امنیت زیرساخت شبکه

امنیت زیرساخت شبکه

احتمالاً سازمان یا شرکت شما، برای ایجاد زیرساخت شبکه زمان و تلاش زیادی را صرف کرده است. ساعت‌های زیادی را به منظور توسعه مناسب صرف کرده است تا اطمینان یابد که شبکه شما اتصالات، مدیریت و عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد و معماری‌های پیچیده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سرویس‌های مورد نیاز شبکه به منظور استفاده بهینه و مطمئن صورت گرفته‌اند. اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که شما چگونه از این زیرساخت شبکه محافظت می‌کنید؟! در این مقاله به بررسی نحوه ایمن سازی زیرساخت شبکه می‌پردازیم. این بررسی به طور کلی شامل تعریف امنیت شبکه، چرایی و مزایای آن می‌باشد.

منظور از امنیت شبکه چیست؟

امنیت زیرساخت شبکه سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی را شامل می‌شود که کسب‌وکارها و سازمان‌ها به منظور محافظت از زیرساخت‌های شبکه در برابر دسترسی غیرمجاز، حذف یا تغییر داده‌ها آن را پیاده‌سازی می‌کنند. تکنیک‎ هایی که در امنیت زیرساخت شبکه به کار گرفته می‌شود شامل Application Security (امنیت برنامه)، Access Control (کنترل دسترسی)، VPN، فایروال‌ها، تجزیه و تحلیل رفتاری سیستم‌ها، امنیت Wireless و سیستم‌های جلوگیری از نفوذ می‌باشد. امنیت به کمک این فرآیندها و شیوه‌های عملکرد از زیرساخت IT محافظت می‌کند.

عملکرد امنیت شبکه

امنیت زیرساخت شبکه نیازمند یک رویکرد جامع برای محافظت از زیرساخت‌های اصلی است. توصیه می‌شود، قبل از پیاده‌سازی روش‎‌های امنیتی زیرساخت شبکه، موارد زیر را در نظر بگیرید.

تقسیم‌بندی و جداسازی شبکه‌ها

تقسیم‌بندی و جداسازی مناسب یک روش امنیتی موثر به منظور محدود کردن انتشار ویروس به سایر بخش‌های شبکه‌های داخلی می‌باشد. استفاده از سخت‌افزاری مانند روتر می‌تواند شبکه‌ها را از هم جدا کرده و مرزهایی را ایجاد کند تا ترافیک‎های Broadcast را به نوعی فیلتر کند. این micro-segment ها می‌توانند ترافیک‎ها را محدود کرده و در صورت تشخیص حمله خاموش شوند. هم‌چنین برای امنیت زیرساخت شبکه، جداسازی مجازی شبیه به جداسازی فیزیکی (از نظر طراحی) نیز مورد نیاز است.

محدود‌سازی ارتباطات غیر ضروری

ارتباطات peer-to-peer نباید نادیده گرفته شوند، چنین ارتباطاتی می‌تواند به نفوذکنندگان اجازه دهد تا آزادانه از یک رایانه به رایانه دیگری حرکت کنند.

اعمال سخت‌گیری در دستگاه‌های شبکه

سخت‌گیری در دستگاه‌های موجود در شبکه یک راه اصلی برای افزایش امنیت در زیرساخت شبکه می‌باشد. توصیه می‌شود بهترین شیوه‌های رمزگذاری شبکه، دسترسی به سرویس‌ها، ایمن‌سازی دسترسی، رمزهای عبور قوی، محافظت از روترها، محدودسازی دسترسی فیزیکی، پشتیبان‌گیری از تنظیمات و آزمایش تنظیمات امنیتی را رعایت نمایید.

مدیریت شبکه خارج از شبکه (OoB)

مدیریت به صورت Out-of-Band مسیرهای ارتباطی اختصاصی را برای مدیریت شبکه از راه دور را پیاده‌سازی می‌کند. این امر با جداسازی ترافیک کاربر از ترافیک مدیریت، امنیت شبکه را بهبود می‌بخشد.

اعتبارسنجی سخت‌افزار و نرم‌افزارها

سخت‌افزار و نرم‌افزار غیرقانونی می‌تواند یک خطر جدی برای زیرساخت شبکه باشد. محصولات غیرقانونی یک تهدید به حساب می‌آ‌یند؛ چرا که ممکن است آزمایش‌های استاندارد کیفیت را سپری نکرده باشند. برای اعتبارسنجی صحیح سخت افزار و نرم افزار در زیرساخت شبکه، بهتر است از فروشندگان مجازی خریداری نمایید، بروز رسانی نرم افزارها را فقط از وب سایت‌های رسمی دانلود کنید، شماره سریال‌ نرم افزارها را از چندین منبع قالب اعتماد تائید کنید، قبل و بعد از نصب دستگاه‌ها آن‌ها را از نظر علائم دستگاری بررسی کنید.

اهمیت امنیت زیرساخت شبکه

هکرها و برنامه‌های نرم‌افزاری مخربی که در تلاش هستند تا زیرساخت‌ها را تصاحب کنند، مهم‌ترین تهدید برای امنیت زیرساخت شبکه می‌باشند. اجزای شبکه که شامل سوئیچ‌ها، روترها، نرم‌افزارها، سیستم‌های IDS، سرورها و سیستم‌های DNS می‌باشند، ارتباطات شبکه را تقویت می‌کنند. هکرها به هنگام نفوذ و نصب نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند از این اجزا به عنوان نقاط ورودی استفاده نمایند. اگرچه هکرها می‌توانند حملات مخرب زیادی را به یک شبکه وارد کنند، اما ایمن‌سازی زیرساخت routing و اطمینان از محافظت آن باید هدف اصلی جلوگیری از نفوذ باشد.

خطر نفوذ

اگر یک هکر با استفاده از دستگاه‌های routing و switching داخلی به شبکه دسترسی پیدا کند، می‌تواند از رابطه میان Host و Monitoring استفاده کرده و ترافیک داخل شبکه را تغییر داده و آن را رد می‌کند.

خطر Gateway

اگر هکرها به یک Gateway router دسترسی پیدا کنند، می‌توانند رفتارهای فیزیکی در داخل و خارج از شبکه را کنترل کرده و تغییر دهند.

انواع مختلف امنیت شبکه

چندین رویکرد برای امنیت زیرساخت شبکه وجود دارد، پس بهتر است از چندین استراتژی برای تقویت امنیت زیرساخت شبکه استفاده کنید.

  • کنترل دسترسی: این مورد شامل جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه توسط کاربران و دستگاه‌های غیر قابل اعتماد می‌باشد.
  • امنیت برنامه: این مورد اقدامات امنیتی جهت قفل آسیب‌پذیری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را اجرا می کند.
  • فایروال‌های شبکه: نرم‌افزار محافظت از Gateway، ترافیک مشکوک به نفوذ در شبکه را مدیریت کرده و از آن جلوگیری می‌کند.
  • شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN): VPN ها به رمزگذاری اتصالات شبکه در نقاط پایانی کمک می‌کنند تا کانال‌ های ارتباطی ایمنی در سراسر اینترنت ایجاد کنند.
  • تجزیه و تحلیل رفتاری: این مورد شامل ابزارهای امنیت هستند که به طور خودکار فعالیت‌های مشکوک شبکه را شناسایی می‌کنند.
  • امنیت شبکه Wireless: شبکه‌های Wireless همیشه به اندازه شبکه‌های کابلی ایمن نیستند. افزایش دستگاه‌هایی که به شبکه‌های Wireless متصل می‌شوند، شانس بیشتری برای نفوذ دارند.

مزایای امنیت شبکه

امنیت مزایای قابل توجهی را برای زیرساخت شبکه کسب‌وکار فراهم می‌کند که در درجه اول اگر اقدامات امنیتی به درستی اجرا شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • اشتراک منابع و صرفه‌جویی در هزینه: کاربران می‌توانند از منابع اشتراکی استفاده کنند که در نهایت این اشتراک‌‌گذاری منابع به کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک شایانی می‎‌‌کند.
  • لایسنس‌های سایت: امنیت زیرساخت شبکه کمک می‌کند تا لایسنس‌های سایت ارزان‌تر از هزینه لایسنس هر دستگاه باشد.
  • اشتراک‌گذاری فایل‌ها و افزایش عملکرد: همه کاربران در شبکه یک سازمان می‌توانند با خیال راحت فایل‌های خود را به اشتراک بگذارند.
  • ارتباطات داخلی ایمن: گروه‌های سازمانی می‌توانند از طریق ایمیل امن و سیستم‌های چت ارتباط برقرار کنند.
  • جداسازی فایل‌های حساس: داده‌های کاربران خاص و فایل‌های حساس در مقایسه با سیستم‌هایی که توسط چندین کاربر استفاده می‌شود، در شبکه‌های مشترک محافظت می‌شوند.
  • حفاظت مداوم از داده‌ها: امنیت زیرساخت شبکه این مورد را تضمین می‌کند که از داده‌ها در سرورهای محلی پشتیبان‌گیری می‌کند.

ایمن سازی زیرساخت شبکه، یک الزام برای هر سازمانی

یک زیرساخت قوی هزینه‌های عملیاتی را کاهش داده، بهره‌وری را بهبود بخشیده و از داده‌های حساس در برابر نفوذکنندگان محافظت می‌کند. با اینکه هیچ استراتژی امنیتی نمی‌تواند 100 درصد از تلاش‌ برای نفوذ را متوقف کند، اما امنیت می‌تواند پیامدهای پس از حمله را به حداقل رسانده و اطمینان حاصل کند که موارد تخریب شده در سریع‌ترین زمان ممکن بازگردانده شوند.

کلام آخر

از روش‌های استاندارد مانند رمزگذاری داده‌ها، رمزهای عبور قوی و پشتیبان‌‌گیری از داده‌ها استفاده کنید. زمانی که نیازهای شبکه‌ای سازمان خود را درک کردید، از روش‌های استفاده نمایید که نیازمندی‌های سازمان شما را پوشش دهند. امروزه، در قرن بیست و یکم، امنیت برای هر کسب‌وکاری مهم است.

خدمات مجازی سازی در زمینه امینت شبکه

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات در خصوص امنیت زیرساخت شبکه به تمامی کسب‌وکارها می‌باشد. متخصصان ما با دانش خود، آماده خدمت‌رسانی در زمینه راه‌اندازی، مشاوره و پشتیبانی در حوزه امنیت شبکه، مجازی‌سازی و موارد دیگر می‌باشند.