعف وب‌سایت شما می‌تواند خطرناک باشد، چرا که ممکن است شما حتی از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

با توسعه روزافزون تهدیدات سایبری و روز به روز پیچیده‌تر شدن آن‌ها، امنیت وب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانیم، جرایم سایبری یک تجارت بزرگ بوده و مجرمان سایبری همیشه به دنبال نقاط ضعف در وب‌سایت‌ها می‌باشند. حملات سایبری به طور عمده توسط بدافزارهایی ایجاد می‌شوند که قادر هستند داده‌ها یا ترافیک‌ها را به سرقت برند، وب‌سایت را از بین ببرند یا در عملکرد آن اخلال ایجاد کنند که باعث کندی در آن شود، وب‌سایت را از قسمت موتورهای جستجوی مرورگرها حذف کند و حتی به اطلاعات حساس مشتریان اعم از کارت شناسایی یا شماره تلفن دست یابد.

بنابراین، امنیت وب‌سایت به منظور محافظت از کسب‌وکار، نام تجاری و شهرت سازمان و جلوگیری از ضرر مالی و اختلال در وب‌سایت امری ضروری است. مجرمان سایبری در بدافزارهایی تخصص دارند که می‌توانند به طور نامحسوس وارد وب‌سایت شده و پنهان بمانند بدون اینکه سایت شما آلوده شود. حتی ممکن است شما متوجه آن نباشید. شما به کمک امنیت وب‌سایت می‌توانید اعتبار وب‌سایت خود و مشتریان خود را حفظ کنید.

انواع امنیت وب

امنیت وب فناوری‌های زیر را شامل می‌شود:

  • دروازه وب امن یا SWG

 SWG با اجرای policy برای کاربرانی که به وب دسترسی دارند و حفاظت از وب‌سایت در برابر تهدیدات، از اختلال و مسدود کردن ناخواسته ترافیک جلوگیری می‌کند.

  • فایروال و سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS)

این فناوری امنیت شبکه و کنترل برنامه را فراهم می‌کند. فایروال‌های ابری برای رسیدگی به درخواست‌های ارسال شده یا رمزگذاری پیام‌ها مناسب و به روز هستند و این فناوری را به گزینه کاربردی‌تری تبدیل می‌کنند.

  • URL filtering

این فناوری از مسدود کردن دسترسی یا دسترسی به محتوای نامناسب جلوگیری می‌کند، هم‌چنین از وب‌سایت در برابر بدافزارهای موجود محافظت می‌کند.

  • Sandboxing

این فناوری نرم‌افزار را در محیطی جداگانه قرار می‌دهد تا بدون خطر آلوده کردن سیستم یا سایر برنامه‌ها اسکن و اجرا شود.

  • جداسازی مرورگر

با جداسازی مرورگر، صفحات وب یا برنامه‌ها را در یک مرورگر راه دور بارگیری کرده و تنها پیکسل‌های کاربران را ارسال می‌کند و از دانلود، copy/paste و پرینت داده‌ها یا داکیومنت‌ها جلوگیری می‌کند.

  • کنترلر DNS

کنترلرهای DNS قوانینی تعریف می‌کنند تا درخواست‌ها و پاسخ‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به ترافیک‌های DNS را کنترل کند و به شما این امکان را می‌دهد تا سوء استفاده‌های DNS ای همانند ایجاد tunnel را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کنید.

  • آنتی ویروس

آنتی ویروس‌ها تروجان‌ها، جاسوس افزارها، باج افزارها و … را شناسایی و خنثی می‌کنند. هم‌چنین در برابر URL های مخرب، phishing و تهدیدات DDoS نیز محافظه کارانه عمل می‌کند.

  • رمزگشایی TLS/SSL

این نوع رمزگشایی، رمز ترافیک رمزگذاری شده ورودی و خروجی را برای بررسی محتویات آن شکسته و سپس آن را رمزگذاری می‌کند تا به مقصد ادامه دهد.

انواع امنیت وب

مزایای امنیت وب

برای شرکت‌ها و سازمان‌های مدرن امروزی، امنیت وب دارای مزایای کافی می‌باشد:

  • جلوگیری از نقض داده‌ها و از دست رفتن آن‌ها
  • حفظ اطلاعات خصوصی مشتریان و کارمندان شرکت
  • با جلوگیری از سوء استفاده‌ها از قطعی‌های پر هزینه سرویس جلوگیری کنید.
  • داشتن تجربه کاری بهتر کاربران در فضای ایمن
  • حفظ وفاداری و اعتماد مشتریان با ایجاد یک فضای ایمن
امنیت وب در برابر چه چیزی از وب‌سایت شما محافظت می‌کند؟

امنیت وب برای محافظت از کاربران و End point ها در برابر ایمیل‌های مخرب، حملات رمزگذاری شده، وب‌سایت‌ها و پایگاه داده‌های مخرب، سرقت اطلاعات و … شبکه گسترده‌ای را ایجاد می‌کند. در ادامه به رایج‌ترین خطرات وب‌سایت اشاره می‌کنیم:

  • باج‌افزار: این حملات داده‌ها را رمزگذاری کرده و در ازای دریافت یک کلید رمزگشا، باج را درخواست می‌کنند که در طی حمله، داده‌های شما نیز استخراج می‌شود.
  • بدافزار: انواع بی‌شماری از بدافزارها وجود دارد که می‌تواند منجر به استخراج داده‌ها، جاسوسی و دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها شود.
  • Phishing: این نوع حملات که اغلب از طریق ایمیل، پیام‌های متنی یا وب‌سایت‌های مخرب انجام می‌شود، کاربران را فریب می‌دهد تا username و password ورود به سیستم را فاش کنند یا نرم‌افزارهای جاسوسی را دانلود کنند.
  • ورود به SQL: این حملات از یک نقطه ضعف در سرور پایگاه داده سوء استفاده کرده و به مهاجم اجازه می‌دهد تا دستوراتی را اجرا کند که به آن‌ها اجازه بازیابی، دستکاری یا حذف داده‌ها را می‌دهد.
  • حملات DoS: این نوع حملات با ارسال داده‌های بیشتر به یک دستگاه در شبکه مانند سرور، می‌تواند آن را کند یا حتی خاموش کند. در حملات DDoS حمله به چندین دستگاه به طور همزمان انجام می‌شود.
  • Cross-site scripting (XSS): در این نوع حمله، مهاجم کد مخرب را با وارد کردن در یک قسمت محافظت نشده به یک وب‌سایت مورد اعتماد معرفی می‌کند.

خدمات نسام در زمینه امنیت وب

امنیت وب برای محافظت از اطلاعات مشتریان و اطلاعات شخصی سازمان شما اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر نگران امنیت وب خود برای کسب‌وکارتان هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه حل‌های مقرون به صرفه می‌توانید با کارشناسان شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد در تماس باشید. شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان خود، آماده ارائه خدمات در خصوص مشاوره، راه‌اندازی و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از جمله مجازی‌سازی به عنوان تکنولوژی روز دنیا، می‌باشد.