مزایای مجازی سازی

معایب و مزایای مجازی سازی برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز دولتی

مجازی سازی، فرآیند انتزاعی شدن سرویس‌ها و تبدیل سیستم عامل و برنامه‌ها به فایل‌های نرم افزاری، مزایای متعددی از جمله افزایش کارایی، قابلیت‌ها و موارد دیگر را برای کسب و کار شما فراهم می‌کند. اگر کسب و کار شما هنوز به دنیای مجازی سازی جهش نکرده است، در اینجا دلایلی برای توجیح مزایا و معایب مجازی سازی سازمان ها وجود دارد که قابل تأمل است.

مزایای مجازی سازی

مزایای مجازی سازی

  1. کنترل هزینه‌ها

انتقال به سرورهای مجازی از سرورهای فیزیکی، تعداد سرورهای فیزیکی مورد نیاز کسب و کار شما را کاهش می‌دهد. زیرا مجازی‌سازی به شما این امکان را می‌دهد با کمترین امکانات کارهای بیشتری را انجام دهید. اکثر سرورهای فیزیکی اختصاصی بین 5 تا 15 درصد از ظرفیت خود استفاده می‌کنند. اما چندین سرور مجازی را می‌توان در یک سرور فیزیکی قرار داد. این امر نیاز به برق و هزینه‌های خنک کننده مرتبط با سرورهای فیزیکی را کاهش می‌دهد. هم‌چنین در فضای اداری مورد نیاز برای قرار دادن این سرورها صرفه جویی می‌کند.

  1. افزایش امنیت

فعالیت‌های وب را می‌توان بدون دسترسی به فایل‌های حساس در یک سرور مجازی جدا کرد. این به این معنی است که هر بدافزار نصب شده نمی‌تواند در کل شبکه شما تکثیر شود. با گسترش مجازی‌سازی از سرورها به رایانه‌های رومیزی، شرکت‌ها شاهد کاهش از دست دادن داده‌ها به دلیل خرابی تجهیزات خواهند بود. زیرا داده‌ها به جای درایو محلی در ماشین مجازی ذخیره می‌شوند. این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که مشاغل از راه حل‌های دسترسی از راه دور و سیاست های “BYOD” بیش از هر زمان دیگری استفاده خواهند کرد. کارمندان می‌توانند از هر مکانی وارد دسکتاپ مجازی خود شده و به همان برنامه‌ها و مقررات امنیتی مورد نیاز کسب و کار شما دسترسی داشته باشند.

  1. بهبود بهره وری

ارائه سریع‌تر سرور همچنین باعث بهبود کلی در بهره‌وری IT خواهد شد. سرورهای جدید را می‌توان بدون نیاز به زمان زیاد به سرعت راه‌اندازی و مستقر کرد. زمانی که دیگر به سروری نیاز نباشد، به راحتی می‌توان آن را از کار انداخت.

  1. ادغام IT

گسترش سرور یک اتفاق رایج در مراکز داده است، زیرا سرورهای جدید برای رسیدگی به برنامه‌های جدید اضافه می‌شوند، در حالی که تجهیزات سرور قدیمی‌تر یا به انجام برخی کارها ادامه می‌دهند یا بدون استفاده می‌مانند. با یکپارچه‌سازی سرور، قطعات سخت‌افزار کمتری مورد نیاز است، بنابراین IT می‌تواند منابع فیزیکی را یکپارچه کند که این امر می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در قرار دادهای تعمیر و نگهداری، برق و خنک‌کننده‌ها و موارد دیگر داشته باشد.

  1. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

یک زیر ساخت مجازی سازی انعطاف پذیری بسیار بیشتر و مقیاس بندی آسان‌تری را نسبت به یک محیط سنتی ارائه می‌دهد. سرورهای مجازی را می‌توان از یک قطعه سخت افزاری به قطعه دیگر clone کرد و ارتقاء سخت افزار و تنظیم عملکرد را به فرآیندی تقریباً بدون دردسر تبدیل کرد. به طور مشابه، از این قابلیت‌ها می‌توان برای انتقال به یک سرویس cloud ای یا حفظ زیرساخت ترکیبی که در محل و منابع cloud ای استفاده می‌شود، استفاده کرد.

  1. میزبانی چندین سیستم عامل

یکی از کاربردهای اصلی فناوری مجازی سازی، اجرای سیستم عامل‌های مختلف بر روی یک سخت افزار سرور می‌باشد. این هنوز یک مزیت کلیدی است، زیرا سرورهای لینوکس و ویندوز می‌توانند در یک سرور فیزیکی یکسان وجود داشته باشند و سرورهای مجازی را قادر می‌سازد تا برنامه‌هایی را میزبانی کنند که مناسب هر سیستم‌عامل هستند.

  1. بهبود مدیریت ظرفیت ذخیره سازی

یکی از مزایای جانبی مجازی سازی سرور، کنترل بهتر و مدیریت ظرفیت منابع ذخیره سازی است که سرورهای مجازی از آن استفاده می‌کنند. تهیه فضای ذخیره سازی برای برنامه‌های کاربردی در حال اجرا بر روی سرورهای مجازی یک فرآیند نسبتاً سریع و آسان است البته در مقایسه با روش‌های تهیه ذخیره سازی بلوک سنتی. از آنجایی که تنظیمات مربوط به تخصیص فضای ذخیره‌سازی را می‌توان تنظیم کرد، مدیران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که فضای ذخیره‌سازی مشترک آنها به بهترین نحو استفاده می‌شود.

  1. تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه آسان (Disaster Recovery)

یکی از مهم‌ترین مزایای مجازی سازی سرور این است که چگونه تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه را ساده‌تر و ارزان‌تر می‌کند. زمانی که یک فاجعه یک دیتاسنتر را از بین می‌برد، سرورهای مجازی را می‌توان به سرعت در یک مکان راه دور راه‌اندازی کرد تا فرآیندهای تجاری ادامه یابند. مجازی سازی سرور عامل کلیدی خدمات مبتنی بر cloud است که بازیابی فاجعه را برای هر مشاغل با هر وسعتی را مقرون به صرفه می‌کند.

معایب مجازی سازی

معایب مجازی سازی

  1. سرمایه گذاری اولیه بالا

به همان اندازه که مجازی‌سازی مفید است، نقص‌هایی نیز دارد و سرمایه‌گذاری اولیه بالا یکی از مهم‌ترین آنهاست. مجازی سازی در واقع به کسب و کار کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد. اما هزینه راه اندازی اولیه سرورها و ذخیره سازی بالاتر از راه اندازی معمولی است. از این رو، شرکت‌ها به سال‌ها زمان نیاز دارند تا به نتیجه برسند و سپس با مجازی‌سازی به صرفه‌جویی و سود بیشتر پی ببرند. می‌توان گفت این یک شرط بد برای شرکت‌هایی است که در ابتدا یک راه اندازی بزرگ را انتخاب می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند راه اندازی دسکتاپ معمولی را انتخاب کرده و سپس به تدریج به سمت مجازی سازی دسکتاپ حرکت کنند.

  1. وجود محدودیت

هر برنامه یا سروری در محیط مجازی سازی کار نمی‌کند. این بدان معناست که یک فرد یا شرکت ممکن است برای عملکرد صحیح به یک سیستم ترکیبی نیاز داشته باشد. مجازی سازی هم‌چنان در درازمدت باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. اما از آنجایی که هر برنامه‌ای از مجازی سازی پشتیبانی نمی‌کند و برخی از آن‌ها ممکن است پس از شروع اولیه از آن پشتیبانی نکنند، همیشه در هنگام پیاده سازی کامل این نوع سیستم، امکان عدم قطعیت وجود دارد.

  1. گسترش سرور مجازی

اگرچه یکی از اهداف کلیدی مجازی سازی سرور، محدود کردن تعداد سرورهای فیزیکی است اما اغلب منجر به داشتن سرورهای مجازی بیشتر از آنچه قبلاً مستقر شده بود، می‌شود. با افزایش تعداد ماشین‌های مجازی، سایر اجزای اکوسیستم IT به ویژه ذخیره سازی و شبکه تحت تأثیر ظرفیت اضافه قرار خواهند گرفت.

  1. پشتیبان گیری از داده‌ها

پشتیبان‌گیری از داده‌های فعال در محیط مجازی سخت‌تر می‌شود زیرا سرورها، برنامه‌ها و ذخیره‌های داده بیشتری برای پیگیری وجود دارد. از آنجایی که سرورهای مجازی را می‌توان به راحتی بالا و پایین کرد. بسیار مهم است که برنامه پشتیبان گیری بتواند اطمینان حاصل کند که تمام داده‌های تجاری مربوطه در سیستم پشتیبان کپی می‌شود. اکثر برنامه‌های پشتیبان‌گیری مدرن دارای ویژگی‌های مجازی‌سازی هستند، اما باید تأیید کنید که این قابلیت‌ها به خوبی با محیط شما مطابقت دارند. هم‌چنین، با سرورهای فعال‌تر، ممکن است برای پشتیبان گیری از داده‌های اضافی زمان بیشتری نیاز باشد.

  1. Single point of failure (نقطه شکست)

توانایی اجرای بسیاری از سرورها بر روی یک قطعه سخت‌افزار یکی از ملموس‌ترین مزایای مجازی‌سازی است، اما یک نقطه شکست نیز ایجاد می‌کند. اگر سرور فیزیکی میزبان سرورهای مجازی از کار بیفتد، منجر به از دست رفتن بخش بزرگی از عملیات مرکز داده می‌شود. نقطه شکست نیز برای سیستم ذخیره سازی که از سرورهای مجازی پشتیبانی می‌کند اعمال می‌شود. اگر چندین ماشین مجازی از یک آرایه RAID استفاده کنند و از کار بیفتد، ممکن است داده‌ها علاوه بر قطع سرویس، از بین بروند. cluster بندی سرورهای مجازی و فیزیکی ممکن است پشتیبانی کافی برای غلبه بر خرابی سخت افزار را فراهم کند.

  1. امنیت سرور

امنیت سرور همیشه یک چالش است، اما هنگام محافظت از سرورهای مجازی پیچیده‌تر می‌شود. این مشکل عمدتاً به تعداد سرورهای مجازی در یک محیط و نوسانات طول عمر آنها مربوط می‌شود. زیرا می توان آنها را به راحتی از بین برد. اکثر برنامه‌های امنیتی مدرن از VM آگاه هستند و به اندازه کافی هوشمند هستند تا امنیت را برای ذخیره داده های سرورهای مجازی شناخته شده فراهم کنند. یک برنامه امنیتی خوب یا باید موجودی به روزی از سرورهای مجازی ارائه دهد یا با یک برنامه مدیریت مجازی سازی که می‌تواند آن اطلاعات را ارائه دهد، کار کند.

  1. اختلاف منابع

اگرچه ادمین‌ها می‌توانند تنظیمات تخصیص منابع را برای هر سرور مجازی انجام دهند، اما اگر یکی از آن ماشین‌های مجازی تقاضا و کارکرد بیشتری داشته باشد، ممکن است بر روی سرورهای فیزیکی مشابه که در حال اجرا هستند تأثیر بگذارد. اگر اختلاف برای منابعی مانند CPU، حافظه و پهنای باند یک مشکل دائمی باشد، ممکن است سخت‌افزار قدرتمندتری برای میزبانی همزمان چند ماشین مجازی مورد نیاز باشد.

  1. مشکلات عملکردی

اختلاف منابع ممکن است دلیلی برای عملکرد ضعیف باشد، اما حتی با وجود منابع کافی، برخی از بارهای کاری ممکن است در یک VM مانند زمانی که روی یک سرور سخت افزاری اختصاصی کار می‌کردند، عملکرد خوبی نداشته باشند. اگر سخت افزار به طور کامل با Hypervisor سازگار نباشد، ممکن است مشکل عملکرد دیگری ایجاد شود، اگرچه این مشکل بیشتر در سرورهای قدیمی یا سخت افزار شبکه رخ می‌دهد.

خدمات مجازی سازی

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما می‌باشد.

هم‌چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش در ارتباط باشید.

ما با تحلیل تخصصی شرایط سازمان شما،

مطمئن‌ترین راهکارها را برای بهبود ساختار مجازی دیتاسنتر شما پیشنهاد می‌دهیم

6 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید