تجارت الکترونیک

(Electronic Commerce)

تجارت الکترونیک

امروزه به دلیل وجود محدودیت‌های اساسی در روش تجارت سنتی، تجارت الکترونیک در بیشتر سازمان‌ها و مراکز جایگزین تجارت سنتی شده است. روش‌های تجارت الکترونیک باعث رشد و رونق و پیدایش بسیاری از کسب و کارها در سطح جهان شده است. تجارت الکترونیک در حقیقت انجام کلیه فعالیت‌ها و معاملات تجاری از طریق شبکه‌های ارتباطی و ابزارهای الکترونیکی مثل شبکه‌های رایانه‌ای، اینترنت و… می‌باشد.

با استفاده از سامانه تجارت الکترونیک می‌توان هرگونه فرآیندهای تجاری اعم از خرید و فروش، تولید، حمل و نقل، فعالیت‌های درون سازمانی، اطلاع رسانی، تبلیغات، ارائه خدمات، سرویس دهی و… را به سرعت و با کمترین هزینه و بدون محدودیت با استفاده از اینترنت و تکنولوژی تحت وب انجام داد.

چرا کسب و کارها باید از سامانه تجارت الکترونیک استفاده کنند؟

پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکه‌های اینترنت روش‌های جدیدی در حوزه فعالیت‌های تجاری ایجاد کرده است. این روش‌ها که با عنوان تجارت الکترونیک شناخته می‌شوند، یک فرصت جهت گسترش کسب و کار در حوزه جهانی در اختیار سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار قرار داده است. تجارت به شیوه سنتی دارای نواقصی چون محدودیت حوزه فعالیت و شناخته نشدن کسب و کار و در نهایت عدم پیشرفت کسب و کار می‌باشد. در صورتیکه تجارت الکترونیک محدودیت‌های جفرافیایی و زمانی را از میان برداشته و باعث تسریع در انجام فرآیندها مانند معاملات، مبادله اسناد، اطلاعات، حذف کاغذ بازی اداری می‌شود. بنابراین سازمان‌ها و شرکت‌ها جهت کاهش هزینه کلی، گسترش حوزه فعالیت خود در سطح جهانی، کاهش فساد اقتصادی و به طور کلی جهت تسهیل و تسریع فرایند تجاری بهتر است از سامانه تجارت الکترونیک استفاده کنند.

مزایای تجارت الکترونیک:

  • حذف محدودیت‌های مکانی و زمانی
  • تسهیل و تسریع در امور معاملاتی و تراکنش‌های مالی
  • تنوع محصولات بیشتر جهت مقایسه و خرید برای مشتری
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • امکان استفاده از خدمات به صورت نامحدود و شبانه‌روزی
  • حذف بیشتر واسطه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده
  • گسترش بازارهای جدید و افزایش درصد فروش
  • گسترش حوزه تجارت در سطح جهانی
  • خدمات پشتیبانی قوی
  • عدم نیاز به اسناد در سازمان‌ها

معایب تجارت الکترونیک:

  • امکان مغایرت کیفیت کالای سفارشی مشتری با کالای موجود در سامانه
  • امکان تاخیر در دریافت کالا توسط مشتری
  • نیاز به اینترنت در استفاده از خدمات سامانه تجارت الکترونیک
  • نیاز به صرف هزینه بیشتر توسط صاحبان کسب و کار جهت کسب بالاترین کارایی از سامانه تجارت الکترونیک