مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

مجازی سازی دسکتاپ یک فناوری است که اجازه می‌دهد چندین نمونه دسکتاپ کاربر را در یک میزبان مستقر در یک Data Center یا یک Cloud ذخیره کنید. این با استفاده از یک Hypervisor، که در بالای سخت افزار سرور میزبان قرار دارد، مدیریت می‌شود و به دسکتاپ‌های مجازی اجازه می‌دهد تا از قدرت محاسبات سخت افزار زیرین سرور استفاده کنند. Hypervisor ماشین‌های مجازی ایجاد می‌کند تا محیط دسکتاپ کاربر را شبیه سازی نماید، که قادر است سیستم عامل‌های مختلف، برنامه‌ها، تنظیمات شخصی و داده‌های کاربر را در خود جای دهد. کاربران می‌توانند از راه دور از هر دستگاه نقطه پایانی به این دسکتاپ‌ها دسترسی داشته باشند و همچنین از آن‌ها استفاده کنند.

مجازی‌سازی دسکتاپ

آیا مجازی سازی دسکتاپ انقلاب جدید است؟

به لطف مجازی سازی دسکتاپ، هر کاربر دارای یک VM با یک نمونه اختصاصی از سیستم عامل ویندوز (OS) و برنامه‌های مرتبط است که در قالب یک محیط دسکتاپ گروه‌بندی شده اند. دسکتاپ‌های مجازی به دلیل در دسترس بودن زیاد و دسترسی از راه دور، دسترسی مشاغل را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، مدیریت دسکتاپ‌های مجازی به دلیل متمرکز بودن میزبانی سرویس گیرنده، بدون دردسر است. دسکتاپ‌های مجازی راه حل‌های مقرون به صرفه ای هستند زیرا شما به جای ایستگاه‌های کاری مستقل فقط در قدرت پردازش سرور سرمایه گذاری می‌کنید. هر دسکتاپی که به عنوان یک ماشین مجازی در حال اجرا است. از نظر داده‌های کاربر، برنامه‌ها و سیستم عامل از یکدیگر جدا شده‌اند که حریم خصوصی و امنیت را تضمین می‌کند. بیشتر راه حل‌های مجازی سازی دسکتاپ یک رابط واحد برای مدیران برای مدیریت و شخصی سازی دسکتاپ‌ها ارائه می‌دهند. این زیرساخت‌ها به عنوان زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) شناخته می‌شوند.

VDI چیست و چگونه کار می‌کند؟

VDI نوعی از فناوری مجازی سازی دسکتاپ است که شامل اجزای دسکتاپ‌های کاربر نهایی در ماشین‌های مجازی (VM)است که در یک سرور متمرکز در Data Center قرار دارند. تصویر دسکتاپ مجازی -که شامل سیستم عامل، برنامه‌ها و داده‌ها است- از طریق شبکه به نقاط انتهایی تحویل داده می‌شود. VDI به کاربران نهایی اجازه می‌دهد با سیستم عامل، برنامه‌ها و داده‌ها به گونه ای تعامل داشته باشند که گویی در یک دستگاه محلی هستند.

کاربران می‌توانند برای دستیابی به دسکتاپ‌های مجازی از نقاط انتهایی مختلف، از جمله رایانه‌های شخصی سنتی، سرویس‌های گیرنده کوچک یا دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنند. هر نقطه پایانی باید یک جلسه مبتنی بر HTML5 اجرا کند یا Client Application مربوطه را نصب کند که پروتکل RDP مناسب را برای اتصال به سرور راه دور فراخوانی کند.پروتکل‌های رایج رایانه از راه دور شاملCitrix’s Independent Computing Architecture (ICA)، VMware’s PC over IP (PCoIP) و Microsoft’s Remote Desktop Protocol می‌باشد.

VDI

مزایای VDI چیست؟

  • تلفیق مرکز داده
    مدیریت کمتر سرورهایی که با ظرفیت بالا کار می‌کنند مقرون به صرفه تر از داشتن تعداد زیادی از سرورهای کم عملکرد است. مدیران IT می‌توانند از VDI برای تقسیم و تلفیق چندین سرور استفاده کنند. به این ترتیب، سازمان‌ها در موقعیت بهتری قرار دارند تا منابع را به سرعت در اختیار کاربران جدید، گروه‌های کاری یا ادارات قرار دهند.
  • آسان سازی مدیریت IT
    وصل شدن سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی بر روی رایانه‌های شخصی در دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف برای مدیران IT خسته کننده و طاقت فرسا است. VDI این کار را ساده می‌کند؛ زیرا همه چیز از طریق یک مکان مرکزی مدیریت می‌شود. اگر نسخه جدیدی از سیستم عامل یا برنامه به بازار عرضه شود، می‌توانید آن را به جای نصب روی صدها یا هزاران نقطه انتهایی، به دسکتاپ مرکزی اضافه کنید.
  • بازده هزینه
    هزینه‌ها و منابع مرتبط با چرخه‌های تازه سازی رایانه می‌تواند یک کسب و کار را تحت فشار قرار دهد. VDI کار پردازش را از نقاط انتهایی به سرور متمرکز تغییر می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا در رایانه‌های شخصی خود در دستگاه‌های سطح پایین مانند کلاینت‌های کوچک دسترسی داشته باشند. با گسترش پایان عمر (EOL) سخت افزار فعلی، VDI هزینه‌های ارتقاء یا کسب سخت افزار مرتبط با چرخه‌های تازه سازی رایانه را از بین می‌برد. علاوه بر این، VDI هزینه‌های مربوط به مدیریت نقاط انتهایی را به حداقل می‌رساند.
  • کار از راه دور
    با استفاده از VDI، کارمندان می‌توانند از هر دستگاه یا مکانی به میز کار و برنامه‌های مجازی خود دسترسی پیدا کنند. به همین ترتیب، آن‌ها می‌توانند در هر زمان از هرجای دنیا کار کنند و بهره‌وری یک سازمان را افزایش دهند.
  • افزایش بهره‌وری
    با متمرکز کردن مدیریت و نگهداری کاربر نهایی، VDI مدیران IT را آزاد می‌کند تا روی کارهای اساسی دیگر تمرکز کنند. هم‌چنین، به روزرسانی سیستم یا مشکلات امنیتی، کاربران نهایی را کند نمی‌کند، زیرا مدیران می‌توانند چنین رویدادهایی را تقریباً فوری در سرور مرکزی حل و فصل کنند.

اشکال VDI چیست؟

علی رغم مزایای فراوان، VDI دارای چند اشکال است. اول، ممکن است تغییر لایسنس‌های غیرمتمرکز به متمرکز برای سازمان گران تمام شود زیرا مایکروسافت با لایسنس‌های VDI رفتار دیگری دارد. به همین ترتیب، قبل از پیاده سازی VDI، باید نیازهای خود را درک کنید. این کار باعث می‌شود که شما فقط از فناوری متناسب با نیازهای خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با اطمینان از نگه داشتن رایانه‌های قدیمی کاربران پس از انتقال به VDI، این چالش را کنترل کنید.

دوم، مدیریت کاربران با نیازهای منحصر به فرد ممکن است در مقایسه با محیط رایانه سنتی چالش برانگیز باشد. یک ارائه دهنده VDI در سطح سازمانی می‌تواند به شما در کاهش این چالش کمک کند. به عنوان مثال، یک راه حل all-in-one مانند Parallels® Remote Application Server (RAS) دارای تمام ابزارهایی است که شما برای تهیه و مدیریت منابع از یک صفحه شیشه ای نیاز دارید.

شرکت هوشمند افزار نوین راهبرد با تکیه بر توانایی‌های متخصصان فنی خود، آماده ارائه خدمات درخصوص راه اندازی، مشاوره و پشتیبانی در زمینه تجهیزات سخت افزاری و سرویس‌های نرم افزاری شما می‌باشد.

هم‌چنین شما می‌توانید جهت آموزش اختصاصی تیم فنی خود، با دپارتمان آموزش در ارتباط باشید.