مجازی سازی مرکز داده چیست؟

مجازی سازی مرکز داده فرآیند تبدیل مراکز داده است که در سرورهای فیزیکی به مراکز داده مجازی با استفاده از فناوری رایانش ابری میزبانی می‌شوند. پیش از این، سازمان‌ها مجبور بودند چندین Email Server، Data و File Server را برای همگام سازی با تقاضای ذخیره سازی و پردازش بالا، مستقر کنند. سرورها با کسری از ظرفیت خود کار می‌کردند و محیط IT را با ناکارآمدی زیاد و هزینه‌های عملیاتی بیش از حد ایجاد می‌کردند.

با مجازی سازی مرکز داده، سازمان‌ها می‌توانند چندین سیستم عامل و برنامه را بر روی یک سرور در فضای Cloud اجرا کرده و باعث افزایش مقیاس و کارایی شوند.

مجازی سازی مرکز داده

چرا شرکت‌ها باید مراکز داده خود را مجازی کنند؟

در اینجا چند مزیت ملموس مجازی سازی مرکز داده وجود دارد:

۱. کاهش هزینه‌های عملیاتی:

بودجه IT در زمینه‌های مختلف وجود دارد و سخت افزار یکی از گران‌ترین آن‌هاست.

مجازی سازی داده‌ها، برنامه‌ها و خدمات را از سخت افزار اصلی جدا می‌کند. سازمان‌ها می‌توانند برای کاهش هزینه‌های سرمایه، سرورهای فیزیکی قدیمی را با سرورهای مجازی جایگزین کنند.

مجازی سازی Datacenter هم‌چنین طول عمر تجهیزات موجود را افزایش می‌دهد و انعطاف پذیری بیشتری را در بودجه فشرده فناوری برای کنترل هزینه‌های نگهداری و بهره برداری فراهم می‌کند.

۲. بهبود عملکرد برنامه:

همچنین مجازی سازی مراکز داده می‌تواند عملکرد، چابکی و پاسخگویی برنامه را بهبود بخشد.

مدیریت سطح عملکرد پیچیده است. Workloadهای IT اغلب نیاز دارند تا تکنیک‌های فنی و تجاری به تکامل برسند، و عملکرد برنامه‌ها اغلب تحت تأثیر محدودیت‌هایی خارج از کنترل بخش IT مانند کیفیت شبکه ارائه دهنده خدمات می‌باشد.

با مجازی سازی، می‌توانید مراکز داده را برای تنظیم دقیق عملکرد برنامه و کاهش گلوگاه‌ها پیکربندی کنید.

۳. کاهش یا حذف Downtime:

هزینه Downtime بسیار زیاد است. در حقیقت، طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۷، ۹۸ درصد شرکت‌ها تخمین می‌زنند که هزینه Downtime حداقل ۱۰۰۰۰۰ دلار در ساعت است.

دو راه حل برای جلوگیری از خرابی وجود دارد:

  1. برنامه تداوم تجارت برای اطمینان از کمترین اختلال

    هدف از تداوم تجارت، دستیابی به صفر تا حداقل اختلال در تجارت است.
    خرابی سخت افزار سرور یکی از رایج ترین موضوعاتی است که تجارت را مختل می‌کند. با مجازی سازی مراکز داده، تیم‌های IT می‌توانند تعمیر و نگهداری و ارتقا سرور را بدون توقف، برنامه‌ریزی شده انجام دهند.
    آن‌ها همچنین می‌توانند ماشین‌های مجازی را از طریق چندین سرور منتقل کنند تا Workloadها را با کارآیی بالاتری متعادل و مشکلات را کاهش دهند.

  2. استراتژی قوی برای Disaster Recovery (بازیابی فاجعه) برای بازیابی داده‌های از دست رفته

    بازیابی فاجعه مکمل تداوم تجارت است.
    از دست دادن داده‌ها در اثر آتش سوزی، سیل، اشتباهات کارمندان، ویروس‌ها یا خرابی سرور می‌تواند یک تجارت را فلج کند. یک برنامه بازیابی فاجعه برای بازگرداندن عملیات در صورت بروز یک فاجعه با حداقل از دست دادن داده‌ها و یا Downtime، طراحی شده است.
    مجازی سازی بازیابی فاجعه را بهبود می‌بخشد، البته زمانی که به درستی مدیریت شود. تهیه نسخه پشتیبان از مراکز داده مجازی آسان تر از سرورهای سخت افزاری با انواع مختلف است. با Snapshotهای به روز از ماشین های مجازی خود، می‌توانید از مرکز داده خود به سرعت پشتیبان گرفته و اجرا کنید.
    سرانجام، بازیابی مراکز داده به روش سنتی می‌تواند بسیار طولانی باشد، به خصوص اگر سرور فیزیکی آسیب دیده باشد.

مجازی سازی داده

۴. کاهش گرما

سرورها گرما تولید می‌کنند. سرورهای بیش از حد گرم می‌توانند منجر به خاموش شدن تجهیزات و خرابی آنها شوند. استفاده از سخت افزار فیزیکی کم، گرمای کمتری تولید می‌کند و به محافظت بهتر از اطلاعات شما اطمینان می‌دهد.

علاوه بر موارد اشاره شده، موارد زیر از دیگر مزایای مجازی سازی مراکز داده می‌باشند:

  • پشتیبان گیری در همه زمان‌ها:

    با استفاده از قابلیت های Backup و Snapshot می‌توان از سرورهای مجازی نسخه پشتیبان تهیه کرد. Snapshot را می‌توان در طول روز گرفت، که داده های به روز شده ای را ارائه می‌دهد. ماشین‌های مجازی را می‌توان از یک سرور به سرور دیگر انتقال داده و همچنین به سرعت و به راحتی مجددا انتقال داد. استفاده از Snapshot آسان‌تر از راه اندازی مجدد سرور است.

  • راه اندازی آسان:

    با چند کلیک، Snapshotهای ماشین مجازی را می‌توان فعال کرد. این بهترین راه حل بازیابی فاجعه است؛ زیرا به محض از بین رفتن سرور فیزیکی، پیاده سازی مجدد آن بسیار دشوار است. در حالی که با استفاده از یک سرور مجازی، بازسازی مجدد در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.

Software-defined Data Center (SDDC):

منظور از SDDC این است که شما تمام منابع زیرساختی و سرویس‌های خود را به یک نرم افزار واحد یا حتی در قالب یک سرویس تبدیل نمایید که به این حالت IT-aa-S (IT-as-a-Service) نیز گفته می‌شود که تمام اجزای یک Data Center را تشکیل می‌دهد تا شما بتوانید در قالب یک سرویس آن را مدیریت نمایید.

مباحث اصلی در SDDC

مزایای مجازی سازی

راه اندازی SDDC باعث می‌شود که شما:

    • شبکه های Software-defined یک نمای متمرکز از کل شبکه را فراهم می‌نماید. این امر مدیریت مرکزی شرکت را آسان‌تر می‌کند. با حذف صفحه کنترلر و برنامه داده‌ها، SDN می‌تواند ارائه خدمات و هم‌چنین تهیه دستگاه‌های مجازی و فیزیکی در یک مکان مرکزی را تسریع ببخشد.
    • شبکه‌های سازمانی می‌توانند برنامه‌های جدید و ماشین‌های مجازی را براساس تقاضا تنظیم نمایند تا درخواست پردازش‌های بزرگ را برآورده نمایند. SDN به مدیران IT این امکان را می‌دهد تا بدون تاثیر بر شبکه، پیکربندی را انجام دهند. هم چنین SDN از مدیریت سوئیچ‌های فیزیکی و مجازی و دستگاه‌های شبکه از یک کنترل کننده مرکزی پشتیبانی می‌کند.
    • SDN به دستگاه‌های موجود در شبکه جان تازه‌ای می‌بخشد. SDN بهینه‌سازی سخت افزار را آسان می‌کند. سخت افزارهای موجود را می‌توان با استفاده از دستورالعمل‌های کنترل کننده SDN دوباره استفاده نمود و سخت افزارهای ارزان قیمت را برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توان به کار گرفت؛ زیرا دستگاه‌های جدید اساساً به سوئیچ‌های «White box» تبدیل می‌شوند که تمام اطلاعات آن در کنترلر SDN قرار دارد.
    • بحث OPEX و CAPEX

      هزینه عملیاتی (OPEX) در مقابل هزینه سرمایه (CAPEX) چیست؟
      هزینه عملیاتی هزینه‌ای است که برای عملکرد روزمره یک کسب و کار لازم است. در مقابل، هزینه سرمایه هزینه‌ای است که تجارت برای ایجاد سود در آینده متحمل می‌شود. هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های سرمایه‌ای برای اهداف حسابداری و مالیاتی کاملاً متفاوت است.
      بحث OPEX (Operational Expenditure) و CAPEX (Capital Expenditure) از بحث‌های بسیار مهم در ساختارهای Software-define است که از کاربردهای آن زمانی است که شما می‌خواهید در سازمان خود یک تکنولوژی جدید راه اندازی نمایید. به یاد داشته باشید که سازمان ما همیشه در ساختارهای جدید CAPEX (هزینه اولیه) بالایی خواهد داشت اما OPEX‌ (هزینه عملیاتی) کمتری نیاز دارد. به عنوان مثال فرض کنید که تکنولوژی مجازی سازی سرور وجود نداشت و نرم افزارهای ما در یک سیستم عامل با یکدیگر همخوانی نداشته باشند، در این صورت مجبور بودیم برای سرویس‌های مختلف خود، سرورهای فیزیکی مختلفی خریداری کنیم

      همین امر باعث میشد admin یک سازمان مجبور شود هرکدام را جداگانه مدیریت کند که این مدیریت و رسیدگی به سرویس ها، هزینه عملیاتی (OPEX‌) زیادی دربرداشت. چرا که به کارشناسان، کار و زمان بیشتری نیاز داشت و در کنار آن سرمایه اولیه (CAPEX) هم زیاد بود. اما با آمدن مجازی سازی سرور (Server Virtualization) تمام سرویس های سازمان در یک سرور واحد انجام می‌شود و کارشناس سازمان تمرکز خود را بر روی یک سرور خواهند گذاشت در نتیجه هزینه عملیاتی (OPEX‌) کمتری خواهیم داشت. سرمایه اولیه (CAPEX) را نیز می‌توان با آموزش دادن کارشناس شبکه تا خرید سرور فیزیکی، کاهش داد.

زمان درحال تغییر است و برای پیشرفت در مسیر حرکت بسیار قابل اهمیت است. باید با انتقال مرکز داده خود به فناوری مجازی شده شروع کنید و اگر قبلا این کار را نکرده‌اید، تغییر را احساس کنید.

خدمات مجازی سازی مرکز داده

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما می‌باشد.

هم چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش در ارتباط باشید.