چرا مجازی‌ سازی (Virtualization) در سازمان‌ها اهمیت دارد؟

از جمله مباحث داغ و کارآمد روز دنیا، مجازی سازی است که در بحث مدیریت منابع سرور و یا منابع شبکه مطرح می‌شود. در واقع مجازی‌ سازی یعنی ساختن یک نسخه مجازی از یک شی واقعی است. مجازی سازی به عنوان پیوند دهنده میان سخت افزار و سیستم عامل است که این امکان را فراهم می‌کند تا چند نرم افزار کاربردی و سیستم عامل برروی یک سیستم فیزیکی پیاده شود. هدف از تکنولوژی مجازی سازی مدیریت آسان‌تر و بهتر روی منابع است.

در دهه‌های اخیر، هر سرور یک سری منابع مشخص برای استفاده دارد که شامل میزان رم، ظرفیت هارد سرور، نوع سیستم عامل و CPU می‌باشد. در حالت کلی بدون استفاده از مجازی‌ سازی، صاحبان این سرورها مجبور هستند فقط یک نوع سیستم عامل را برای آن نصب کنند و تمامی منابع این سرور مختص این سیستم عامل باشد.در نهایت منجر به اسـتفاده بهینـه از تمـامی منـابع سیستمی، کاهش هزینه و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

خدمات مجازی سازی

10 دلیل استفاده از مجازی سازی


مجازی‌سازی Desktop Virtualization، مفهومی کلی می‌باشد که چندین شاخه دارد. با استفاده از مجازی‌ سازی این امکان به وجود می‌آید که مدیریت بهتری بر روی منابع سرور انجام شود به طوری که بتوان منابع را به چند بخش تقسیم کرد و برای هر قسمت یک سیستم‌عامل جدا نصب کرد. حتی این تکنولوژی به سازمان‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا چندین سیستم عامل، بیش از یک سیستم مجازی و برنامه‌های کاربردی مختلف را روی یک سرور واحد اجرا کنند.

در روش سنتی و بدون مجازی سازی با یک سری مشکلات مواجه می‌شویم که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • جابجایی سخت و دشوار
  • وابستگی سرویس‌ها و نرم افزارها به سخت افزار
  • عمر کوتاه سخت افزار
  • عدم استفاده بهینه از سخت افزار
چرا مجازی سازی

10 ویژگی مجازی سازی که احتمالا نمی‌دانید!

مجازی سازی به عنوان یک عنصر کلیدی در فناوری اطلاعات، محیطی را فراهم می‌کند تا با بهینه‌سازی منابع سخت‌افزاری، ارتقاء امنیت و افزایش توانمندسازی کارمندان برای کار در هر زمان، هر مکان و تامین نیازمندی‌ها و تقاضاهای گوناگون می‌باشد.

در ادامه به مزایای مجازی سازی می‌پردازیم:

کاهش هزینه‌های جانبی

یکی از مهم‌ترین مزایای مجازی سازی کاهش هزینه‌های هزینه‌های جانبی سازمان است. چرا که موجب کاهش سخت افزار،کاهش فضای مورد استفاده،کاهش پیچیدگی کلی سیستم‌ها و کاهش تست برای سازگاری پذیری سیستم‌ها به طور چشمگیری کنترل می شود. بنابراین استفاده از مجازی سازی موجب صرفه جویی کلی بین 29 تا 69 درصد از منابع فیزیکی سازمان‌ها می‌شود.

کاهش هزینه‌های نگهداری و انرژی

کاهش هزینه‌های مصرف انرژی را به دنبال دارد و در هزینه برق و نیاز به تجهیزات سرمایشی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

مدیریت بهینه

با استفاه از مجازی سازی مدیریت سرورها به راحتی انجام می‌شود و نیاز به نیروی کمتری برای مدیریت سرور می‌باشد.به طور مثال وصل شدن سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی بر روی رایانه‌های شخصی در دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف برای مدیران IT خسته کننده و طاقت فرسا است. مجازی سازی این کار را ساده می‌کند؛ زیرا همه چیز از طریق یک مکان مرکزی مدیریت می‌شود و  درصورتی که نسخه جدیدی از سیستم عامل یا برنامه به بازار عرضه شود، می‌توانید آن را به جای نصب روی صدها یا هزاران نقطه انتهایی، به یک سیستم مرکزی اضافه کنید.

کاهش سخت‌افزار

با کاهش سخت‌افزارها نیاز به فضای کمتری است و همچنین در هزینه‌هایی مانند تعمیر و نگهداری قطعات سرورها نیز کمک شایانی به سازمان می‌شود. در محیط‌های مجازی‌سازی شده به‌راحتی می‌توان بحث High Availability را پیاده‌سازی کرد و همچنین این تضمین برای سازمان‌ها وجود دارد که به‌هیچ‌عنوان سرورها و سرویس‌های خود را از دست نخواهند داد.

تهیه نسخه پشتیبان سریع‌تر و آسان‌تر

در محیط مجازی‌سازی به‌راحتی با صرف زمان کمتر قادر هستید از اطلاعات خود یک نسخه Backup تهیه نمایید.

امکان انتقال سریع اطلاعات

در محیط‌های مجازی شما به‌راحتی می‌توانید Replication را پیاده‌سازی کنید و در لحظه‌ای که با مشکل مواجه شدید سریعا سرورهای خود را در سایت دیگر خود ریکاوری کنید.

مزایای مجازی سازی
پارتیشن بندی
  • استفاده کمتر از سرورهای فیزیکی باعث کاهش میزان برق مصرفی و نیاز کمتر به سیستم‌های خنک کننده می‌شود.
  • قابلیت استفاده همزمان از سیستم عامل های مختلف بر روی سرور
  • بالارفتن میزان بازدهی سرور ها ( استفاده حداکثری از منابع و ظرفیت های سرور )
امنیت

ایزوله بودن ماشین های مجازی نسبت به یکدیگر باعث ارتقاء امنیت میشود. بدین گونه که اگر یک ماشین مجازی دچار اشکال شود،ماشین های دیگر را تحت تآثیر قرار نخواهد داد.

  • بالارفتن میزان امنیت سرورها، کرنل مربوط به مجازی سازی واسط میان سخت افزار و ماشین های مجازی می باشد.
  • ایزوله بودن ماشین های مجازی نسبت به یکدیگر باعث ارتقاء امنیت میشود. بدین گونه که درصورتی که یک ماشین مجازی دچار اشکال شود، ماشین های دیگر را تحت تآثیر قرار نخواهد گرفت.
  • بالارفتن امنیت اطلاعات بر روی سرور به اینصورت که در زمان استفاده از مجازی سازی بر روی سرور، به صورت مرتب از ماشین های مجازی بکاپ گرفته می‌شود.
کپسوله سازی
  • امکان ذخیره سازی کل حالت یک ماشین مجازی در پرونده‌ها
  • قابلیت جابه جایی یک ماشین مجازی از یک سرور به سرور دیگر بدون نیاز به تنظیمات مجدد، که این مورد امری حیاتی در پروسه مهاجرت از سرورهای فیزیکی قدیمی به سرورهای جدید محسوب می‌شود.

سایر مزایای مجازی سازی

  • قابلیت گرفتن اسنپ شات از تمام وضعیت های ماشین مجازی و بازگشت به همان وضعیت
  • مدیریت متمرکز زیر ساخت های مراکز داده
  • ماشین مجازی قابلیت اجرا برروی هر سرور X86 را دارد
  • دسترسی به تمام منابع سخت افزاری میزبان
  • امکان مهاجرت از سیستم عامل‌های قدیمی( ویندوز NT سرور 4.0 و ویندوز 2000) و انتقال آنها به سخت افزار جدید با سیستم عامل جدیدتر.
  • توانایی تعیین چندین ماشین مجازی به عنوان یک تیم (به گونه‌ای که مدیران شبکه قادر باشند همه آنها را با هم خاموش و روشن، متوقف و یا وادار به ادامه کار کنند.)
  • فراهم کردن امکان شبیه سازی سخت افزاری
  • استفاده از فایل ISO  به جای CD-ROM و فایل های vmdk به عنوان هارد دیسک

مطمئن‌ترین راهکار برای بهبود ساختار مجازی‌سازی

سال‌ها قبل مجازی سازی یک رویای دست نیافتنی محسوب می‌شد که پس از گذشت چند سال، این تکنولوژی تبدیل به بهترین و بزرگترین راهکار برای استفاده در سازمان‌ها شد. فناوری Virtualization روزبه‌روز در حال پیشرفت است و از راه‌کارهای جدید برای کاهش هزینه‌های سازمان استفاده می‌کند.

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما می‌باشد.

هم‌چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش نسام در ارتباط باشید.


ما با تحلیل تخصصی شرایط سازمان شما،

مطمئن‌ترین راهکارها را برای بهبود ساختار مجازی دیتاسنتر شما پیشنهاد می‌دهیم.


2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید